Pro Superbike Knutstorp

Men det är sällan diskussionen handlar om sakfrågan, istället ska folk försöka tjäna taffliga poäng genom personangrepp.

Tomgångsgnället kan ju iofs bero på att de som arrangerar tävlingar sällan lyssnar på de som ska köra utan gör det som passar dem bäst och sen ska förarna stå där med mössan i hand och tacka så hemskt mycket för att de får vara med.

Redan förra året "gnälldes" det på att tex Mantorp hade sin träning på torsdagen. Uppenbarligen var det ingen som brydde sig...

Pro Superbike och SO är knappast ideellt. Betalar man dryga 2000:- för att få köra 1-1½ timme tycker jag att man kan få säga vad man tycker, oavsett om det är ideellt eller inte.

Det har vi "diskuterat" tidigare men som vanligt kan man inte ens andas att det kanske finns ett problem förrän Fruktstunds-maffian klampar in och kräver lösningar direkt, eget engagemang osv osv. Det är inte en fråga för ett forum på nätet utan det är något för Svemo att fundera på tillsammans med sina förare, STCC, TTA, SO eller vad man nu vill (om man ens vet vad man vill).
Torsdagsträningen är för för att ALLA ska få tillfälle att träna dvs även de som ska köra ERF eller ERF sprint på Fredagen, om dom får träna efter racet så blir det ju lite ointressant för deras del.

Träningen ingår dessutom inte i SM, man får ju dessutom träna på Mantorp med Actionpics om man vill eller prova på ERF sprint som träning på Fredagen.

Det här du kallar fruktstunds-maffian är väl folk som vill och vet hur saker bör fungera på tävlingar och dessutom gärna hjälper till på riktigt.

Att agera typ som en bitter fackföreningsmartyr bakom tangentbordet hjälper föga för sportens tillväxt.

Kom ut till Mantorp och ha kul istället nu när du inte kör, du kanske vill hjälpa till , det tänker vi göra :krama
 
Last edited:
Vet du vad? Idag ska jag inte ens be dig engagera dig i din lokala klubb. Jag ska göra det jävligt enkelt för dig.
Ge arrangören ett bra alternativ till det upplägg du nu klagar på. Bara ett förslag! Du behöver inte lägga en krona i soppakostnad och ta dig till nåt möte, du behöver inte kratta en enda jävla sandfålla eller måla klubbstugan en lördag i april, du behöver bara komma med ett KONSTRUKTIVT förslag på hur man ska kunna få ekonomi på en SM-tävling i månadsskiftet september/oktober. Klarar du den utmaningen? Man eller mus!!
För att citera dig: "Jag ska göra det jävligt lätt för dig".
1. Gå till tråden som handlar om SM på Mantorp
2. Bläddra ner till inlägg nummer 4, citera och ställ samma fråga.

Man eller mus?
 
För att citera dig: "Jag ska göra det jävligt lätt för dig".
1. Gå till tråden som handlar om SM på Mantorp
2. Bläddra ner till inlägg nummer 4, citera och ställ samma fråga.

Man eller mus?

Hur menar du nu?
Du kommer inte med ett konstruktivt förslag, utan länkar till en annan missnöjd förare? Vad skulle det bevisa?

Grundproblemet är att ekonomin inte går ihop för arrangören. Ge lösningen på den gåtan, istället för att visa att sleven också är missnöjd, för det visste jag redan.
 
Ska man kunna hjälpa till och lösa finansieringsfrågan måste man ju få full insikt i alla kostnader och intäkter.

Behövs väl inte?
OK, sjukvård ligger på drygt 100K, kostnader för tidtagning 15K, banhyra 200K, el 50K, Funkiskostnader som mat, boende, resor cirka 50K.
Intäkter är startavgifter och en väldigt liten publikintäkt. Startavgiften framgår av TR, kommer inte ihåg hur mycket de var för övriga, men ERF kostar 3600 och Sprint kostar 1200. Träning på torsdagen kostar 800 om jag minns rätt.
 
Det är väl klart att man behöver alla uppgifter får att kunna svara på frågan hur ekonomin ska gå ihop? Hur skulle man annars kunna göra det? :va
 
Men SVEMO betalar väl....? ;-)

Behövs väl inte?
OK, sjukvård ligger på drygt 100K, kostnader för tidtagning 15K, banhyra 200K, el 50K, Funkiskostnader som mat, boende, resor cirka 50K.
Intäkter är startavgifter och en väldigt liten publikintäkt. Startavgiften framgår av TR, kommer inte ihåg hur mycket de var för övriga, men ERF kostar 3600 och Sprint kostar 1200. Träning på torsdagen kostar 800 om jag minns rätt.

Stefan,
Jag tror att fler behöver ta sig en funderar på vad det kostar att arra en tävling, ha (och SKÖTA OM) en bana eller en rad extra tjänster som skall betalas för att det öhvt skall kunna skapas en tävling. Till detta var de pengarna skall komma ifrån? Att det nog var billigare & enklare för 15 år sen än idag då kraven på säkerhet, el-hjälpmedel var lägre hjälper ju oss inte direkt idag.

Varför det är dyrt idag är enkelt att svara på,
Utmaningen blir oavsett i steg 1 för förarna att forsätta betala allt högre anmäl/träningsavgifter (vilket förmodl inte ger fulla startfält, el fler på licenskursen)

Det jag önskar fler tar sig en funderare på är "Hur kan jag bidra med att dra mer intresse till vår sport" Och, detta i i ett sammanhang där inställningen hos många ofta verka vara:

  • "Det får ngn annan göra - jag skall ju köra race"
  • "Jag har läst/skrivit om det på SH - och det är skitdåligt"
  • "Jag behöver extra gratisbiljetter - kompisarna tänkte komma t racet"
  • "Fråga ngn annan - jag orkar inte bry mig"
  • "Jag har inte råd - det är för dyrt"
Billigt idag - eller bara långsiktigt skitdyrt?
Till detta kör många för en klubb som de aldrig besökt (förutom vid licensuppkörningen då?) Varför - jo då kan man få ngr kronor lägre träningsavgift hos nuv klubb... varpå den klubb som förmodl ligger närmast dig & borde kunna ge dig en hel hoper extra support, vänner & publik faller i glömska och utnyttas inte alls.


Nej Stefan & Co,
Det är inte lätt att få ihop det så alla blir nöjda, spec som så få övhtg verkar:
- Vilja engagera sig mer än för sin egen sits(?)
- Är bättre p att gnälla än att ge konstruktiv feedback
- Har inställningen att gratis ska innehålla mervärden
- Jämställa sin ambition med sin förmåga
- Saknar insikten att "vi alla" faktiskt är oerhört beroende av varandra - OCH behöver samarbeta

Note, inte avsett som kritik utan snarare som lite tankeprovocerande läsinlägg ;-)

/E
 
Nån som vet om säsongens alla avsnitt av STCC - Inside (med Pro Sbk) finns upplagt på www.racingfor.me?

Senaste ifrån Ring Knutstorp visades igår på TV10, 09:30 - 10:15 iaf.
 
Grymma filmer! Kan vara de ballaste onboard-rullar jag sett. Fan vad de kör!

Så är det!! Jämför man onboard-filmerna med bilarnas, så märker man hur jäkla tama dom är på raksträckorna med sina 280hk/1200kg...:D

[YOUTUBE-ID]29-7V48TueU[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top