Privatleasing - Bil

Smagatusk

Guest
Man privatleasar för att man har ett garanterat återköpsvärde, om man inte trashar ner kärran som om man vore en pundare (eller som ganska många småbarnsföräldrar) - dvs du vet vad bilen kostar varje månad. Köper du den själv och vill sen bli av med den efter typ tre år så kommer det att stå en spydig bilnasare och påstå att din bil är full av skador, totalt osäljbar, bara värd en spottstyver och att luften gått ur marknaden.

Dessutom privatleasar man för att som privatperson får man ofta en försäkringspremie som är som att bli våldtagen i fel hål. Vid leasing så ser oftast leasingbolaget till att du får en bra försäkringsdeal (annars väljer du ju ett annat leasingbolag). Jag har 300 hästar och pröjsar 300 spänn i månaden i försäkring, skulle jag teckna den försäkringen privat skulle det kosta skjortan.

Nya(re) bilar kan ju även ha riktigt trevliga serviceavtal, som iofs kanske inte har med leasing att göra, men för vissa personer kanske leasing av något slag är enda sättet att kunna åka ny(are) bil. Alternativet blir att köpa en 6 år gammal V70 och sen åka på 10 lax i räkning om året för service och fylla på AC'n, till exempel.
Ex serviceavtal på en beg A6 Allroad är 3600 spänn för tre år eller 8000 mil, annars kostar bara första servicen 5500 spänn (två år eller 3600 mil).

Lite generaliseringar, och några kommer att hugga tillbaka och säga att dom minsann kört örton tusen mil med en privatägd 9-5 kombi och aldrig behövt serva eller reparera och nån bilhandlare bad på sina bara knän för att få köpa liket sen, för mer än vad den en gång i tiden köptes för. Good for you.

Men när du lämnar tillbaka den till leasingföretaget så är det väl värdet knappast förhandlingsbart? Blir ju att acceptera vad de säger. Hos en bilförsäljare är det ju en förhandlingsfråga, alternativt kan man gå till en annan handlare eller kränga den privat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har bilen normalt slitage är det inga problem att få det överenskomna värdet och därmed bara lämna tillbaka bilen. Det finns få saker jag hatar så mycket som att sälja bilar så hade jag haft färre mil per år hade jag tveklöst privatleasat bara för att slippa ta skit av idioter som tror sig kunna allt om bilar.
Det är skönt att hämta ut en bil, betala några tusenlappar i månaden och sen dumpa den igen.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det finns få saker jag hatar så mycket som att sälja bilar så hade jag haft färre mil per år hade jag tveklöst privatleasat bara för att slippa ta skit av idioter som tror sig kunna allt om bilar

Vid de få tillfällen jag säljer något fordon brukar säga till spekulanten följande: Titta ordentligt för jag vill inte att du ringer mig efter köpet, och klagar på det ena elller andra. Och oavsett vad du finner för fel lr brister, skall jag ha begärt pris!

Värst är de som kan väldigt lite, och blir "rädda" även för minsta lilla (min åsikt, och erfarenhet).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En aspekt är ju att du är rätt bunden av kontraktet. Visst, det går att överlåta
Men om det är knussligt att sälja en två år gammal bil, är jag rädd att det är sju resor värre att överlåta en privatleasad kärra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
En aspekt är ju att du är rätt bunden av kontraktet. Visst, det går att överlåta
Men om det är knussligt att sälja en två år gammal bil, är jag rädd att det är sju resor värre att överlåta en privatleasad kärra.

Har sett annonser om att ta över folks kontrakt rakt av, fortsätta betala samma månadspeng. Varför skulle man vilja göra det? Vill jag ha en Audi (i 90% av fallen är det just det märket) och betala just så många tusenlappar för det och velat veta det så hade jag väl plockat ut en egen ny Audi?

Halva grejen med privatleasing är att det är dyrt men man får en ny bil var tredje år, tar man över någons kontrakt får man inte ens de men får betala samma månadsavgift som om man fått njuta av att vara först i bilen, och det stora värdetappet som man betalar för lär ju vara just när bilen tas ut.

Undantaget om det är någon som har behov av bil exakt den tid någon har kvar på kontraktet och inte längre men vad är oddsen för det?
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har sett annonser om att ta över folks kontrakt rakt av, fortsätta betala samma månadspeng. Varför skulle man vilja göra det? Vill jag ha en Audi (i 90% av fallen är det just det märket) och betala just så många tusenlappar för det och velat veta det så hade jag väl plockat ut en egen ny Audi?

