Problem efter att ha bytt däck

Jag läste i en annan tråd att man kan lufta bromsarna genom att trycka in luft i systemet genom att använda biltemas bromsluftare. Jag var och köpte dom idag.

82-399_l.jpg


19-148_l.jpg


Jag är inte helt med på hur det funkar riktigt. I ena änden sitter ju någon metall grej. Ska jag ta bort den eller vart ska jag koppla in sprutan? Kan någon förklara tack.
 
Jag testade att koppla slangen på sprutan, sen andra änden av slangen på nippeln. Öppnade nippeln ett varv och försökte att trycka i vätska. Jag kunde trycka i lite vätska men sen tog det stopp. Det fylldes inte på något i behållaren upptill. Jag försökte att trycka i mer för att få det ändå upp till behållaren så att jag trycker det genom hela systemet men det tog stopp. Gick inte att trycka i mer. Började bara läcka från nippeln och sprutan istället.

Vad gör jag för fel?
 
Hade du öppnat locket på bromsvätskebehållaren, nivån iden kommer ju stiga och du komemr behöva ösa ur vätska ur den vartefter om du trycker i mer nerifrån.

Du ska inte trycka in vätska nerifrån och upp. Du ska trycka västaska uppifrån och ner.

uhm, vaaa?
Du tänker nog på trycksättning med lufttryck i bromsvätskebehållaren, det som maria försöker är att att trycka in bromsvätska nerifrån, och det ska fungera också.
 
Last edited:
Jodå jag har öppnat vätskebehållaren. Men det kommer ingen vätska upp där. Det tar tokstopp när jag försöker att trycka i mer vätska, men det kommer inte upp vätska i behållaren.
 
När du försöker med spruttricket på nippeln på bromsoket så kolla att det är fritt flöde i nippeln, har själv haft en nippel med stopp i :huvet som det tog ett tag att hitta.

Annars så är det bara att sätta dit slang&spruta samt öppna nippeln och trycka in bromsvätskan "bakvägen".

Ev trolig felorsak, öppna nippeln lite till.
Ev ev ev ev annan möjlig orsak, slangstumpen har svällt och har inget "hål" kvar, dvs gammal slang, väldigt gammal. (dvs om det sitter bromsslang mellan ok och huvudcylinder)

Lycka till, du verkar behöva det, själv kämpar jag med att hitta nya skruvar till kopplingsbehållarlocket efter att ha varit tvungen att borra ur skruvskallen pga runddragen insex.
 
Hade du öppnat locket på bromsvätskebehållaren, nivån iden kommer ju stiga och du komemr behöva ösa ur vätska ur den vartefter om du trycker i mer nerifrån.



uhm, vaaa?
Du tänker nog på trycksättning med lufttryck i bromsvätskebehållaren, det som maria försöker är att att trycka in bromsvätska nerifrån, och det ska fungera också.

Ok, Men är det inte så att det är svårare att trycka nerifrån och upp än att trycka uppifrån och ner.
Har inte behövt använda mig av sådana verktyg så jag vet inte hur dom
fungerar.
 
Ok, Men är det inte så att det är svårare att trycka nerifrån och upp än att trycka uppifrån och ner.
Har inte behövt använda mig av sådana verktyg så jag vet inte hur dom
fungerar.

Är nog marginellt svårare, fördelen är ju att luftbublorna vill uppåt, så trycker du nerifrån följer dom med flödet istället för att du måste pumpa som en dåre för att ut dom nere i oket, eller släppa på banjobulten på pumpen.
 
Det är fasen något knas! Ingenting som funkar. Får fan lämna in skiten :-(
 
Ok, Men är det inte så att det är svårare att trycka nerifrån och upp än att trycka uppifrån och ner.
Har inte behövt använda mig av sådana verktyg så jag vet inte hur dom
fungerar.

Snälla :rolleyes: läs igenom reglerna för Teknikforumet...
 
Last edited:
Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i tråden, men efter det du beskriver så är det något fel med huuvdcylindern.
Det absolut enklaste felet att avhjälpa, som du kan kolla först. Går handtaget tillbaka helt? Är det ett litet spel mellan handtaget och den lilla kolven som handtaget trycker på?
Pga Ärg så kan bromsen ligga på lite och hålet i cylindern, som ska öppna för att bromsvätska ska kunna fyllas på och flöda tillbaka, i huvudcylindern är hela tiden stängt.

Det kan också bli smuts innanför låsringen som gör att packningspaketet på kolven inte går ut till sitt rätta läge, pga samma anlednings som innan.

Det kan också vara så att packningarna är så gamla att dom har svullit lite och gör så att hålet inte öppnas som det ska.

Vill du vara säker. Köp en ny renoveringssats till huvudcylindern. Mecka itur huvud cylindern. Skrapa bort rost, ärg osv så det är helt rent. Montera försiktigt ihop.
hur du luftar har du ju redan fått 100 tips om redan så att.... men tänk som en luftbubbla, hur gör man för att komma uppåt. Vrid på styret så kan man få en annan vinkel så att luften lättare kommer upp. Hojen på sidostöd osv... Brukar lösa sig om man funderar lite.

Mats
 
Kul att det gissas vilt rörande detta problem - efter ha mottagit pryttlarna så var det klart snabbare än man bläddrar igenom serietidningen Knasen då det INTE!! var något som helst fel på vare sig bromspump, broms-ok eller annat utan endast behövde lite öm touch - nu endast kvar att överlämna bromssystemet till sin underbara ägare!!:banana

Där ser man! Kul att det löste och att inget var trasigt!!!

Vad behöver jag göra när jag hämtat det. Är det bara att montera på den och köra?
 
Snälla :rolleyes: läs igenom reglerna för Teknikforumet...

Du jag vet mycket väl hur man luftar bromsar, Men har aldrig behövt köpa
något sorts hjälpmedel för att lufta mina.
Saken är den att bromssystemet är inte byggt för att pressa bromsvätska
från Bromsok och upp mot huvudcylinder.
Så enligt mig är den där sprutan en skitgrej som inte fungerar på korrekt sätt.
Om man nu vill ha ett hjälpmedel för att lufta bromsarna med så är det tryck i behållare som gäller.
 
Du jag vet mycket väl hur man luftar bromsar, Men har aldrig behövt köpa
något sorts hjälpmedel för att lufta mina.
Saken är den att bromssystemet är inte byggt för att pressa bromsvätska
från Bromsok och upp mot huvudcylinder.
Så enligt mig är den där sprutan en skitgrej som inte fungerar på korrekt sätt.
Om man nu vill ha ett hjälpmedel för att lufta bromsarna med så är det tryck i behållare som gäller.

ta ett lugnt. Fungerar bättre att fylla på underifrån då luften vill stiga.
 
Back
Top