Problem få bort lager från utgående axel

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Håller på att renovera växellådan på rejshojen. Allt har gått bra, men det sista lagret kärvar som fan.

Hojen är en Suzuki GSX-R 750 -00.
Lagret är det som är närmast främre drevet, dvs på den utgående axeln.
Framför lagret sitter en distans. Jag ANTAR att det är en vanlig påpressad distans som man egentligen inte skall behöva göra något speciellt att ta bort, annat än att använda en vanlig lagerborttagare, men den sitter som berget. Jag kan tänka mig att rost och liknande bildats då packboxen verkar sitta närmast lagret på distansen.

Några förslag på hur jag skall få bort den? Har prövat värma med värmepistol och knacka försiktigt på distansen för att få det att släppa.

Har jag missat något?

/Freppa

Det sägs att distansen bara sitter med oringar, nån kanske kan bekräfta?
Jag böt det lagret igår, och det gjorde affärn där jag köpte lagret alldeles gratis :tummenupp Det var dom omtalade Ava... :)
Annars kan du försöka kyla axeln och värma lagret, men det är ju nästan omöjligt :huvet Alternativt ta fram dremeln och kirurghänderna och kapa bort lagret: Skär bort ytterringen, sen kapar du nästan igenom innerringen, och knäcker bort det sista! Akta axeln bara!

Hoztic skrev:
Det sägs att distansen bara sitter med oringar, nån kanske kan bekräfta?
Jag böt det lagret igår, och det gjorde affärn där jag köpte lagret alldeles gratis :tummenupp Det var dom omtalade Ava... :)
Annars kan du försöka kyla axeln och värma lagret, men det är ju nästan omöjligt :huvet Alternativt ta fram dremeln och kirurghänderna och kapa bort lagret: Skär bort ytterringen, sen kapar du nästan igenom innerringen, och knäcker bort det sista! Akta axeln bara!
Nej kolla på bilden

Freppa skrev:
Precis, nummer 42 är det jag tror fanimig rostat fast. Ok, så den skall bara gå att dra ut? Nå, då får jag väl applicera mer våld då.

Våld löser alla problem.
Om inte, använder du för lite våld.

Det sitter fast med rost, eller låsvätska - om montören varit lite klantig. 556 över natten och sen lite värme, typ 100 grader.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back