Halva grejen med privatleasing är att det är dyrt men man får en ny bil var tredje år, tar man över någons kontrakt får man inte ens de men får betala samma månadsavgift som om man fått njuta av att vara först i bilen, och det stora värdetappet som man betalar för lär ju vara just när bilen tas ut.

Undantaget om det är någon som har behov av bil exakt den tid någon har kvar på kontraktet och inte längre men vad är oddsen för det?

Jag tänker likadant.
Första året är leasingavgiften "billig" jämfört med värdeminskning osv. Sista året är den förhållandevis "dyr" då en 2 år begagnad bil inte alls kostar lika mycket som en helt ny.

För att det ska vara värt att ta över måste den förste leasingtagaren bjuda på några månader, eller betala en klumpsumma. Andre leasingtagaren tar ju också all risk med onormalt slitage osv.

Trots det kryllar det av överlåtelseannonser på blocket. Har kikat lite och väldigt få verkar bjuda på något extra till den som ska överta.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Överlåtelseannonserna kommer från folk som leasat en bil de inte har råd att behålla avtalet på för att de inte kan räkna.

Jag privatleasar, på två istället för tre år. Tycker inte det är prisvärt, men det är åas unikt för varje affär man gör så att säga att mitt fall är signifikant för hur man ska förhålla sig till privatleasing är inte rättvist.

Jag kommer antagligen lämna tillbaka åket nästa sommar och sen köpa nåt annat. Jag är för ointresserad av bilar för att vara beredd att lägga några större summor. Jag behöver kunna ta mig till affärn och till kompisar runt stan, så jag kan egentligen åka runt i vad som helst som inte har körförbud.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det måste väl finnas andra faktorer också?

Behovet av en annan typ av bil, sociala förändringar osv?

Nej, de är dåliga på att räkna helt enkelt. En möjlig annan faktor skulle kunna tänkas vara att de valde fel färg, kan tänka mig att många fruntimmer väljer att privatleasa då det är enkelt och de kan nada om bilar allt som oftast. Eller rättelse; De har inget intresse av att känna till mycket om bilar...
Ja, jag generaliserar men det brukar bli rätt :crash
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det måste väl finnas andra faktorer också?

Behovet av en annan typ av bil, sociala förändringar osv?

Klart det finns, men jag tror det vanligaste är att suget efter fräsig bil vida överskuggade en konsekvensanalys för plånboken. När sen glädjen över ny bil gått över så tycker man helt plötsligt inte att det är så kul att pynta en jävla massa pengar för något i ytterligare år.

Eller så har grannen levlat upp sin bil och din stolthet tvingar dig att kontra....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Privatleasar andrabilen, en Golf. Ingen pulshöjare men den tar en mellan A och B utan knussel.

Vi övervägde att köpa men ville ha en ny bil utan att belasta kreditutrymmet. Förutsägbarheten i totalkostnaden var också en faktor. Att vi är inlåsta i tre år är ingen issue för oss.

Visst upplägget kostar kanske lite men det är ett väldigt enkelt, tryggt sätt att äga bil
 

BilJoel

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2021
Hoj
Honda Hornet 600F
Jag är inne på vår 5e privatleasing och tycker konceptet är bra. Mitt argument har alltid varit "Du vet EXAKT vad det kommer kosta att äga bilen i 3 år". MEN nu vill jag utfärda en VARNING FÖR BRITISH MOTOR GROUP DANDERYD.
I maj 2019 tecknade jag ett privatleasingavtal med British MotorGroup Danderyd. Vid teknandet av avtalet försäkrade jag mig om att min Jaguar skulle plinga för service vilket säljaren försäkrade mig om. Så i år, i slutet av november (2021) plingade bilen för service (har nu gått 2900 mil). Jag ringde British MotorGroup Danderyd och bokar tid för service och får dåveta att nybilsgarantin utgått pga utebliven service i januari? Där till kommer jag få en fin straffavgift på 25 000 kr. Då avtalet signerats digitalt har jag ingen kopia på avtalsreglerna, känns inte så bra... Enligt British MotorGroup Danderyds säljchef [namn borttaget] ska jag ha fått en notis om service redan i Januari 2021, något jag inte kan motbevisa. Appen Jaguar Remot och min Jaguar meddelade om service i November 2021. Enligt Henrik Pernemark ligger det utanför British Motor Groups åtanande att påminna leasingkunder om utebliven service. Dyr läxa, 25 000 fattigare, men jag lärde mig i alla fall att aldrig mer göra en affär med British MotorGroup Danderyd eller Jaguar någon annan stans för den delen. Mitt råd om du letar bilfirma, vänd er till en bilfirma som har kunden i fokus och som lyfter luren och ringer sina kunder i stället för att vänta på att kunder ska falla på deras de finstilta avtalsreglerna och på så vis inkassera 25 000kr på kundens bekostnad.
 

