Problem efter lamellbyte!

Hapushen

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 690 smc -10
Tjena!
Jag bytte lameller igår på min KTM 690 smc. Problemet jag har nu är att det är väldigt trögt att få i växlar på hojen.

Vad kan detta bero på? Kan det vara att jag drog åt kopplingsfjädrarna för hårt? Eller tror ni att det bara är att köra på så släpper det om en stund? Har bara hunnit köra med hojen i några timmar efter bytet.
 
Lamellerna låg i oljebad innan!
Jag justerade kopplingsvajern via rullen uppe vid handtaget och detta gjorde ytterst lite/ ingen skillnad. Finns det något annat sätt att justera den på?
Men det kan inte bero på att jag drog åt fjädrarna för hårt då? Hade nämligen ingen momentnyckel så gick bara på känn.
 
Gör ett par "dragracing" starter dvs slira hårt på lamellerna när du kör iväg. Vänta ett par minuter mellan varje slirning. Blir det inte bättre av det lär du demontera och kika att du inte gjort något stållamell krokig vid monteringen. Det kan även vara "läppar" på stållamellernas kanter pga taskigt/slitet vertyg i fabrik, fila bort.
 
Brukar det inte finnas en grov-inställning i motoränden av kopplingsvajern?
 
Okej blir att kolla på kopplingsvajern när jag kommer hem, i värsta fall får jag väl öppna upp skiten igen...
 
Nu må jag ha missat nåt, men sen när fick ktm 690 kopplingsvajer?
 
Håller med Larse... Det är väl hydraulisk koppling på 690:an? Inga justermöjligheter alls. Kan du ha fått in luft i systemet? Jag skulle börja med att byta vätskan (OBS! Mineralolja och inte Bromsvätska!). Använd helst en spruta och byt "bakifrån" så blir det bra luftat samtidigt. Hjälper inte det, skulle jag riva av kåpan igen och kolla så det inte är hack i kopplingskorgen och att lamellpaketet är rätt hopmonterat. Fjädrarna skall inte gå att komprimera för mycket.
 
Om du inte får ordning på det så mät paket-tjockleken, finns ett minimi och maximi-mått och ligger man utanför det så får man byta en eller flera lameller/skivor till ud-öd så man hamnar i rätt spann.

Börja med luftning om det är hydrulisk dock.

Med reservation för att kanske just din modell Inte nu skulle vara så....
 
Joo såklart det är hydraulisk hehe, tänkte faktiskt också på det där med luft i kopplingen. Ska kolla upp det! Är det alldeles för svårt at lufta som vanligt (som man gör med bromsarna)? Eller blir det alldeles för bökigt om man gör det på det sättet?
 
Det kan vara lite struligt att lufta på vanligt sätt på vissa hojar, i och med att du inte har något stumt "mothåll" som i ett bromssystem. Lättast är att använda en 50ml sköljspruta med en genomskinlig slangstump på. Sug ur all vätska ur behållaren på styret, fyll sprutan med ren kopplingsolja, sätt slangen på luftningsnippeln på slavcylindern och lirka ur luften ur slangen. Sen är det bara att lossa på nippeln och trycka i ny olja från sprutan tills burken på styret är full. Sug ur och upprepa tills systemet är fullt med ny olja.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top