Problem att starta en Speed Triple.

Vad jag förstod det som så var det inte av vinterförvaringen utan mer att man startar den för korta stunder och det inte fröbränns tillräckligt eller nåt sånt.

Jag drog igång min S3:a idag för första gången sedan avställningen i höstas, den hoppade igång direkt... :va
Den har stått i ett torrt kallgarage hela vintern med kapell över sig och batteriet underhållsladdat.
Jag hade förberett mig med bilbatteri, startkablar & gott om tid i traditionell Triumph tradition(som med min tidigare Triumph Tiger 900 med förgasare) :hihi
Ska den hålla på så här (varken oljeläckage eller startproblem) kan man ju lika gärna köra japanskt...

tober skrev:
2065695 Vad jag förstod det som så var det inte av vinterförvaringen utan mer att man startar den för korta stunder och det inte fröbränns tillräckligt eller nåt sånt.

-sur hoj alltså. Ja ja, då finns det ju en vettig förklaring.
Men gör inte om det! :D Kör långt och länge istället. Många korta turer tunnar dessutom ut oljan med gott om kondens och sura förbränningsrester, så se åtminstone till att byta olja med tätare intervaller än föreskrivet, och i synnerhet inför vinteruppställning om du framhärdar!

batteriet - en varning

Hej,

ville bara passa på att skicka en varning ang. batteriet också.
Jag har en S3 -02:a, och batteriet är väldigt känsligt för urladdning.
Min hoj stod hela första vintern utan att laddas, och sedan laddade jag med en vanlig laddare. Då funkade det ett litet tag, för att sedan ta slut igen.

Det gick inte att rädda, utan jag fick införskaffa ett nytt, och samtidigt köpa en CTEK pulsladdare.

Tänk om det hade stått i manualen att det är ett gelbatteri som måste laddas med pulsladdare för att inte gå sönder - och att om hojen står mer än 3 veckor så måste man underhållsladda.

Polspänningen får inte sjunka under 11,2 volt, för då är det risk att batteriet tar skada.

Igår vid första starten hoppade den igång direkt. (Ctek laddaren har suttit i hela vintern).

Också en varning för att använda bilbatteri - gör inte det när batteriet sitter i bilen och bilen är igång. Det är ganska dyrt att laga elsystemet på hojen ...
(det går ju bra om man har batteriet bredvid ...)

/Ola

Ät du säker på att det är ett Gel-batteri i S3:an? Jag trodde att det var ett AGM-batteri. Enligt C-tek så ska just Gel-batterier klara djupurladdningar väldigt bra jämfört med andra batterityper.
Apropå att ha bilmotorn igång vid starthjälp, har du själv råkat ut för några problem i samband med det? Jag gjorde så på min gamla hoj utan några problem med elsystemet :va

Också startat hoj (dock ej trajan) från bil med motorn igång, inga problem.

Borde inte vara någon fara så länge spänningen från bilen är helt åt skogen och då borde bilens el-system ta lika mycket stryk.

:va

Agm

Det var handlaren jag köpte batteriet av som nämnde gel batteri.
Jag kollade nu, och det nya jag har är i alla fall ett AGM.

Hittade en bra sida som beskriver Gel kontra AGM.

Batteri info

Ang. att använda en bil som är igång. Det är väl ett par fler ampere i bilen in i hojen?
Jag har ju då inte provat, så jag vet inte om hojen kan ta skada.
När jag tog starthjälp av en bil, så körde jag utan bilens motor igång.

/Ola

Visst finns det mer ström att hämta från generatorn på en bil, men spänningen är (bör vara) den samma.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!