Problem efter att jag spände kedjan

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag fick för mig att spänna kedjan lite häromdagen, och nu när jag åker så har det uppkommit ett gnisslande ljud så fort jag släpper på gasen. Har jag spänt för mycket? Har jag spänt snett?

Jag kollade i lite gamla trådar om kedjor, och där pratar ni om ett slack på 4-5cm? kan det stämma? På en lapp på nån grej baktill på min MC står det att kedjan ska ha ett slack på 2-12 mm, det var därför jag spände för slacket var större än så tyckte jag.

Jag skulle kankse inte ha spänt den?
Hur märker man om den är för spänd?

Usch - skulle aldrig varit där och pillat....

Last edited:
Är drivpaketet dåligt så kan kedjan vara mer spänd i vissa lägen än andra vilket gör att om du spänner den så hårt så kommer den kanske att vara som en fiolsträng vid andra tillfällen. Du bör snurra hjulet lite och se hur spänd den är vid olika ställen.

duckie skrev:
Jag fick för mig att spänna kedjan lite häromdagen, och nu när jag åker så har det uppkommit ett gnisslande ljud så fort jag släpper på gasen. Har jag spänt för mycket? Har jag spänt snett?

Jag kollade i lite gamla trådar om kedjor, och där pratar ni om ett slack på 4-5cm? kan det stämma? På en lapp på nån grej baktill på min MC står det att kedjan ska ha ett slack på 2-12 mm, det var därför jag spände för jag slacket var större än så tyckte jag.

Jag skull kankse inte ha spänt den?
Hur märker man om den är för spänd?

Usch - skulle aldrig varit där och pillat....

2-12 mm låter på tok för lite. Kan ta skada om du har för lite spel. Kolla en extra gång i manualen. Brukar vara i storleksordningen 2-4 cm.

Sitt på hojjen och be en kompis kolla kedleslacket....
Kolla även om ryckutjämnaren fungerar, kan bli problem annars.
GL :-)

Drivpaketet är inte dåligt, sägs det. :-o

Jag har ingen manual, men det sitter fan en fabriksmonterad lapp som det står 2-12mm på, den ska man väl kunna lita på?

Ryckutjämnare? vad är det?

Kedjespelet ska aldrig vara så litet som 2-12 mm på en upprätt men obelastad mc! Då gäller lappen nånting annat.
En mc-kedja ska heller aldrig vara spänd, den ska vara sträckt. En spänd kedja kommer nämligen så småningom att dra sönder lager och packningar i växellådan.

En sporthoj med ganska fast fjädring brukar ha ett rekommenderat spel på 20-25 mm mitt emellan dreven, din KLE liksom min TDM har mjukare fjädring och alltså större rekommenderat spel. Jag har 30-40 mm på min och jag skulle tro att det är lagom på din med, speciellt om den börjat gnissla efter "justering". Jag skulle tro att den även rullar ganska tungt?

Har du förresten smort kedjan nyligen?

Man lär sig inget om man inte provar...(eller läser på) :)

Ryckutjämnare är förresten gummikuddar som sitter i fälgen. Drevet är inte bultat direkt i fälgen...De gör att kedjan och motorn slipper ta upp alla ryck från guppor, gaspådrag och avslag m.m. Kort sagt gör dessa kuddar det möjligt att köra hojen på ett vettigt sätt alls.

Last edited:
2-12mm är något annat mått, absolut inte slacket mitt på kedjan. du behöver iallafall 40mm på en offroad, om du kollar mitt emellan dreven. Vad som kan häda med för spänd kedja är att du kröker utgående axel eller har av kedjan. Sitt på hojen och kolla om du har något slack öht.

Hur sträckt kedjan bör vara beror ju på bl.a. fjädringsväg och svingens infästning i förhållande till framdrevet. Om det har börjat låta om kedjan så har du nog sträckt för mycket, så att det drar i kedjan när svingen fjädrar=inte bra. :3freak

Abloy skrev:
Det är fel i tabellen, titta på alla andra värden och du ser att det är galet, kör på 40mm istället, bättre med för mycket än för litet slack

Inte bra om kedjan får för sig att hoppa av o slå sönder kåpor, ben, o motor som är i dess väg.