Bifogat

  • Jaguar Privatleasing British Motor Danderyd.png
    Jaguar Privatleasing British Motor Danderyd.png
    138.2 KB · Visningar: 34
Last edited by a moderator:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Någon som har erfarenhet av MG ZS Ev? Jäkligt billig månadskostnad. Ingen premiumvagn men vill gärna byta bort frugans törstiga mondeo som nu när ungarna är större är onödigt stor. Vi har båda möjlighet att ladda på våra arbeten så milkostnaden borde bli jäkligt låg.
Ca 2850kr mån för grundmodellen, 2000mil/år, 440km på en laddning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som har erfarenhet av MG ZS Ev? Jäkligt billig månadskostnad. Ingen premiumvagn men vill gärna byta bort frugans törstiga mondeo som nu när ungarna är större är onödigt stor. Vi har båda möjlighet att ladda på våra arbeten så milkostnaden borde bli jäkligt låg.
Ca 2850kr mån för grundmodellen, 2000mil/år, 440km på en laddning.

Har fått relativt goda omdömen med tanke på priset. En nobrainer skulle jag säga.
Baksidan är väl att det troligen kommer en ännu bättre om ett halvår… men så är det ju hela tiden.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle aldrig privat leasa en bil... Årskostnaden är lika mycke som en bättre begagnad bil ju...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Jag skulle aldrig privat leasa en bil... Årskostnaden är lika mycke som en bättre begagnad bil ju...
Att köra en bensinbil 2000 mil/år är inte billigt det heller, o du måste köpa o reparera skiten också ?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag skulle aldrig privat leasa en bil... Årskostnaden är lika mycke som en bättre begagnad bil ju...
Det är ett sätt att se det. Ett annat är att jag i år har reparerat mitt gamla lik för lika mycket som det kostat att leasa en MG ZS ev ett år.

Nej, den brukar inte kosta så, men nu råkade två saker paja på kort tid. Privatleasa så vet man vad man kommer att betala. Det vet man förvisso även med ny bil med garanti, men då är det mer slantar som ska upp. Räntan är inte avdragsgill så förr var jag mot, men nu är räntan ändå sån liten del av kostnaden, och bilmarknaden är osäkrare så exempelvis billigare elbil skulle jag lätt privatleasa över att köpa, även om jag ägt alla mina andra fordon.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att köra en bensinbil 2000 mil/år är inte billigt det heller, o du måste köpa o reparera skiten också ?
Nu kör inte jag 2000 mil om året... Kommer inte upp 1000 äns..
Köpte en -98 Polo för under 10.000 kr för 4 år sen.. Ända jag byt under alla år är ett par styrleder för några hundra kr..
Man går aldrig plus me en bil, gäller bara minska utgifterna..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är ett sätt att se det. Ett annat är att jag i år har reparerat mitt gamla lik för lika mycket som det kostat att leasa en MG ZS ev ett år.

Nej, den brukar inte kosta så, men nu råkade två saker paja på kort tid. Privatleasa så vet man vad man kommer att betala. Det vet man förvisso även med ny bil med garanti, men då är det mer slantar som ska upp. Räntan är inte avdragsgill så förr var jag mot, men nu är räntan ändå sån liten del av kostnaden, och bilmarknaden är osäkrare så exempelvis billigare elbil skulle jag lätt privatleasa över att köpa, även om jag ägt alla mina andra fordon.
Visst kan man ha en jävla otur att många saker pajar på en gång å de blir dyrt... Me en äldre begagnad bil för hyfsat låg penning kan man skrota skiten å köpa en ny istället...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top