Privat handledning

Meltingfire

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Hoj
Till sommaren
Som jag skrivit tidigare så har jag nyligen flyttat till stockholm och bestämt mig för att ta mc-kort i år. Har B-kort sedan några år tillbaka och kommer köra på skola för att lära mig köra ordentligt. Dock anser jag att att tugga mil på hoj ger mer erfarenhet inför uppkörningen och för att inte kostnaden skall dra iväg allt för mycket så bör man ju köra en hel del med privat, eller?

Eftersom jag inte känner någon här i sthlm så tänkte jag höra om det är lagligt, möjligt och om det finns för/nackdelar med att t.ex. köra med en privat handledare som man inte känner sedan tidigare. Självklart skall han uppfylla alla de krav vägverket har för att övningsköra privat.

Låt säga jag betalar för bådas soppa (och kanske mer) för att övningsköra några timmar om dagen / i veckan med honom. Vad är det värsta som kan hända? Kan han förlora kortet om jag gör ett allvarligt fel (även fastän jag har B-kort). Kan jag bli indraget i något, osv.

Helst ska det ju vara någon vettig lugn person som kanske kör touring eller liknande, så det kanske inte är helt rätt forum, men jag frågar iaf ;)

Vad har ni för synpunkter?

(Liten fotnot: Jag är inte ute efter att ragga någon körskolelärare som vill köra svart, utan mer någon vänlig själ som älskar köra hoj och kanske inte har något emot att lära upp en i gengäld mot att få soppan betald eller liknande)

Som jag skrivit tidigare så har jag nyligen flyttat till stockholm och bestämt mig för att ta mc-kort i år. Har B-kort sedan några år tillbaka och kommer köra på skola för att lära mig köra ordentligt. Dock anser jag att att tugga mil på hoj ger mer erfarenhet inför uppkörningen och för att inte kostnaden skall dra iväg allt för mycket så bör man ju köra en hel del med privat, eller?

Eftersom jag inte känner någon här i sthlm så tänkte jag höra om det är lagligt, möjligt och om det finns för/nackdelar med att t.ex. köra med en privat handledare som man inte känner sedan tidigare. Självklart skall han uppfylla alla de krav vägverket har för att övningsköra privat.

Låt säga jag betalar för bådas soppa (och kanske mer) för att övningsköra några timmar om dagen / i veckan med honom. Vad är det värsta som kan hända? Kan han förlora kortet om jag gör ett allvarligt fel (även fastän jag har B-kort). Kan jag bli indraget i något, osv.

Helst ska det ju vara någon vettig lugn person som kanske kör touring eller liknande, så det kanske inte är helt rätt forum, men jag frågar iaf ;)

(Liten fotnot: Jag är inte ute efter att ragga någon körskolelärare som vill köra svart, utan mer någon vänlig själ som älskar köra hoj och kanske inte har något emot att lära upp en i gengäld mot att få soppan betald eller liknande)

Tror det kan bli svårt för dig. Om jag var du skulle jag nog erbjuda lite mer än bara soppapengar. Tror tyvärr inte det finns så många som hellre ligger och fiskör med sin gixxer mot soppaersättning med en övningskörare en solig vårdag än tar en repa på Bogan, men jag kanske har fel.:näsblod

Edit: Hade du varit tjej skulle det säkert vara en massa inlägg i tråden vid det här laget:rolleyes:

Last edited:

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3947.asp
http://www.ab.lst.se/templates/Forms____4675.asp
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980488.HTM

Har redan körkortstillstånd och är inskriven på skola, behöver bara någon att köra privat med.

du frågade även o m "Kan han förlora kortet om jag gör ett allvarligt fel (även fastän jag har B-kort). Kan jag bli indraget i något, osv." därför länkarna

Synd att jag inte längre bor kvar i sthlm..hade gärna ställt upp som handledare annars..och snart drar jag till Norge..har varit handledare åt några stycken..Mc, PB, LB..

Lycka till med körkortet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...