Problem att fa upp hojen(!?)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag sitter här i Zell am See i Österrike och upptäkte idag när vägarna torkat att hojen inte längre vill ga upp pa bakan. Varken pa etten och när jag försöker kopla upp den pa tvaan. Den pabörjar en resning men dör och gar ner igen efter ngn decimeter i höjd. Det känns som att jag har 200kg vikt pa styret.

Det enda jag kan misstänka vara problemet är att bakfälgen spinner i bakdäcket. De är förstas lite svart att se, men det känns lite som det. Jag hade det problemet en annan gang och da var ringtrycket bak för lagt. Nu är fallet inte sa. Jag har 2,9 bak och 2,4 fram.

Mina däck är Michelin Pilot Power 2CT
50/190 17 bak
70/120 17 fram

Detta är mycket störande da det inte var nagra problem igar. Att enbart dra pa rullen är inga problem, där finns det kräm. Detta känns bara av när jag sta ta upp den pa slangen.

Nagon som har ngt förslag om vad det kan vara?
 
Enda bakdäcket som man har hört om att det roterat på fälgen var ett avon med 1 bar i tryck (en polares sgb) har själv kört med pilot race på sugmotorkatanan (200hk på slangen& 165nm i vrid)med 0,5 bar & det rörde sej max 8 mm,så det lär ju inte vara problemet.Annars kan man ju montera respirator &få hjullyft i 280 med lätt gaspådrag:tummenupp .../wachen
 
Enda bakdäcket som man har hört om att det roterat på fälgen var ett avon med 1 bar i tryck (en polares sgb) har själv kört med pilot race på sugmotorkatanan (200hk på slangen& 165nm i vrid)med 0,5 bar & det rörde sej max 8 mm,så det lär ju inte vara problemet.Annars kan man ju montera respirator &få hjullyft i 280 med lätt gaspådrag:tummenupp .../wachen

Jävligt störande e det iaf. Jag kan inte hitta ngt som skulle kunna vara fel. Allt sitter pa plats. Det kna ju inte vara motorn som "ger upp" vid hastig padrag?
 
Jävligt störande e det iaf. Jag kan inte hitta ngt som skulle kunna vara fel. Allt sitter pa plats. Det kna ju inte vara motorn som "ger upp" vid hastig padrag?

På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.
 
Markera med ett streck på fälgkant och däck så vet du snabbt om däcket och fälgen rört på sig.
 
På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Tänkte precis samma sak.

Åkte genom Schweiz förra sommaren med en V70 2.4 (170 hk).
Den automatlådan fick minsann jobba när vi var uppe i bergen, kändes helt orkeslös och stundtals fanns där nog inte mer än 120hk, tröttaste åket jag vart med om! :hihi
 
Skulle gissa på att det är kopplingen som slirar...

Nja, den beter sig ju likadant aven när jag dra pa ettan utan att koppla. Kopplingen är fräsch.

På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Den tanken slog mig oxo men här befinner jag mig pa ca 750 meter viket inte är sa speciellt högt.



Markera med ett streck på fälgkant och däck så vet du snabbt om däcket och fälgen rört på sig.

Det ska jag prova imorn. Just nu regnar det här sa jag har ingen lust att göra det nu.
 
Nja, den beter sig ju likadant aven när jag dra pa ettan utan att koppla. Kopplingen är fräsch.
I och för sig kvittar det om den slirar på lamellerna... Men säger du att den är fräsh så måste det väl vara ngt annat, att dra ett streck över fälg + däck lär ju visa om fälgen snurrar i däcket i alla fall...
 
Om du ligger nånstans runt 7000 varv och sen tvärslår du på, varvar motorn upp snabbt för att sen stanna på samma varvtal eller sjunka i varvtal? Isåfall är det kopplingen som är rökt. Det KAN bli så när cykeln har stått ett tag, fråga mig inte varför.
 
På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Da var man nere i Rom. I efterhand kan jag bara konstarera att motorn inte gillar att vara pa den hojden... inte om man vill slanga iaf. Sa fort jag kom ner pa lagre hojder sa atergick hojen till att vara den den alltid varit. :)

750 meter over havet kan tyckas lite, men det var stor skillnad i effekt vid kraftigt padrag.
 
kul att det löste sig, hade själv samma problem när jag skulle lära mig koppla upp motarden på 3:an. Det gick hel enkelt inte förrens jag flytta bak röven 5 cm. typiskt;)
 
Byt hoj ! Jag slangade med SD'n på Trollstigen i somras o högsta punkten där är oxå ca 700-750 m. Inte en tillstymmelse till att tveka ! Slangade på väg upp till Galdhöpiggen oxå , ca 1500 möh....:tungan
 
Da var man nere i Rom. I efterhand kan jag bara konstarera att motorn inte gillar att vara pa den hojden... inte om man vill slanga iaf. Sa fort jag kom ner pa lagre hojder sa atergick hojen till att vara den den alltid varit. :)

750 meter over havet kan tyckas lite, men det var stor skillnad i effekt vid kraftigt padrag.

Vad skönt att det bara var det som var felet! Inget roligt med en konstrande hoj när man är så långt hemifrån som du!

I brist på motorbana i Sverige borde vi kanske med dina nyfunna erfarenheter anordna gruvdragracing i ngn nedlagd gruva. 750 meter under havsytan istället! Satan vad den skulle gå! Och vad det skull döna i gruvorterna!:cpparty
Och inga bullerklagande grannar heller! :yoparty

Hoppas du har det behagligt i Rom, det är inte helt svalt där så här års kan jag tänka mig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top