Jag hade sagt 20-25mm slack.

Solid snake skrev:
Inte bra om kedjan får för sig att hoppa av o slå sönder kåpor, ben, o motor som är i dess väg.

Jag hade sagt 20-25mm slack.

Va? :va

Om kedjan bara kan hoppa av är det dags att byta drivpaket.

EBS skrev:
Va? :va

Om kedjan bara kan hoppa av är det dags att byta drivpaket.

Säg att du har 40mm slack när du sitter på hojen, då lär kedjan hoppa av i svängarna, konstigt nog så hoppar den helst av när man svänger. :va

Usch, nu vågar jag knappt åka alls!

För spänd kedja så pajjar den växellådan för mig, för slack kedja så hoppar den av och slår av mej benen?!? Herregud.

Manualen säger en sak - och ni säger en annan.

Vem ska man tro på tro på tro på....-

Nåväl, jag släppte efter lite nu iaf, och nu har ljudet upphört och det känns bättre. Nu tänker jag inte röra nåt mera som funkar!

duckie skrev:
Manualen säger en sak - och ni säger en annan.

Antingen måste du sett fel eller så är det feltryckt i manualen,
Med 2-12mm så blir kedjan så spänd att det knappast(Jåke säger samma sak) kan vara bra för varken kedjan, dreven eller lådan.

Kring 30-40mm brukar väl vara standard för de flesta hojar.

Du säger ju själv att det blev missljud och sedan försvann det när du ökade spelet lite.

Har du ingen digitalkamera hemma så du kan ta en bild dör det står så ?

Solid snake skrev:
Säg att du har 40mm slack när du sitter på hojen, då lär kedjan hoppa av i svängarna, konstigt nog så hoppar den helst av när man svänger. :va
Nu yrar du skulle jag vilja påstå.....
En kedja hoppar inte med garanti av för att slacket är stort.
Det beror nog allt mer på skicket på drivpaketet än att man kör med 40mm slack.
Annars skulle nog många tappa kedjan i var och varannan böj, jag menar det finns hojar om ska ha 30mm i slack, 10mm är inte mkt felmarginal....

Duckie, gör såhär.
Ta med en kompis ut och kolla på biken när du sitter på.
Kedjan fåt INTE bli spänd för då kommer du få dyra problem med utgående axel och annat i lagerväg.
Ta med en kompis som inte är stressad, justera kedjan tills den är lagom spänd när du sitter på, jag skulle gissa mellan 25-35mm i slack.
Men prova dig fram till slut hittar du ett läge som är rätt för din hoj.
12mm är vansinnigt lite, har inte hört talas om ngn hoj med så litet spel på kedjan.
När du sedan har hittat ditt läge som är bra åk till en hojmeck och be dom kolla om det ser ok ut, då har du ju lärt dig justera kedjan på köpet :)
Men som sagt, jag skulle inte köra omkring med en kedja som är så spänd.
Sedan som ngn sa, kolla så att kedja och drev är ok, dvs att det inte är olika spänt i olika lägen när du rullar hjulet.
Det kan hända på kedjor som ser bra ut också......
Lycka till
//Tobbe

På XTn (offroad iofs) ska det vara 30-40mm med förare på. Dock har jag märkt att om man följer det och åker med passagerare så låter det obra i t ex farthinder så jag har ytterligare lite slackare om jag ska ha passagerare (vilket ändå nästan aldrig händer så det är inget problem).

Drev är OK, kedjan är smord med nåt "klister". Jag har kollat slack med mig på och med ingen på. Nu slackar det ca 3cm när jag sitter på - det känns och låter bra.

Bifogar en bild vad det står på en lapp som sitter klistrad baktill på nåt slags kedjeskydd. Den säger fanimej 2-12mm. Likaså gör den länk jag postade tidigare i tråden.

Hoppas det syns på bilden.

Bifogat

• DSCN0624_.jpg
    DSCN0624_.jpg
    118 KB · Visningar: 447
Betyder inte bilden att avståndet ska vara 2-12mm mellan kedjan och svingen då du trycker upp kedjan? I de flesta andra fall anges avståndet mellan ytterlägena då du drar kedjan nedåt och trycker den uppåt.

Last edited:
Back