Pro Superbike 2012

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den "ekonomiska krisen" gör säkert sitt men det verkar som att en del toppförare inte ställer upp för att de inte kan få ihop tillräckligt med pengar. Hur går det ihop med att det aldrig varit så billigt i Pro Superbike som nu?

Jag tror att du svarade på din egen fråga Perra.... ;)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Innan du sågar TTA ska du läsa in dig i ämnet. Orkar inte dra hela historien ännu en gång, men racingsverige består av mer än bara STCC. Man kan tycka vad man vill om det, jag säger bara att om STCC sköt sina kort rätt hade aldrig TTA uppstått.

Jag tror inte att någon här sågar TTA... Det jag tror att Björn menar, och som jag också tycker, är att hela den här konflikten mellan STCC och TTA, där man håller på och skriver exklusiva avtal med banägare osv påverkar PRO SBK negativt. Det var ju bl.a en av anledningarna till att förra racehelgen blev som den blev eftersom vissa banägare/arrangörer vägrade flytta på sina arrangemang , rots att det hade varit fullt möjligt, eftersom man ville jävlas med komkurrenten... Och det här "kriget", som på många ställen bedrivs på sen sandlådenivå (precis som hela NM/SO soppan), påverkar PRO SBK och RR sporten mycket negativt... Och det är väl det som Björn menar med att prata med varandra som vuxna människor...

Det är ju extra viktigt i det här läget när vi har minskande startfält i stort sett alla klasser, att vi får ordning i den här soppan och arbetar gemensamt mot ett mål...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Perra har en poäng, varför så få förare om de aldrig varit så billigt att köra som nu?
Personligen tror jag STCC går mot sitt slut, katastrofala publiksiffror och rykten om krismöten.
Banägare som förlorar hundratusentals kronor för att publiken inte kommer gör att STCC konceptet och varumärket inte fungerar som tidigare. Kanske har med konkurrens från TTA att göra??

//Nitrous

OM det nu är så att STCC är på väg att nå sitt slut, så borde vi inom RR-sporten se det som en möjlighet. Tänk om det var så att STCC's startfält minskar kraftigt (vilket det gjort till i år) och folk som åker till tävlingen för att titta blir besvikna över att titta på 12 bilar som kör på runt en bana och inget händer. Sen precis när dom tänker ställa sig upp och gå hem, så rullar ett startfält på 32st Superbikes ut på banan och levererar en show utan dess like. Med feta sladdar, massor av tighta omkörningar, några spektakulära vurpor (jo, ni vet att folk tyvärr tycker det är häftigt det också), och en stenhård fight ända in på målsnöret får dom publiken att tappa andan... Vilka är dom här hjältarna som försöker kontrollera dom där vilda bestarna? Dom är ju helt galna!!! Och såg ni omkörningen i sista kurvan? Helvete vad tight det var!!!

STCC AB tillsammans med TV-producenterna inser snart att den här MC-klassen är sjukt underhållande. Det blir lite mer "airtime", och hojarna börjar dyka upp på affischerna tillsammans med STCC bilarna (istället för bara en textrad som i dagsläget).

Det har diskuterats förr om rr-sporten behöver draghjälp från någon bilklass, och jag är helt övertygad om att svaret fortfarande är JA. Vi kan inte driva runt en sån här cirkus utan bilarna, så alternativet är att fortsätta på dom vanliga SM helgerna som vi alltid gjort. Utan TV, utan publik i nån riktig mening, och med ännu större svårigheter att locka sponsorer. Och nu har vi en gyllene chans att göra nåt bra av det här, visa alla vilken klass i STCC det egentligen är som är kungaklassen. Och det har aldrig varit så enkelt, så billigt, och så förmånlit att ställa upp i PRO Superbike som det är idag. Men ändå väljer vi att luta oss tillbaka i soffan med laptopen i knät och hitta allt som är fel... Det är för dyrt, det är för lite bantid, STCC är på väg att gå under, bla bla bla...

Visar vi nu vad MC-sporten har att erbjuda, och vilken grym show vi kan bjuda på, så stärker det ju även våra aktier att fortsätta med den bilserien som överlever det här, vare sig det är TTA eller STCC.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Edit: Ni kan vara lugna, tänker inte lämna in nån protest, tycker bara det är tråkigt att man inte kan samsas o köra helt fritt som BoTT gör...

