Problem efter däckbyte

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
God dag!

Lämnade in hojen i onsdags för att byta packboxar i framgaffeln samt för att byte bakdäck. Nu när jag hämtade den i fredags så beter den sig underligt.
Vid nerlägg i kurvor börjar bakänden att småvobbla lite, obehagligt som tusan.
Full fart rakt fram är inga problem, men så fort man börjar svänga så börjar baken att dallra.

Någon standardmiss som firman jag lämnade in den på gjort? Alternativt vad har jag gjort fel? :näsblod

Om du har för lågt däcktryck så kan det bli lite gungigt.

.

låter som bakhjulslagret

Känns bra, har den på depåstöd nu och spanar.

*Edit*
Kan det vara så enkelt att dom sa att det var 2,2 bar i däcken men nu när jag mäter är det bara 1,8.
Hmm, anar en enkel lösning på problemet. :)

Last edited:
Känns bra, har den på depåstöd nu och spanar.

*Edit*
Kan det vara så enkelt att dom sa att det var 2,2 bar i däcken men nu när jag mäter är det bara 1,8.
Hmm, anar en enkel lösning på problemet. :)

1,8 låter väldigt lite.
Men jag gissar på att hjulet inte spårar.
Det finns allt för många mc-mekare som inte lägger tid på att se till att hjulet monteras rakt.

1,8 låter väldigt lite.
Men jag gissar på att hjulet inte spårar.
Det finns allt för många mc-mekare som inte lägger tid på att se till att hjulet monteras rakt.

passar på att sno tråden lite då, ska byta däck imorgon och undrar ju självklart då om det är svårt att få bakdäcket att spåra? Räcker det med att titta eller krävs det avancerad utrustning? Vill ju gärna undvika de fenom som beskrivs här

Hej;
Du kan enkelt kolla detta genom att se till att det finns lika mycket plats mellan däcket och svingen på båda sidor när du monterar på bakhjulet.

mvh
Dio

Hej;
Du kan enkelt kolla detta genom att se till att det finns lika mycket plats mellan däcket och svingen på båda sidor när du monterar på bakhjulet.

mvh
Dio

Många hojar har ju assymetriska svingar. Jag bruka mäta centrumavståndet mellan bakhjuls- och svingaxeln på resp sida med en svetstråd som jag bockar till i ändarna, eller dylikt.

Mvh
J

Många hojar har ju assymetriska svingar. Jag bruka mäta centrumavståndet mellan bakhjuls- och svingaxeln på resp sida med en svetstråd som jag bockar till i ändarna, eller dylikt.

Mvh
J

ja nått sånt verkar ju vettigt, det ska testas, jobbigt att köra på bana med ett hjul som inte spårar :gnissla

passar på att sno tråden lite då, ska byta däck imorgon och undrar ju självklart då om det är svårt att få bakdäcket att spåra?

Jag har alltid bytt själv (på nuvarande Gixxern samt gamla hojen) och går efter markeringarna på svingen, har alltid funkat för mig.
Kört en del bana med så...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...