Pro Superbike 2012

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Köp Mortensson Honda så kan du ju köra ifrån oss alla på banorna :)
alltid enkelt att vara tuff bakom Pc, välkommen till Pro SBK vet jag...
Med tanke på att de snabbaste i Rookie 1000 åker fortare än en del i PSBK och att "vanliga" Superbike-förare med wildcard till PSBK i år glatt kunde hoppa upp på pallen första gången de var med, skulle jag vilja kalla det för ett konstaterande.

Så länge pengarna styr kan "vem som helst" köra Pro Superbike...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Med tanke på att de snabbaste i Rookie 1000 åker fortare än en del i PSBK och att "vanliga" Superbike-förare med wildcard till PSBK i år glatt kunde hoppa upp på pallen första gången de var med, skulle jag vilja kalla det för ett konstaterande.

Så länge pengarna styr kan "vem som helst" köra Pro Superbike...

Men Sandstream, du talar om Privatförarcupen i Pro Superbike. Där är det ju meningen att nya förare ska våga sig in och köra. Där har wildcard-förare kört in på pallen direkt osv. Rätt ska väl vara rätt?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men Sandstream, du talar om Privatförarcupen i Pro Superbike. Där är det ju meningen att nya förare ska våga sig in och köra. Där har wildcard-förare kört in på pallen direkt osv. Rätt ska väl vara rätt?
Det är jag medveten om. Ville bara påpeka att det krävs väldigt lite för att vara med och köra. Se det som ett förtydligande av Lawners inlägg och som ett svar på Rogers svar.

Sen är det ingen hemlighet att jag gärna hade sett PSBK som en elitklass för de bästa och jag hoppas att det är vad man kommer att ha redan i år eller nästa år.
 
Last edited:

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Jepp, om jag inte minns fel med mina tider första gången på rookie 600 så vad det 46,8 för min del 2009

Sedan Pro SBK 2010 blev det 46,5 då aldrig kört på bana el tjock tusen. Kan lova att en 1000cc är en helt annat på falken. Inget stämde dvs...

Sök sponsorer samt jobba 24/7 så blir det en peng till Wild Card i Pro SBK :) Det är kungligt med superbike samt vill ha detta som minne när man blir gubbe.

No Hard feelings men mina föräldrar sponsar inte min sport och får slita like hårt som alla andra på 2hjul.

Mvh

Roger Pro SBK 2010,2011 (2012) ???

App app app! Lawner ÄR tuff; 46:eek:r runt Falken på en 600:a ÄR tufft!:fakta
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det finns/fanns folk i Pro Supebike som inte ens vunnit ett Rookie-race och då blir det aningen skevt i mina ögon. "Alla får vara med" är inte direkt min definition på en elitklass...

Det kommer ALDRIG att ske det där med elitklass, det finns inte pengar i lilla Sverige för detta!
Man kommer aldrig att kunna jämföra 100000:- med en miljon eller mer!!!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Racing: Bike kan i dag avslöja att serien Scandinavian Open kommer att göras om och bara bestå av ett stort evenemang.

Så här skriver Mike Luff, ägare till Scandinavian Open, med egna ord:
Den internationella roadracingserien Scandinavian Open kommer 2012 att bli namnet på SM-tävlingen i Karlskoga i samband med Bike Week, 27-29 Juli 2012. Prispengar behålls på tävlingen och internationella team kommer att få subventionerade startavgifter. Tävlingen har länge varit den mest populära tävlingen i Sverige och kommer att bli ännu större med uppvisningar, MC-träff och livemusik. Seriens promotor Karlskoga Motorstadion AB har under två års tid varit i en konfliktsituation med en del av NMC (Nordic Motorsport Council) som ansvarar för NM, utan att hitta någon lösning och på hemmaplan har Pro Superbike-situationen gjort att det har varit tre olika serier, vilket inte har fungerat. Vi vill medverka till att det blir en enda serie i framtiden och ser fram emot att samarbeta med övriga SM-arrangörer för att göra den serien ännu bättre. Karlskoga Motorstadion har tidigare dragit sig ur samarbetet med STCC bland annat på grund av olika uppfattning om säkerheten i samband med rengöring av banan (tidsbrist). Vi är helt övertygade om att detta blir bra för svensk roadracing i framtiden och ser framåt mot säsongen 2012. Text: Marc Malmqvist marc@bike.se
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Sedär ja! Där kom beslutet som många väntat på!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Köp Mortensson Honda så kan du ju köra ifrån oss alla på banorna :)

alltid enkelt att vara tuff bakom Pc, välkommen till Pro SBK vet jag...

Mvh

roger

Pro SBK 88 (2011) 2012 ?



Hade mycket väl kunnat tänka mig att köra pro! Dock känns det som att i fjol var sst 600 kungaklassen där det var 38 till kval och 31 till start tror det skiljde 1.8 sek på kval mellan 1 och 31a startande. Det är bra racing! Inte som i pro där det var hälften så många till start och dubbelt så mycket i tid mellan första och sista... Bara för att det är dyrast anmälningsavgift och mest folk på läktaren vet jag inte om det är den bästa klassen.

Tuff bakom en pc vet jag inte om jag är, hade gärna kört pro men den kostanden är jag inte berädd att ta, jag har inte hellre några föräldrar som betalar för mig. Jag har inte heller tid energi och ork att fjäska / tigga pengar från sponsorer, kör ett par race / år och lite enduro för att det är kul. Får jag sålt min r6 så blir det 1000cc. Hade det varit samma körtid och kostnad som SO hade jag givetvis kört men det är för dyrt helt enkelt.


// Oskar
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Att döma av nyheten att SO "försvinner", så kommer det väl att bli EN Superbike klass 2012, som körs tillsammans med SM-tävlingarna, och ett antal STVV helger.

Antar att kalendern får skrivas om lite nu eftersom att ett antal tidigare SM/SO helger krockar med STCC helger?

Bra eller dåligt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att döma av nyheten att SO "försvinner", så kommer det väl att bli EN Superbike klass 2012, som körs tillsammans med SM-tävlingarna, och ett antal STVV helger.

Antar att kalendern får skrivas om lite nu eftersom att ett antal tidigare SM/SO helger krockar med STCC helger?

Bra eller dåligt?

Är det slutgiltigt att det inte blir något SO alls?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Om det inte blir någon riktig 1000 cc serie finns det en nyrenoverad Honda till salu...
Tråkigt!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det beror väl på vad du menar med "riktig".

Jag "antar" (sanningen får väl dom som har tid/ork att åka till GBG veta) att det blir EN 1000cc serie som körs i både SM-RR och några STCC lopp. Gissar på typ 8-9 deltävlingar med dubbla race?.

Jag tror mycket hänger på vad det kommer att kosta, men tidigare så var SO ett riktigt bra alternativ för dom som vill åka en hel serie, men inte har en budget på 3-400.000kr.

Men som sagt, vi får väl höra allt nångång efter mässan...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jepp, om jag inte minns fel med mina tider första gången på rookie 600 så vad det 46,8 för min del 2009

Sedan Pro SBK 2010 blev det 46,5 då aldrig kört på bana el tjock tusen. Kan lova att en 1000cc är en helt annat på falken. Inget stämde dvs...

Sök sponsorer samt jobba 24/7 så blir det en peng till Wild Card i Pro SBK :) Det är kungligt med superbike samt vill ha detta som minne när man blir gubbe.

No Hard feelings men mina föräldrar sponsar inte min sport och får slita like hårt som alla andra på 2hjul.

Mvh

Roger Pro SBK 2010,2011 (2012) ???

Du platsar också i kategorin tuff! Absolut!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top