Allvarligt, hur många startande tror du att det skulle vara om vi körde efter WSBK reglementet eller släpper allt fritt, så det kostar en miljon att bygga en konkurrenskraftig hoj, när folk inte ens har råd att starta nu när man kan köpa en konkurrenskraftig hoj för 50.000:-?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En liten parentes: SST1000 BWG-Kawan med mönstrade däck gick ju nästan lika fort i toppfart som Biaggis WSBK Aprilia vissa pass sist på Imola, hoppla helt normalt!!:näsblod

Vad vill du ha sagt med det? Att BWG's team i FIM STK1000 fultrimmar till den milda grad att man har mer effekt än en full spec WSBK hoj, eller att Aprilian inte ens hänger med en STK hoj trots att den är WSBK kittad?
Tror du inte att OM en STK1000 hoj är så pass fultrimmad att den har mer effekt än en fullkittat fabrikshoj i WSBK, att ingen skulle märka det? Att det inte till och med skulle synas på utsidan av motorn vid bara anblicken att det kittats lika mycket som en WSBK hoj?

Och vad har detta med Lukas hoj här hemma att göra? För det är den enda förare du har anklagat hittils...

Jag tycker fortfarande att det är risigt att sitta på sporthoj.com och vräka ur sig anklagelser om fusk och fultrimmning när man inte har några bevis för det mer än att "den går fort på rakan". Särskilt när man är en del i ett av teamen i serien och faktiskt på så sätt för teamets talan eller att ens åsikter förknippas med det teamet...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Har knappt varit inne på sporthoj.com på 1.5 år.
Kul att se att allt är sig likt och diskussionen är samma som den var då.
Lycka till!

Hej på er!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
@macke: Jag håller som vanligt med om det mest du skriver men det måste finnas något grundläggande fel när serien bara går sämre och sämre. Att det är billigare än någonsin verkar sakna betydelse.

Att "ta hem" Superbike till SM-helgerna skulle bara påverka ett fåtal förare negativt men vara positivt för desto fler och inte minst för sporten.

Var det inte så att Svemo hade skrivit ett 5 års kontrakt med STCC och att det går ut efter den här säsongen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
@macke: Jag håller som vanligt med om det mest du skriver men det måste finnas något grundläggande fel när serien bara går sämre och sämre. Att det är billigare än någonsin verkar sakna betydelse.

Att "ta hem" Superbike till SM-helgerna skulle bara påverka ett fåtal förare negativt men vara positivt för desto fler och inte minst för sporten.

Var det inte så att Svemo hade skrivit ett 5 års kontrakt med STCC och att det går ut efter den här säsongen?

Vi har väl i praktiken "tagit hem supebike till SM-helgerna" redan eftersom PRO SBK i år kör både med STCC och SM-RR...

På vilket sätt skulle sporten gynnas av att PRO SBK inte körs med STCC? Försöker inte peta i myrstacken eller hetsa. Bara nyfiken för att jag själv inte ser nackdelarna att PRO SBK och sporten får mera mediatid och uppmärksamhet...
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Jag tror inte att dagens reglemente är anledningen till att det är litet startfält just nu... Det finns många andra faktorer som påverkar detta... Och jag tror inte att ett mer standardbetonat reglemente skulle locka fler förare...

En anledning....

Väl talat som vanligt Macke! :)


Att det är svårt att få ihop ekonomin håller jag med om, och troligen en av anledningarna till att RR sporten krymper.

Men det stora problemet vi har framför oss nu, tror jag är kriget mellan STCC och TTA faktiskt.
Jag tror det kommer att ställa till mer bekymmer än vi kan ana. Då är frågan om vi skall vänta och hoppas
på att allt löser sig, eller går ur och ha en riktigt RR helg igen? För låt säg att TTA inte vill ha hojar, och STCC
går ännu sämre (alt måste lägga ner), vad händer då?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Väl talat som vanligt Macke! :)


Att det är svårt att få ihop ekonomin håller jag med om, och troligen en av anledningarna till att RR sporten krymper.

Men det stora problemet vi har framför oss nu, tror jag är kriget mellan STCC och TTA faktiskt.
Jag tror det kommer att ställa till mer bekymmer än vi kan ana. Då är frågan om vi skall vänta och hoppas
på att allt löser sig, eller går ur och ha en riktigt RR helg igen? För låt säg att TTA inte vill ha hojar, och STCC
går ännu sämre (alt måste lägga ner), vad händer då?

