Privatläkare?

Ja, enda sättet att få nån som helst vård verkar vara att komma till sjukhuset i ambulans :mad:
Jag var utarbetad och fick diagnosen struma :huvet Farsan fick sjukgymnastik mot skelettcancer :huvet Är Tärningskunskap A 5p enda kravet för att få bli husläkare? :va :gnissla

Å ringer man Vårdguiden så blir standardsvaret "Jag kan tyvärr inte svara riktigt, jag tycker du ska uppsöka din husläkare", och då kvittar det om man har kluvna hårtoppar eller fått ett järnspett tvärs igenom kroppen :mad:

Det var väl bra att de upptäckte din struma?

Det är väl mindre bra om de tror att varenda person med smärtor har skelettcancer?

Det är väl bra att de rekommenderar att du ska uppsöka läkare om de är osäkra på vad det kan vara? Alla anmälningar som kommer nu för tiden har ju inte precis gjort att man vågar ta ett beslut per telefon.

Nu vet inte jag hela historien bakom alla dina och farsans problem, jag kommenterar endast det du har skrivit.

Det var väl bra att de upptäckte din struma?

Det är väl mindre bra om de tror att varenda person med smärtor har skelettcancer?

Det är väl bra att de rekommenderar att du ska uppsöka läkare om de är osäkra på vad det kan vara? Alla anmälningar som kommer nu för tiden har ju inte precis gjort att man vågar ta ett beslut per telefon.

Nu vet inte jag hela historien bakom alla dina och farsans problem, jag kommenterar endast det du har skrivit.
Problemet var bara att jag inte har struma, dom chansade på det, och använde fel mätmetod dessutom :mad:

Farsan hade i flera år svåra smärtor främst i benen. Efter mycket bråk med sjukhuset så blev han till slut röntgad. Perfekt skelett var svaret. Veckan efter gick lårbenshalsen av, skelettet var så fruktansvärt skört, och fullt av stressfrakturer pga cancer. 4 månader senare dog han av cancern, 3,5 månad efter att dom hade upptäckt att han ens hade cancer. Flera år efter att symptomen hade uppstått.
Jag blev väckt halv fem på morgonen han dog av att mamma ringde från sjukhuset. Han hade fått åka in akut pga andningssvårigheter mm. Jag fick prata med en sjuksköterska, och jag frågade rakt ut om det var nära, om han höll på att dö. Svaret var att det bara var lite vatten i lungorna, ingen som helst fara. 4h senare var han död.
Där någonstans föll min sista tilltro till svensk sjukvård.

Den delen av sjukvården som funkar är privat och faktureras av landstinget. Pasienter märker ingen skillnad, det blir inte dyrare men så funkar det.

Problemet här som i många andra fall är att det är ideologiska hinder där floskler som "man ska inte käna pengar på sjukvård" sätter käppar i hjulen för en förbättring. vem eller hur pengarna tjänas är inte intressant.

Skulle hela sjukvården säljas till "svensk sjukvård", ett företag ägt av staten kunde pengarna från staten via landstinget som driver sjukvården i dag läggas på att köpa in sjukvård från det bolaget. Staten levererar på så sätt den sjukvården vi behöver men kan samtidigt ställa krav på svensk "svensk sjukvård" som i sin tur kan göra läget bättre genom att arbeta av vårdköer för att tjäna mer pengar av staten.

Bara en ide. Anledningen till att Jag tror på det är att det delvis funkar så i dag, DOCK via landstingen som likt en lever filtrerar bort skattemedel på vägen.

Problemet här som i många andra fall är att det är ideologiska hinder där floskler som "man ska inte käna pengar på sjukvård" sätter käppar i hjulen för en förbättring. vem eller hur pengarna tjänas är inte intressant.

Vilken floskel är egentligen värst; "Det är fult att tjäna pengar på vård" eller "Privat vård skapar gräddfiler för de rika"?? Sällan skjuter sig sossarna så fundamentalt i foten som med sina ideologiskt färgade uttalanden om vården.:gnissla

Vilken floskel är egentligen värst; "Det är fult att tjäna pengar på vård" eller "Privat vård skapar gräddfiler för de rika"?? Sällan skjuter sig sossarna så fundamentalt i foten som med sina ideologiskt färgade uttalanden om vården.:gnissla

Jo privatvård och privatvård är 2 helt olika saker. Sossarna snackar om "leffes skär och gips" som dar betalt över disk och vägrar öppna ögonen för möjligheter.

Problemet var bara att jag inte har struma, dom chansade på det, och använde fel mätmetod dessutom :mad:

Farsan hade i flera år svåra smärtor främst i benen. Efter mycket bråk med sjukhuset så blev han till slut röntgad. Perfekt skelett var svaret. Veckan efter gick lårbenshalsen av, skelettet var så fruktansvärt skört, och fullt av stressfrakturer pga cancer. 4 månader senare dog han av cancern, 3,5 månad efter att dom hade upptäckt att han ens hade cancer. Flera år efter att symptomen hade uppstått.
Jag blev väckt halv fem på morgonen han dog av att mamma ringde från sjukhuset. Han hade fått åka in akut pga andningssvårigheter mm. Jag fick prata med en sjuksköterska, och jag frågade rakt ut om det var nära, om han höll på att dö. Svaret var att det bara var lite vatten i lungorna, ingen som helst fara. 4h senare var han död.
Där någonstans föll min sista tilltro till svensk sjukvård.

Ledsen mannen. Förstår varför du fått nog.

Jo privatvård och privatvård är 2 helt olika saker. Sossarna snackar om "leffes skär och gips" som dar betalt över disk och vägrar öppna ögonen för möjligheter.

Apropå ideologiska floskler: Kan du visa upp någon forskning som visar att privat sjukvård är kostnadseffektivare? Om jag förtått Läkartidningen rätt finns det ingen evidens som tyder på det. Det finns t.o.m. forskning som tuyder på att privat vård är kostnadsdrivande. Du kan säkert googla upp någon artikel som hävdar motsatsen men ser du internationellt så finns det rätt många olika ägande- och finansieringsfromer för sjukvård men ingen klar korrelation mellan ägandeform, kvalilté eller effektivitet.

Här är i alla fall en artikel från Läkartidningen. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7410

Sedan går de ju givetvis att hävda att han är läkare och part i målet men det går ju minst lika bra, och troligen mer korrekt, att hävda att vi på sporthoj inte har överblick över denna fråga. Jag personligen misstänker att om allt var så enkelt som man vill göra det till här så hade vi nog löst problemet för länge sedan. Och om man gör det för enkelt finns det nog en chans att man själv också fastnat i floskelfällan...

För tydlighetens skull: Jag anser inte att vården är perfekt, har inget emot ett privat alternativ, jag håller ju själv på med det, men tror inte på enkla lösningar på komplicerade problem.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu