Problem att montera bakdäcket.

Majestic XII

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2004
Hoj
LY-CIG14E och LY-083G2
Har putsat upp och gjort rent hela hojen nu inför sommaren/bättre väder... men jag har stöt på ett problem.

Jag var så duktig att lägga upp alla saker och hur de skulle sitta på axeln men i min klumpighet så lyckades jag stöta till allt...

http://web.telia.com/~u30208335/problem.jpg

Om ni skulle kunna vara så snälla att skriva upp vilken ordning de ska ha eller fixa fram en bild så jag kan se hur det ser ut så skulle jag bli glad :).

Manualen var inte till så mycket hjälp tycker jag (svårt att se).

Hojen ifråga är en 14E

Tack!

ingen aning ser inte ut så på min minimoto

Ska se, kan nog det här i huvudet. Först har du en bricka närmast muttern, på andra sidan en bricka till. Sen en liten distans, sen kommer bromsoksfästet, efter det en till liten distans. Sen hela bakhjulet. Efter det kommer den stora distansen, bricka, sving, bricka mutter. Altså jag började ifrån den sidan där bakbromsen sitter.

Altså 5, 5, 4, 4, 2, 5, 5. Lycka till!

edit: glöm inte att smörja in axeln med fett innan du monterar bara!

Majestic XII skrev:
Får tacka så mycket, nu löste det sig :)

Så lite så :)
Har efter 2 turer skruvat isär, rengjort och inspekterat (ville väll kanske köra lite för mycket när det inte var så passande underlag) nästan hela hojjen. (okej, inte skruvat motor så mycket direkt, endast inspekterat kolvringar, slirkoppling och draganorningen. Så jag har hunnit fått mig en liten överblick hur det ser ut och fungerar.

Nån som vet var man kan få tag på cylinderfotspackning. Behöver inte vara orginal bara det är avsett som cylinderfotspackning och som passar?

KalleKulspruta skrev:
Så lite så :)
Har efter 2 turer skruvat isär, rengjort och inspekterat (ville väll kanske köra lite för mycket när det inte var så passande underlag) nästan hela hojjen. (okej, inte skruvat motor så mycket direkt, endast inspekterat kolvringar, slirkoppling och draganorningen. Så jag har hunnit fått mig en liten överblick hur det ser ut och fungerar.

Nån som vet var man kan få tag på cylinderfotspackning. Behöver inte vara orginal bara det är avsett som cylinderfotspackning och som passar?

Det gör du ganska lätt med packningspapper från Biltema, Mekonomen eller liknande :)

cRoC skrev:
Det gör du ganska lätt med packningspapper från Biltema, Mekonomen eller liknande :)

Så det funkar bra då altså? Måste ju in och inspektera ju :)

föresten: när du monterat bakdäcket. Kontrollera att kedjan är jämt spänd när du rör hjulet runt ett varv. Blir kedjan hårdare samt att det rullar hårdare så är antagligen inte bakdrevet centrerat. Rätt viktigt att se till att det är rakt. Verkar vara lite si och så med allt på dessa hojjar som ni kanske vet "inte så noga, bara det går fort att montera" men iaf, se till att drevet är centrerat! Spara på lagrena och drivpaketet.

KalleKulspruta skrev:
Så det funkar bra då altså? Måste ju in och inspektera ju :)

föresten: när du monterat bakdäcket. Kontrollera att kedjan är jämt spänd när du rör hjulet runt ett varv. Blir kedjan hårdare samt att det rullar hårdare så är antagligen inte bakdrevet centrerat. Rätt viktigt att se till att det är rakt. Verkar vara lite si och så med allt på dessa hojjar som ni kanske vet "inte så noga, bara det går fort att montera" men iaf, se till att drevet är centrerat! Spara på lagrena och drivpaketet.

Min pappa har varit tävlingscyklist en gång i tiden så han har delat med sig lite av sin kunskap till mig :)

Tackar ändå.

Back