Som Perra skrev så TROR jag att det här är sista året som SVEMO och STCC har avtal att köra PRO SBK. Så vare sig STCC går i konkurs eller överlever efter den här säsongen, så får vi en chans att utvärdera och ta en funderare på vart PRO SBK ska ta vägen i framtiden. Fortsätta med STCC, undersöka om TTA ens vill ha oss (det är ju långt ifrån säkert), eller gå tillbaka till rena RR-helger. Det finns väl för- och nackdelar med alla alternativen såklart. Men jag tillhör ju som bekant den skaran av folk som tror rätt så starkt på idén att vi behöver lite draghjälp från bilarna för att få till ett stort och bra arrangemang med mycket publik och bra producerade och direktsända TV-sändningar. Ett arrangemang som ger oss förare en bra grund att stå på när vi försöker dra in sponsorer och samarbetspartners.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ja, det stämmer nog att det går ut i år, det har jag också läst.
Men månaderna går fort, och helt plötsligt måste folk planera inför nästa år,
men ingen vet ens var ProSBK kommer köra nästa år... Jag är iallafall orolig för RR för just den delen,
men jag håller absolut med dig.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Du är klok du Macke!
Jag håller med i allt du skriver!
Hädanefter kan du signera alla dina inlägg med / Macke och Masen
så slipper jag få skit för att folk tycker att jag är otydlig. :krama
Som Perra skrev så TROR jag att det här är sista året som SVEMO och STCC har avtal att köra PRO SBK. Så vare sig STCC går i konkurs eller överlever efter den här säsongen, så får vi en chans att utvärdera och ta en funderare på vart PRO SBK ska ta vägen i framtiden. Fortsätta med STCC, undersöka om TTA ens vill ha oss (det är ju långt ifrån säkert), eller gå tillbaka till rena RR-helger. Det finns väl för- och nackdelar med alla alternativen såklart. Men jag tillhör ju som bekant den skaran av folk som tror rätt så starkt på idén att vi behöver lite draghjälp från bilarna för att få till ett stort och bra arrangemang med mycket publik och bra producerade och direktsända TV-sändningar. Ett arrangemang som ger oss förare en bra grund att stå på när vi försöker dra in sponsorer och samarbetspartners.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Det finns fortf hopp

Jo visst är det kul…
Att även du Macke & några till vänt om och upptäckt det som flera föredettingar tjatat om i ett par år nu. Att Pro SBK inte är så dumt ändå OM man inser och jobbar med de förutsättningar som finns. Oavsett om man räknar ekonomi, bantid (vad det nu är) och utveckling är detta fortsatt bästa alternativet i landet för RR-förare som vill uppåt - och som naturligtvis kan bli ännu bättre när fler engagerar sig.

Läste nu de sista sidorna här och som förut ”MR no good news – död åt SVEMO” argumenterar som vanligt i stil med: ”Det är någon annans fel att det är så himla dåligt m förare/klass/ekonomi etc”. En envägsmonolog som hitintills inte gett mer än att fylla ut SHs forum med textstycken.

RR Forum?
Överlag lyser avsaknad av konstruktiva åtgärder/förslag (som leder till resultat) som en av de faktiska svårigheterna för RR-kollektivet. Det synes finnas alltför få som faktiskt vill samarbeta FÖR sportens popularitet. Om någon förändring skall ske så (som förut) startar den med dig själv och att du öppnar dörren för fler samarbeten och engagerar dig i mer än bara din egen värld.

Antalet förarlicenser har en nedåtlutande kurva de sista åren,
Detta oroar mig mer än spekulation om var RR skall köra & seriebäst av STCC/TTA för dagen, dvs att tillväxten & nya intressenter är påtagligt låg. Finns säkert någon som kan skriva vems fel det är men vi har ett gemensamt problem som kommer slå negativt inom kort för de som fortfarande älskar 2-hjulsracing. Redan nu är det färre tävlingsförare som överhuvudtaget kommer till tävlingarna, oavsett klass el serie.


Pro SBKs avtal m STCC går ut i år,
DVS vad/var du som kör superbike (för mer än egen nöjeskörning på bana) kommer tävla 2013 är idag oklart. Och du som undrar vart det konstruktiva förlaget för framgång då är från min sida så finns det redan inskrivet här på forumet om än i spridda trådar och inlägg. Förutsättningarna finns fortfarande för att skapa en kanonsport medialt & sportsligt. Men den största utmaningen verkar som historiskt vara: Att få de aktiva/intressenterna att samarbeta och fungera som en enad gruppering(?)

/Eric
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jo visst är det kul…
Att även du Macke & några till vänt om och upptäckt det som flera föredettingar tjatat om i ett par år nu. Att Pro SBK inte är så dumt ändå/Eric

Jag har inte "vänt om". Jag har alltid tyckt att PRO SBK varit bra, och alltid velat köra där, men tyckt att det varit för dyrt. Nu är det billigare, och nu har jag råd att köra... :tummenupp
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Är det så att sporten behöver en grupp människor som jobbar med att föra sporten frammåt, satsningar på juniorer, få till avtal med klass-sponsor, stcc/sm & banägare osv. Några som brinner för detta, frågan är bara vem som betalar dem, för jag tror inte att folk har ork & tid att utöver egen karriär, jobb & familj.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Var hittar man ProSBK kalendern för i år? Jag lyckas minsann inte hitta någon officiell kalender
(skyller på att det är måndag..)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vore skitkul att kika på svensk roadracing. Och bli få sponsorernas reklam exponerad för sig så att jag vet vart jag skall shoppa prylar.

