Privat uppkörning

lill Tim

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
helsingborg
Hoj
Suzuki rf600r -94
Efter mycket väntan närmar sig äntligen uppkörningen. Jag har bara ett litet problem och det är lågfartsdelen, jag köpte en Suzuki rf600 som jag ströp till 25kW då jag ska ta begränsat. Jag har upplevt att den är väldigt svårkörd i lågfartsdelen.

Min fråga: När man kör lågfartsdelen räknas det då som inhägnat område? För jag har en släkting som har en Honda CBsevenfifty som är lite lättare att hantera men den är ostrypt. Min tanke var då om man skulle få köra den i inhägnat område och sen köra min egen ute i trafiken.

Någon som har några erfarenheter av detta?
 
Menar du att du tänkte byta hoj till Hondan när det är dags för lågfartsdelen, och köra Suzukin på de övriga delarna?
Har aldrig hört talas om att någon använt två hojar vid uppkörningen, och vet inte om det ens är tillåtet.
Ring Transportstyrelsen och fråga.
 
Dumt att krångla till det. Välj den som du känner dig mest bekväm med. Alltför många klagar på svårigheten för banorna trots att man inte övat tillräckligt.
 
du får inte byta hoj på uppkörningen. och speciellt inte till en ostrypt om du kör upp för strypt.
 
Tänkte sno tråden lite eftersom att min uppkörning närmar sig, och jag planerar också att köra privat med min kawasaki er-5. Jag kör upp för begränsad effekt (står i regpapprerna att den är strypt till 25 kw) Hur det är i verkligheten vet jag inte. Vad krävs för att få köra upp med egen hoj, kommer kontrollanten att besikta den? borde jag medela det i förväg? Styret knakar lite när man ger fullt utslag med det och att en bit av centralstödet saknas, samt att strypningen kanske är bortagen, problem?

Jag har hört ryktesvis att lagen kan komma att göras om så att A begränsad inte automatiskt övergår till tung, hur ligger det till med det?
 
du får inte byta hoj mitt under uppkörningen nej. som tidigare nämnt - övning ger färdighet. tänk på att du ska köra den när du fått ditt körkort då är det väl lika bra o kunna köra just den och inte någon annans hoj?
 
Manöverdelen görs antagligen på ett inhägnat område. Men du får inte göra manöverprovet på en tung hoj om du ska köra upp för 25kW.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/ kan du även se att det står "Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet."


Tänkte sno tråden lite eftersom att min uppkörning närmar sig, och jag planerar också att köra privat med min kawasaki er-5. Jag kör upp för begränsad effekt (står i regpapprerna att den är strypt till 25 kw) Hur det är i verkligheten vet jag inte. Vad krävs för att få köra upp med egen hoj, kommer kontrollanten att besikta den? borde jag medela det i förväg? Styret knakar lite när man ger fullt utslag med det och att en bit av centralstödet saknas, samt att strypningen kanske är bortagen, problem?
I och med att du har beställt ett privat prov så förutsätter de att du har med dig en egen hoj som är lämplig för uppgiften. Det är inget du behöver meddela i förväg. Glöm bara inte att ta med dig regbeviset (och giltig svensk legitimation).

Effekten är ju lite svår att kontrollera på plats. Kontrollanten kommer inte att skruva isär din hoj och han/hon har rätt så garanterat inte med sig någon bromsbänk. Så sålänge du inte säger att den kanske saknar strypning så är det lugnt.

Nja, personen från Trafikverket kommer inte att göra någon större kontroll. Men du ska göra en säkerhetskontroll (på t.ex. lager, bromsar eller elsystem). Är t.ex. bromsarna då i dåligt skick kan det bli så att du inte får göra provet.

Det finns inget som säger att en hoj måste ha ett centralstöd. Plocka bort det om det inte fungerar?

Att styret knakar kan vara lite oroväckande. Det kan vara ett defekt styrlager. Det skulle i så fall kunna bli en anledning till att du inte får genomföra provet. Och det är aldrig bra att åka omkring med ett dåligt styrlager. Om det nu är det som är orsaken till att det knakar och inte någon lindrigare anledning.
 
En RF är inte den ultimata hojen för konbanan kan jag säga.
Köpte min 900 av samma anledning som du, att ta kortet med den.
Visst går det att köra konbanan men det är onödigt svårt, har lite samma vändradie som en oljetanker liksom...
Jag plöjde mil med min, för att få så mycket körvana som möjligt men när det började närma sig uppkörning gick jag via skola och körde upp på deras bumse.
Kan ju säga att efter ha nött konbana med RFen så kändes det lite som att cykla BMX med skolans hoj.
 
... en bit av centralstödet saknas...

När du gör säkerhetskontrollen på uppkörningen ska hojen stå på centralstödet om det finns ett sådant. Om det inte fungerar kommer det att gå åt skogen redan där! Som någon annan tidigare skrev - ta bort centralstödet, det finns inget som säger att du måste ha ett sådant.
 
När du gör säkerhetskontrollen på uppkörningen ska hojen stå på centralstödet om det finns ett sådant. Om det inte fungerar kommer det att gå åt skogen redan där! Som någon annan tidigare skrev - ta bort centralstödet, det finns inget som säger att du måste ha ett sådant.

Finns inget som säger att det måste fungera heller.:rolleyes:
 
de brukar begära regbevis så är den bara reggad för 25 kw ska det vara lugnt.
 
Det var uppenbart lättare en gång i tiden när jag tog mc kort.Allt över 125 cc räknades då som tung mc oavsett hästkrafter.Blir rent yr i mössan idag när man hör folk färdas på tunga mc som har ett strypt effektutag som knappt når upp till en normal gräsklippare.Förmodar att denna utveckling beror på många förares olyckor med adrenalinstinna mc som de inte kunnat hantera.Lika tokigt är det att min gamla mamma som aldrig kört mc en gång i tiden fick A kortet helt fritt när hon tog B körkort och med andra ord kan färdas på precis vad hon vill i mc väg om hon skulle få lust till detta.Hemska öde. :confused:
 
Lika tokigt är det att min gamla mamma som aldrig kört mc en gång i tiden fick A kortet helt fritt när hon tog B körkort och med andra ord kan färdas på precis vad hon vill i mc väg om hon skulle få lust till detta.Hemska öde. :confused:

Åja skaffade nyss nytt körkort (gamla gick av på mitten) och fick automatiskt AM behörighet från 2011-05-09, det är inte kattskit! :yoparty

Kan numer sätta mig på vilken moppe som helst och bränna runt. :banana
 
Åja skaffade nyss nytt körkort (gamla gick av på mitten) och fick automatiskt AM behörighet från 2011-05-09, det är inte kattskit! :yoparty

Kan numer sätta mig på vilken moppe som helst och bränna runt. :banana

Vi som redan har A och/eller B-kort behöver inte oroa oss för AM då vi ändå får köra vilken moped vi vill även fast det inte står :tungan
 
Haha då har man lyckats slita ut brombelagen fram av alla bromsövningar, uppkörning imorrn så det är bara att hoppas att kontrollanten inte hör det rasslande ljudet. Jag lyckas då med allt!:yoparty
 
bra där :tummenupp. Låter ju smart att köra upp med en hoj utan någon fram broms :va.

Tar högst 10 min att fixa. Gör de.............
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top