Problem efter gaffelrenovering

stenis33

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Ducati 750ss
Efter att ha bytt packboxar på en gpz750 83:a så läcker oljan genom packboxen. Även luften går samma väg. Har användt 248ml 10w gaffelolja.
Packboxen var märkt 36X48X8/9,5. Har bytt många packboxar förut men inte på luftassisterad gaffel med anti dive.

Vad kan jag ha klantat till?

Stenis33

stenis33 skrev:
2108230 Efter att ha bytt packboxar på en gpz750 83:a så läcker oljan genom packboxen. Även luften går samma väg. Har användt 248ml 10w gaffelolja.
Packboxen var märkt 36X48X8/9,5. Har bytt många packboxar förut men inte på luftassisterad gaffel med anti dive.

Stenis33
Läcker båda benen, får intrycket att du bara bytt en (har ju ingen betydelse för läckaget)?
En dum fråga kanske men har du vänt tätningarna åt rätt håll?

Ozzian skrev:
2108246 Läcker båda benen, får intrycket att du bara bytt en (har ju ingen betydelse för läckaget)?
En dum fråga kanske men har du vänt tätningarna åt rätt håll?
Jodå jag bytte bägge och de sitter på rätt håll.

Stenis

stenis33 skrev:
2108230 Efter att ha bytt packboxar på en gpz750 83:a så läcker oljan genom packboxen. Även luften går samma väg. Har användt 248ml 10w gaffelolja.

Stenis33

Har du vänt packboxen rätt ? texten brukar vara uppåt

För mycket olja ? Mät från övrekant ihoptryckt utan fjäder brukar runt 10 cm

Är benen slitna eller märken ? finns det märken som du känner med handen eller är det en midja som tecken på slitage

Är bussningarna slitna i gaffeln? koppar bussning sitter direkt under packboxen med en bricka ovanpå tecken på slitage gaffeln glappar

Ozzian båda läcker som såll. Det verkar som om oljan trycks upp genom packboxen. DVS vi snackar inget vanligt litet läckage som när boxen är sliten/skadad/felmonterad. Oljan rinner utmed gaffelbenet. Kollade oljemängden och det står 248ml i manualen. Står iof inget om det är per gaffelben men det verkar logiskt.

Skall gå ut i garaget och chimsa ventiler på duccen bara för att få tillbaka självförtroendet.

:huvet

Stenis

stenis33 skrev:
2108396 Ozzian båda läcker som såll. Det verkar som om oljan trycks upp genom packboxen. DVS vi snackar inget vanligt litet läckage som när boxen är sliten/skadad/felmonterad. Oljan rinner utmed gaffelbenet. Kollade oljemängden och det står 248ml i manualen. Står iof inget om det är per gaffelben men det verkar logiskt.

Skall gå ut i garaget och chimsa ventiler på duccen bara för att få tillbaka självförtroendet.

:huvet

Stenis
Ahh, sånt är riktigt knäckande, något måste vara väldigt fel.
Har bara manualen för en r1gaffel inne och de har 477ml/ben så 248ml borde rimligen vara per ben på din gaffel.

dubbeltjecka så du fått rätt packningar :3freak

Tack för alla tips!

Här kommer den bistra sanningen. Jag fyllde på olja när gafflarna hängde fritt dvs gaffelbenen var fullt ute. Tydligen hamnar inte oljan på rätt ställe då. Tömde gafflarna släppte ner cykeln fyllde på olja och voila all var ok.

Misstaget måste bero på mitt ickejapanska tänk. :va

Stenis

stenis33 skrev:
2111104 Tack för alla tips!

Här kommer den bistra sanningen. Jag fyllde på olja när gafflarna hängde fritt dvs gaffelbenen var fullt ute. Tydligen hamnar inte oljan på rätt ställe då. Tömde gafflarna släppte ner cykeln fyllde på olja och voila all var ok.

Misstaget måste bero på mitt ickejapanska tänk. :va

Stenis
Men du löste det i alla fall, det är det viktigaste :tummenupp

Hur gick det med tätningarna då, om de väl börjat släppa ut något så borde de nästan vara vrängda? (Beror ju givetvis på hur tätningen är konstruerad).

Tätningen är ok har torrjuckat gaffeln tills armarna domnade utan läckage. Hade nog en jäkla tur.

Tack för hjälpen.

Stenis

Hörru du, nu får du förklara mera noga vad du menar!! Ställde du bara ner cykeln på hjulen, eller tryckte du ihop gaffeln innan du fyllde olja? Har samma bekymmer med min nämligen, vädrar en möjlig lösning här...

Japp ställde cykeln på sidostödet hällde i olja och väntade tills dagen därpå. Provade att komprimera gaffeln utan att det läckte.

Stenis

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...