Men jag är inte tillräckligt intresserad för att åka land och rike runt för att se rejsen på plats. Och jag har inte speciellt många kanaler i min tv eller intresse nog att passa någon viss tid för att se något visst program eller ordna så det blir inspelat.

Däremot ägnar jag sjukt mycket timmar åt att sitta vid datorn och internet.

Skulle någon form av videoproduktion från rejsen finnas tillgängliga online och jag visste vart jag kan hitta dom så skulle jag däremot kolla på dom. (Just nu brukar jag ladda hem moto-gp loppen från racingfor.me ibland och kika när det är lite lugnt i butiken)

Och få lite koll på vad som händer i "er lilla fiskdamm".

Och kanske hitta en förare som sticker ut lite extra som jag blir intresserad av att följa.

Och kanske till och med börja komma och titta på ett och annat rejs.

Och skulle min egen business råka gå så bra något år att det finns pengar över kanske jag skulle vilja få med en hoj målad i "mina" färger på rejsen.

...förra sommaren blev jag utskälld av en person på rörken pga ett missförstånd..."vet du inte vem jag är!"...ehh nej det visste jag inte. Kollade upp det sedan. Jahapp han kör tydligen rejsing i något Pro Superbike jag aldrig tittat på i verkligheten eller på tv...life goes on...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Läste nu de sista sidorna här och som förut ”MR no good news – död åt SVEMO” argumenterar som vanligt i stil med: ”Det är någon annans fel att det är så himla dåligt m förare/klass/ekonomi etc”. En envägsmonolog som hitintills inte gett mer än att fylla ut SHs forum med textstycken.

RR Forum?
Överlag lyser avsaknad av konstruktiva åtgärder/förslag (som leder till resultat) som en av de faktiska svårigheterna för RR-kollektivet. Det synes finnas alltför få som faktiskt vill samarbeta FÖR sportens popularitet. Om någon förändring skall ske så (som förut) startar den med dig själv och att du öppnar dörren för fler samarbeten och engagerar dig i mer än bara din egen värld.
Om det är mig du avser kan du skriva ut mitt namn, det blir mycket enklare så och jag slipper skriver "Mr Om Vi Gör Som Jag Säger Blir Det Bra Och Blir Det Dåligt Är Det Inte Mitt Fel".

Du har tjatat om hur alla ska göra i flera år och Pro Superbike går bara sämre och sämre. En titt i spegeln kanske vore på sin plats innan du, för 347 gången, kommer med dina standard svar om att fler måste skaffa större sponsorer och satsa mer pengar.

Hade det funnits en vettig diskussion från början hade de vi ser nu aldrig hänt men polletten kanske trillar ner inom sin tid.

Lycka till allihop :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vore skitkul att kika på svensk roadracing. Och bli få sponsorernas reklam exponerad för sig så att jag vet vart jag skall shoppa prylar.

Men jag är inte tillräckligt intresserad för att åka land och rike runt för att se rejsen på plats. Och jag har inte speciellt många kanaler i min tv eller intresse nog att passa någon viss tid för att se något visst program eller ordna så det blir inspelat.

Däremot ägnar jag sjukt mycket timmar åt att sitta vid datorn och internet.

Skulle någon form av videoproduktion från rejsen finnas tillgängliga online och jag visste vart jag kan hitta dom så skulle jag däremot kolla på dom. (Just nu brukar jag ladda hem moto-gp loppen från racingfor.me ibland och kika när det är lite lugnt i butiken)

Det är ju det som är så fiffigt med STCC och att det sänds på TV.... ;)

Racen finns att köpa på CSports http://www.csports.se/cmore/?treeId=160938

Så det går att se på nätet om man saknar Canal+ abonemang på sin TV.... :tummenupp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är ju det som är så fiffigt med STCC och att det sänds på TV.... ;)

Racen finns att köpa på CSports http://www.csports.se/cmore/?treeId=160938

Så det går att se på nätet om man saknar Canal+ abonemang på sin TV.... :tummenupp

Trevligt.

Det enda jag behöver göra är att förse csports med alla mina personuppgifter inklusive mailadress och mobilnummer (varför mobilnummer?) och ge dom lov att sprida uppgifterna vidare till partners samt använda uppgifterna för marknadsföring samt betala 50:- per rejs.

Jag måste ju iaf prova en gång.

Hur har jag kunnat missa information om denna möjlighet att se rejsen? Finns den lätt tillgänglig på t.ex. sporthoj eller andra siter jag borde besöka?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top