Probläääm med graffekort eller något.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mina föräldrars gamla dator har ballat ur. Det började nog när jag körde en sväng med Windows Update. För i uppdateringen ingick en uppdatering av grafikkortsdrivrutinerna, efter det vägrade den först att visa korrekt upplösning på skärmen. Skärmen är upplösning 1440*900, men det gick inte ens att välja. Sedan lade den till några gula streck över hela skärmen.

Jag försökte då att avinstallera drivrutinen och installera den på nytt. Men samma problem kvarstod. Så jag provade att göra om samma sak men då började problemen på riktigt.

Vid bootningen i början började det jävlas. Den ville inte starta Windows ordentligt (Vista för övrigt :pangihuve). Så någon gång ibland kunde man få igång den i felsäkert läge. Dessutom dök det upp en massa extra skumma tecken, tror det är tecken från utökad ASCII-tabell, som visar sig i BIOS och vid booten etc.

Sedan började den väga felsäkert läge också. Då bestämde jag mig för en ominstallering av Windows för att se om det hjälper. Först kopplade jag in hårddisken på min redigeringsdator för att kopiera över bokföring och bilder av barnbarnen etc till den. Sedan kunde päronen inte hitta skivan med Vista på. Så jag gjorde ett försök med en gammal XP-skiva jag hade liggandes. Det gick väldigt segt och till slut sa dator att den inte hittade någon giltig disk eller vad det nu var (svårt att utläsa med de utökade ASCII-tecknen som störde). Något jag tror kan bero på att skivan kanske är så gammal att den kanske inte har ordentligt stöd för S-ATA eller något sånt.

Nähepp. Så jag kopplade in hårddisken i min dator igen och gjorde en formatering där för att vara säker på att den var tom i alla fall så det inte låg något gammalt skit och störde på den.

Då började jag prova försöka tvinga in något Linux på den. Har testat med Ubuntu 12.04 (från USB-minne och från CD-skiva), Ubuntu 12.04 Studio (från USB-minne) och Linux Mint 12 (från USB-minne).

Linux Mint är tvärstopp. Datorn säger bara att giltig bootdisk saknas och att jag ska trycka ctrl+alt+del för omstart eller något (återigen lite svårt att se på grund av en massa bonustecken).

Ubuntu och Ubuntu Studio kan ibland komma till rutan där man får välja vad man vill göra. om man vill köra i live-läge, installera, testa minnen eller vad man nu vill göra. Installationen har den börjat på någon gång, fast det har gått väldigt lusigt och sedan blivit tvärnit. Minnestesten och det andra har bara fått den att frysa vid välkomstrutan.

Jag har provat att känna så allt sitter fast som det ska i burken och har nu kört fast totalt känns det som.

Enligt vad jag har hittat när jag googlat verkar det kanske kunna vara:
* BIOS som har ballat ur.
* Grafikkortet som håller på att kasta in handduken.

Om BIOS skulle vara totalt rökt så moderkortet måste bytas så innebär det i stort sett att allt i datorn måste bytas. Burken är åtminstone fem år gammal och en del saker är inte enligt senaste standard. Jag vågar inte prova flasha BIOS för att se om det gör någon skillnad då den ju har den fula ovanan att frysa ibland, och det känns inte som det skulle vara så nyttigt om det råkade hända mitt i en flashning.

Om det är grafikkortet som har gått och rakat sig så innebär det också i stort sett att det är dags att byta dator. Grafikkortet har AGP-anslutning. Och det finns väl knappt något sånt att få tag på för under femhundringen. Vilket också känns som en hel del pengar att lägga på den datorn. En kompis trodde att han kanske hade ett AGP-kort liggandes någonstans hemma hos sina föräldrar, men han visste inte riktigt, och han bor dessutom 100mil från föräldrarna. Det var ju iaf en snäll tanke... :)

Så vad tror ni det är för fel?
Och hur åtgärdar man det?
(Jag har redan övervägt förslag som att sänka den i sjön etc...)

Ingen som har någon idé?

något är antagligen trasigt.....

Tyvärr är det så att enklaste sättet att felsöka datorer är att byta pryl för pryl till felet försvinner.
Att bios har blivit korrupt bara sådär tror jag inte riktigt på, fast helt uteslutet är det förstås inte, prova en reset först.
Problemet med att installera OS kan vara diskrelaterat, HD gå sönder lite då och då, fast det kan även vara moderkort och/eller SATA kablar.

Riv ut allt onödigt först, bara moderkort, grafikkort och ett minne, POST och BIOS skall fungera "normalt".
Självklart finns det inget OS att starta, men om det fungerar illa redan där så är listan på felkällor något kortare.

(det kan faktiskt underlätta felsökningen om du även skriver vad det är för dator, med ingående komponenter ;) )

För att se lite på datorns stabilitet och så hade jag kört memtest bara så man ser att datorn funkar stabilt.
Efter det byt satakabel och sataströmförsörjning till disken och använd gärna en annan port på moderkortet.

Därefter låna en Windows 7 skiva för att se om den hittar disken och kan fungera normalt.

Det är en Fujitsu Siemens Scaleo med en Intel C2D 2ghz processor. Den har två 1GB DDR2 PC2-5300 minnen, ett Nvidia grafikkort (kommer inte ihåg exakt modell nu, men 8400GS eller något) och någon WD 320GB hårddisk. Moderkortet hittar jag inget tillverkarnamn på

Har provat att resetta BIOS nu. Både med jumper och genom att ta bort batteriet.

Har provat att ta annan SATA-kabel och att ansluta den till den andra porten på moderkortet.

Har provat med ett minne i taget och flyttat de mellan de två platserna.

Bifogar bild på hur det ser ut på skärmen när den kommit igång. Första skärmen där det står datortillverkarens namn och vad man ska trycka för att komma in i BIOS eller ändra boot-ordning etc ser riktig ut. Men sedan ser det ut såhär. Och det ser liknande ut om man går in till BIOS-inställningarna eller väljer att ändra boot-ordning.
fck.jpg

Håller på och kör memtest nu och det har samma mysko tecken också.

har haft et par fujitsusiemens genom åren, gemensamt har varit att moderkortet har kastat in handduken med jämna mellanrum, 2-4 år i mellan(något MSI OEM)

Ett nytt 775 moderkort går på ca. 400:-, kanske kan vara värt det?

har haft et par fujitsusiemens genom åren, gemensamt har varit att moderkortet har kastat in handduken med jämna mellanrum, 2-4 år i mellan(något MSI OEM)

Ett nytt 775 moderkort går på ca. 400:-, kanske kan vara värt det?

Visa modeller är ju iofs uppbyggda så att kylningen måste hamna på precis rätt ställe och det kan ju variera endel mellan olika modeller. Annars håller jag med dig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti