Problem att lossa framdrev

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Hej,

håller på att byta drivpaket på min ZX12-R. Efter att jag knackat in brickan så försökte jag lossa muttern, men tji....

Jag har en krafthylsa + rejäl förlängare men det vägrar röra på sig. Min fråga är då, lossar man genom att dra moturs? Jag vill inte tokdra och paja något, verkstadshandboken säger inget så jag antar att moturs är korrekt, eller tänker jag fel?

Tacksam för snabbt svar.

Bifogat

• Gear.jpg
    Gear.jpg
    89.1 KB · Visningar: 97
Lossa moturs. Jag använde ett teleskopdragskaft plus krafthylsa, sånt som du har till däckbyte på bil. Be nån sitta på hojen och trycka på fotbromsen så ska det gå.

Jo då! Ska gängas av moturs. Det kan vara bra att vara två när man gör detta. En som sitter på cyckeln med växel i och trampar på bromsen medans den andra försöker dra lös muttern. Den kan sitta som f-n. Annars är en mutterknack suverän. :tummenupp

Tack, då vet jag.

Jag har en manuell mutterknackare, skall prova med den + lite värmepicka. Precis som Timtim använder jag en förlängare för hjulmutter + krafthylsa men saknar en hjälpryttare, får fixa det.

Tack, då vet jag.

Jag har en manuell mutterknackare, skall prova med den + lite värmepicka. Precis som Timtim använder jag en förlängare för hjulmutter + krafthylsa men saknar en hjälpryttare, får fixa det.
Spänn ned bromspedalen med foten och lås fast den i den positionen med snöre eller liknande på lämpligt sätt. Så brukar jag göra om jag inte har någon hantlangare till hands.

Vill det sig inte kör jag med 5-56 på muttern/gängan och väntar.
Ofta räcker det med 5 minuter väntan. För att 5-56 ska lösa problemet.
Men 24 timmar brukar räcka för det mesta.

Tack för all hjäp, grannen hade en elektrisk mutterknackare. Ca 0,5 sek så var muttern lös....... :tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd