Problem! 2-takt?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Hej!

Nu är det såhär:
Jag har köpt ett rätt billigt trimkit till min moped (Honda MT5), och allt är på och den startar.
Problem:
När jag har full rulle, så går den på tomgång. När jag släpper gasen dör den. :brinnerup Jag har haft isär förgasaren (Mikuni 24mm Kopia), men allt verkar rent och ser fint ut. MEN, när man kickar och håller handen för Reed-Ventilerna, så blåser det på handen. Ska det vara så? Värför är det så? Är det någon som kan gissa vad det kan vara med den lilla infon jag har förtalt? Någon som haft samma problem? :confused:

Trimkit:
70cc cylinder + kolv och komptop.
Förgasare 24mm Mikuni kopia.
Trimrör Jamarcol.

Nu är ju inte detta något moppe-forum, så jag vet inte om det är okej att posta om moppehjälp. Men fritt fram för den som vill hjälpa! :banana

Last edited:
Blåser det i Reedventilen så har du felet där. Det ska BARA suga. Distinkt och bestämt.

Troligtvis spruket blad, eller smuts i vägen.

Mats

Reedventilen ska vara tät och inte trycka tillbaka gaser ut mot förgasaren.
Hur ser ventilen ut ? Du ska inte kunna se igenom bladen, dom ska alltså vara stängda.
Låter som den går extremt fett när du säger att den bara går vid fullgas.
Prova att bestycka ner den.

Reedventilen ska vara tät och inte trycka tillbaka gaser ut mot förgasaren.
Hur ser ventilen ut ? Du ska inte kunna se igenom bladen, dom ska alltså vara stängda.
Låter som den går extremt fett när du säger att den bara går vid fullgas.
Prova att bestycka ner den.

Jag har kollat ventilerna, och det är inget fel på dom. Dom är helt stängda och inget smuts ivägen.
Angående bestyckningen, så ska den vara hyfsat bestyckad redan.

Troligast är bestyckningen, men iochmed att den blåser ut luft vid ventilerna så känns det som att det är där problemet är.

Jag har kollat ventilerna, och det är inget fel på dom. Dom är helt stängda och inget smuts ivägen.
Angående bestyckningen, så ska den vara hyfsat bestyckad redan.

Troligast är bestyckningen, men iochmed att den blåser ut luft vid ventilerna så känns det som att det är där problemet är.

Vänd på reedbladet återmontera och prova, eller köp nya reedblad.

Just på hondan har jag varit med om att det flåsar rätt ordentligt bakåt, jag gissar att det är för att reeden har sin "glipa" i strömmningsriktningen och kan "blåsa upp" istället för att "blåsa igen" och tätas om bladet inte stänger 100% av sig själv.
Givetvis stänger den när trycket i vevhuset har byggts upp, så "bakflåset" sker när kolven vänder men inte har hunnit bygga så högttryck att den tätar.

Men det är gissningar

Kan det vara så att tomgången är för lågt ställd? Om du däremot menar att om du har full gas och den då enbart går på tomgång då är det ju givetvis inte den inställningen :tungan Kollat att gasvajern sitter riktigt och reagerar som den ska (alltså drar upp trotteln helt)? ;)

Kul, (eller synd för dig) men jag har en kompis vars son har någon moppe typ honda eller dylikt, han hade massa problem, visade sig att han satt kolven åt fel håll, betedde sig väldigt konstigt då!

Förstår inte varför detta inlägg fick neg kritik :confused:
Mitt tips är också att kolven är felvänd.

ett klassiskt misstag är att klanta sig med trotteln nålen. allså den sitter inte klämd mellan fjädern och trotteln så den lever sitt egna liv. samt har du koll på vilken skruv som e luftskruven och trottelskruven? så du inte blandat i hopp dessa?

Honda mt50 fan vid nice! gamla minnen kommer tillbaka.

Kolven på honda är väll liksidig? Så de spelar väll ingen roll hur man sätter den.:va

Dock skillnad på yamaha DT då dom har insugs fönster i kolven:tummenupp

Last edited:
Förstår inte varför detta inlägg fick neg kritik :confused:
Mitt tips är också att kolven är felvänd.

Jag har en Casal som jag byggt om motorn på rätt rejält och

Först satte jag kolven åt fel håll :rodnar och då gick den som en påse skit.

Sen vände jag kolven rätt (tog en stund innan man kollade det:rolleyes:) då varvade den satan på fullgas men dog och skvätte soppa ur förgasaren så fort man släppte av.

Casal motorn är ju en Zundapp kopia så den hade inga REED ventiler men tillslut fräste jag till ett REED ventilhus och satte mellan förgasaren och toppen.

Simsalabin, satan vad den går.:tummenupp

Skulle tro på felbestyckning om du inte hittar något fel på reedventilerna.

Vad är det för märke på cylindern och storlek på munstycket? Vad är det för reedblock du har? Original? 4 läppars med kolfibertungor? Är tändningen okej? Ställt förtändning något?

Skulle rekommendera att vrida tändplattan medurs så långt som möjligt om det inte redan är gjort.

Sen tycker jag du skaffat en på tok för stor förgasare, då 24mm till en 45mm cylinder (som för övrigt bara är 65.8cc) är dömt att misslyckas :tungan

20mm ska vara optimalt till en gjutjärn noname 45mm cylinder, till värre 45mm cylindrar såsom malossi eller athena är mellan 22 och 23 optimalt, men 24mm funkar såklart.

Lycka till med en så underbar moped ;) :tummenupp

Nja kolven är svår att sätta felvänd på mt5. Man ser tydligt vilken sida som
är vilken! Det kan inte vara så att du åkt alldeles för fett och oljefyllt kröken?
Fast det förklarar ju inte varför den blåser ut fel håll från ventilerna...

Skulle tro på felbestyckning om du inte hittar något fel på reedventilerna.

Vad är det för märke på cylindern och storlek på munstycket? Vad är det för reedblock du har? Original? 4 läppars med kolfibertungor? Är tändningen okej? Ställt förtändning något?

Skulle rekommendera att vrida tändplattan medurs så långt som möjligt om det inte redan är gjort.

Sen tycker jag du skaffat en på tok för stor förgasare, då 24mm till en 45mm cylinder (som för övrigt bara är 65.8cc) är dömt att misslyckas :tungan

20mm ska vara optimalt till en gjutjärn noname 45mm cylinder, till värre 45mm cylindrar såsom malossi eller athena är mellan 22 och 23 optimalt, men 24mm funkar såklart.

Lycka till med en så underbar moped ;) :tummenupp

Nänä... Jag har en 28 mm Dellorto på Hondamotor med Polinicylinder. Går som trollet.

Det visade sig att ingen hade rätt och att problemet var så enkelt att det satt en strypning i luftburken. :död
Så, jag skar av en bit av gummit som går från burken till förgasaren (Helt hjärndöd atm, kommer inte på vad det heter.) för att det skulle passa, och satte på ett luftfilter som jag hittade i garaget, och nu går den som en raket.:yoparty Tack för hjälpen alla! :tummenupp

Jag skruvade isär membranet och satte ihop det igen. Det är inget problem nu.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...