Problem överliggare kamaxlar!!

Fan vad skönt, med hjälp av en ritspenna, hammare och lite tålamod så hittade han ut.

Är det någon fara att sätta dit en annan skruv eller ska det vara kawasakis egna "superskruvar"?
 

Bifogat

  • P1010016.JPG
    P1010016.JPG
    32.7 KB · Visningar: 131
Sätt tillbaka en Orginalskruv.
Jag drog också av en motorskruv och såg till min fasa att den var svarvad
på mitten flr att den ska expandera lite vid åtdragning. Kan vara bra att tänka på.
 
Jag drog av en skruv precis likadant på min zx9r -00
(använde en bra och ny momentnyckel)

Kanske är lika bäst att byta ut alla skruvar vid chimsning på gamla niinjor?
menar inte att du behöver byta alla dom som redan sitter. men till nästa gång kanske?
 
Fan vad skönt, med hjälp av en ritspenna, hammare och lite tålamod så hittade han ut.

Är det någon fara att sätta dit en annan skruv eller ska det vara kawasakis egna "superskruvar"?

Kawasaki gör inga "superskruvar".
Gå till din lokala järnhandel. Nu vet jag inte vad det var för dimension på din skruv. 12 Nm kan vara M6 eller M8 beroende på kvalitet, men sannolikt är det en M6.

Åtdragningsmoment:
M6: 8.8-skruv 10 Nm; 10.9-skruv 14 Nm; 12.9-skruv 17 Nm
M8: 8.8-skruv 24 Nm; 10.9-skruv 33 Nm; 12.9-skruv 40 Nm

Du måste också ta hänsyn till materialet du skruvar i. Gängorna i en gjuten aluminiumtopp skjuvas av vid lägre klämkrafter än en 12.9-skruv kan ge.
Det är bara de första 4-5 gängvarven som tar lasten om du inte sätter i Helicoil, som fördelar ut lasten betydligt jämnare.
 
Kawasaki gör inga "superskruvar".
Gå till din lokala järnhandel. Nu vet jag inte vad det var för dimension på din skruv. 12 Nm kan vara M6 eller M8 beroende på kvalitet, men sannolikt är det en M6.

Åtdragningsmoment:
M6: 8.8-skruv 10 Nm; 10.9-skruv 14 Nm; 12.9-skruv 17 Nm
M8: 8.8-skruv 24 Nm; 10.9-skruv 33 Nm; 12.9-skruv 40 Nm

Du måste också ta hänsyn till materialet du skruvar i. Gängorna i en gjuten aluminiumtopp skjuvas av vid lägre klämkrafter än en 12.9-skruv kan ge.
Det är bara de första 4-5 gängvarven som tar lasten om du inte sätter i Helicoil, som fördelar ut lasten betydligt jämnare.

Jag satte dit en annan m6a men den var något grövre i godset över gängorna cirka 5 tiondelar. Men ångrar mig lite nu eftersom jag är orolig att det var spel för utvidgning vid värme. Nån som vet detta säkert?
 
Jag satte dit en annan m6a men den var något grövre i godset över gängorna cirka 5 tiondelar. Men ångrar mig lite nu eftersom jag är orolig att det var spel för utvidgning vid värme. Nån som vet detta säkert?

Aluminium expanderar mer än stål :tummenupp

Ca dubbelt så mycket ...
 
Nja, när det utvidgar sig så blir hålet STÖRRE. Dvs om materialet där hålet sitter är i Al och skruven i stål så ökar spelet ...

va bra jag tänkte!

Jaja nu har jag beställ skruv, så jag sätter väl dit den, men det skulle nog fungera lika bra med den som redan sitter där.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top