Problem att starta

Bellimar

Ingenjör
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX600F -91
Hej,

Jag har börjat uppleva startproblem med min hoj. När man trycker på startknappen så går startmotorn men sen tar det helt stopp. Det låter som om startmotorn försöker snurra men att det är något som håller emot.

Detta inträffar bara ibland och är inte ett så stort problem (än). Skulle dock vilja veta vad det kan vara så att det inte orsakar något haveri.
 
Burrar startmotorn bara, utan att snurra, eller snurrar den verkligen ordentligt men utan att driva runt motorn? Du kan ha ett risigt batteri så den inte orkar ordentligt, eller så är solenoiden slut så att den inte alltid greppar i.
 
Burrar startmotorn bara, utan att snurra, eller snurrar den verkligen ordentligt men utan att driva runt motorn? Du kan ha ett risigt batteri så den inte orkar ordentligt, eller så är solenoiden slut så att den inte alltid greppar i.

är tveksam men tror inte ens att startmotorn snurrar... har haft ett batteri som inte tagit laddning och då började det gå segare, men upplever det inte som så nu... kan iofs vara dåligt batteri ändå.
 
Startreläet brukar "fladdra" med ett karakteristiskt ljud om batteriet är slut.
 
Mät upp batteriet innan du försöker starta, då ser du om det är slut eller inte. Är det friskt så kan det vara läge att kolla upp alla anslutningar och jordningar så du inte har glappkontakt någonstans.
 
min startmotor brukar bara klicka ibland utan att det snurrar, så jag kickar igång den sen kör man en stund sen kan startmotorn startas iegn med knappen?!
 
Mät upp batteriet innan du försöker starta, då ser du om det är slut eller inte. Är det friskt så kan det vara läge att kolla upp alla anslutningar och jordningar så du inte har glappkontakt någonstans.

Mätte upp batteriet hos batteriservice som kan lägga på last och mäta hur mkt batteriet klarar av att leverera. Han mätte upp det till 144 A, vilket inte var dåligt enligt han som hjälpte mig. Blir väl till att gå igenom kontakterna på startmotorn och batteri. Låter sannerligen som ett vinterprojekt :)
 
Kolla även kolen i startmotorn.
Även om det inte låter exakt som det på din beskrivning i första inlägget så skulle det kunna vara en felorsak.
Typiskt tecken på att kolen måste bytas är när startmotorn bara snurrar ibland (då kolen råkar vara i "rätt läge" dvs, sticker ut tillräckligt mycket för att få snurr på startmotorn). Ligger de i fel läge så snurrar startmotorn inte alls, men om man stöter till den så kan den "hoppa till" och börja snurra.
 
Kolla även kolen i startmotorn.
Även om det inte låter exakt som det på din beskrivning i första inlägget så skulle det kunna vara en felorsak.
Typiskt tecken på att kolen måste bytas är när startmotorn bara snurrar ibland (då kolen råkar vara i "rätt läge" dvs, sticker ut tillräckligt mycket för att få snurr på startmotorn). Ligger de i fel läge så snurrar startmotorn inte alls, men om man stöter till den så kan den "hoppa till" och börja snurra.

Det låter faktiskt rätt så troligt. Vet inte hur det låter när man lägger på spänning på motorn om kolen skulle befinna sig i fel läge (om det låter alls) men det sker tillräckligt sällan för att det skulle kunna vara något av kolen som blivit lite för slitet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top