Privata "bilprovare" i Stockholm

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, dags för besiktning!

Är det ngn som testat ngn av de nya privata besiktningsföretagen? Ska man köra på statliga eller vet du en firma som ger enastående service och /eller är lite mer smidiga? Förra gången var det på håret att jag fick igenom framljuset, då besiktningsmannen tyckte att ljusbilden var något oklar.

Pappa staten hade tid först i september och så länge vill jag inte vänta.

Edit: Detta gäller Stockholm
 
Last edited:
Tack, finns det fler alternativ? La tråden i fel forum, kan det ordnas? Borde ligga i mc-relaterat.
 
Har försökt få tag i dem på carspect för en registreringsbesiktning och inte får man några besked alls, dem skulle ringa tillbaka men det var 2 veckor sen nu....

Behåller tiden på Bilprovningen, dem svarar iaf i telefon och har hjälpt med att hitta iaf aningen bättre tid.

Har du ringt dem?
 
carspect vårby hade sönder polarens däck i bromsprövarn och nekade och så fick han åka hem med uppslitna däck
 
carspect vårby hade sönder polarens däck i bromsprövarn och nekade och så fick han åka hem med uppslitna däck


Körde dom en hoj i broms provaren?? det har jag aldrig sett eller hört förut, Något nytt dom börjat med på senare tid.

mvh
 
Aldrig heller varit med om att dem kollar bromsarna i bromsprovaren för bilar.
 
Aldrig heller varit med om att dem kollar bromsarna i bromsprovaren för bilar.


Ok hur länge har du varit utan bil, det är ju en av de viktigaste kontrollerna på en besiktning. När det gäller regbesiktning så har de enbart få behöriga personer som kan göra såkallade begränsade regbesiktningar såsom montering/demontering av dragkrok, avregistrering av taxi-larm-dubbelkommando körskolebilar. de som får göra dessa är stort sett bara de som värvats ifrån bilprovningen. De nyanställa inom bilprovningen & andra aktörer senaste tiden tillbaka några år får inte göra dessa saker. Alla andra regbesiktningar såsom import & effektändring får endast göras av besiktningsingenjörer som i dagsläget inte finns någon i Stockholm utan man får vända sig till bilprovningen. Nackdelen är att för få med mcbehörighet jobbar hos de nya aktörerna, tror det är högst 5st i stockholm hos Carspect som får besikta hojar & alla kommer ifrån bilprovningen ursprungligen.
 
Då måste han ha haft riktigt dåliga däck på.


Japp & nabbarna på bromsrullarna är inte så vassa att de kan skära upp däcken. Men om han nu kanske råkade köra hjulen upp på kanten så borde fälgen ha tagit stryk också.
 
Ok hur länge har du varit utan bil, det är ju en av de viktigaste kontrollerna på en besiktning. När det gäller regbesiktning så har de enbart få behöriga personer som kan göra såkallade begränsade regbesiktningar såsom montering/demontering av dragkrok, avregistrering av taxi-larm-dubbelkommando körskolebilar. de som får göra dessa är stort sett bara de som värvats ifrån bilprovningen. De nyanställa inom bilprovningen & andra aktörer senaste tiden tillbaka några år får inte göra dessa saker. Alla andra regbesiktningar såsom import & effektändring får endast göras av besiktningsingenjörer som i dagsläget inte finns någon i Stockholm utan man får vända sig till bilprovningen. Nackdelen är att för få med mcbehörighet jobbar hos de nya aktörerna, tror det är högst 5st i stockholm hos Carspect som får besikta hojar & alla kommer ifrån bilprovningen ursprungligen.

På bilar gör dom ju det på varje besiktning, kanske skrev konstigt men jag har aldrig vart med om att dom kör en hoj i bromstestet.
 
Då måste han ha haft riktigt dåliga däck på.

dem däcken var jätte bra tills nissen skulle köra ut ur bromsprövarn. medan den fortfarande va igång började han gasa så däcken började spinna, och eftersom att han inte kom ut gasade han mer...
 

Bifogat

  • 263688_2241713169438_1446338014_32597571_2239519_n.jpg
    263688_2241713169438_1446338014_32597571_2239519_n.jpg
    89.2 KB · Visningar: 166
dem däcken var jätte bra tills nissen skulle köra ut ur bromsprövarn. medan den fortfarande va igång började han gasa så däcken började spinna, och eftersom att han inte kom ut gasade han mer...


BS Glöm det där, det där däcket hade redan en ordentligt snedslitning om man jämför med andra sidan på däcket. Man spinner inte sönder ett däck som är godkänt på den korta tiden i bromsprovaren. Visst hade han varit lite smartare så hade han gungat ut ur provaren.
 

Tur att de inte är jag på bilden då :tungan
Skateskor :tummenupp

BS Glöm det där, det där däcket hade redan en ordentligt snedslitning om man jämför med andra sidan på däcket. Man spinner inte sönder ett däck som är godkänt på den korta tiden i bromsprovaren. Visst hade han varit lite smartare så hade han gungat ut ur provaren.

ja du kunden ska inte behöva åka därifrån på fibrer när däcken var godkända och hade mönster på hela däcket
 
Tur att de inte är jag på bilden då :tungan
Skateskor :tummenupp



ja du kunden ska inte behöva åka därifrån på fibrer när däcken var godkända och hade mönster på hela däcket

Mönster hur mkt mönster prata vi om då lagkravet är 1,6mm & det är nästan hylands hörna redan där. Nu ser man helt klart att det var varit en snedslitning & sådant kommer inte fram pga bromsprovning. Låt mig gissa att antingen satt däcket på vänster bak eller vänster fram på bilen & då blir förslitningen mot insidan. Detta är alltså ett ägaransvar att hålla koll på hur mönstret är på insidan också & inte bara utsidan.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top