Privat cup i So/SM ???

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
ny
Hade det inte varit en bra ide att ha privatcup i både Superstock 600 och Superbike i So och Sm. Precis som dom har i det brittiska mästerskapen.

Jag tror att fler hade vågat lämna rookie snabbare och med det hade fler kanske vågat börja köra rookie = Fler deltagare.

Eller skulle det innebära problem med för mycket varvningar för de snabbaste grabbarna.

Behövs det inte några rejäla fabriksteam om det ska bli någon skillnad med en privatcup?

Men ett rookiepris för bästa nye förare skulle säkert kunna locka några (om det innehåller lite mer än bara pokal)

Jag kan faktiskt inte se vad en "privatcup" skulle tillföra i SM/SO...

Det är ju inte direkt fulla startfält i STK1000 STK600 idag, så jag förstår inte vad som skrämmer bort någon snabb rookie från att klassa upp sig. Och så fall på vilket sätt en privatcup skulle få den som annars inte vågar ta steget upp att göra det....

Bara för att det är en "egen" klass inom STK1000 eller STK600 för nån "privatcup" har individuell resultatlista så tror jag inte att fler klassar upp sig....

Det är ju skillnad i t.ex BSB där EVO klassen (som jag antar att du syftar på) har ett lite billigare reglemente än dom full spec SBK hojarna i BSB. (Full WSBK spec chassien, superstock motor, och enhets ECU).
Där är väl tanken med EVO klassen att det ska vara billigare att köra, och att man på så sätt får in flera team....

Men i STK1000 och STK600 i SO och SM har vi ju redan ett superstock reglemente, så det är väl svårt att hitta nåt billigare..

Last edited:
Jag tänker mig att en PC i dom klasserna skulle fungera som en mellan klass. En rookie kanske är för snabb för rookie, men inte riktigt så snabb för att hänga med i sm klasserna. För en sådan person hade det kanske varit bra med en PC.
En anledning till att en del inte vill klassa upp sig från rookie klasserna är att dom inte vill ligga och köra om sista poängplats i smklasserna. Dom stannar därför kar i rookie, för att det e roligare att köra om pallplatser.

Sedan finns det kanske dom som redan kör i smklasserna som hade varit intreserad av att köra en privatcup.

Detta e bara en tanke som kanske kan ge mer att köra för, för fler personer :confused:

Varför gå i fällan dom har inom bilracing, där det finns fler pokaler än deltagare? I Sportvagnsmästerskapet kör man i 9 olika klasser i 3 olika heat, för de tre heaten delas det ut 27 pokaler per race! Alla blir mästare i nån klass, varför urvattna statusen på ett SM? Jag vill se ett enda mästerskap, med en mästare.

Fråga Mozzberg varför man inte ska blanda Elit och Rookie :)

Håller med Nr18 :tummenupp
Kan inte se vad en privatcup skulle tillföra vare sig svensk roadracing eller någon enskil klass. För tillfället så är alla klasser ändå bara halvfulla!

/Nitrous

Håller med Nr 18, en klass - en mästare...

Vill man komma nån vart så är det bara att klassa upp sig...

Jag håller också med Nr:18, det blir bara rörigare för i synnerhet publiken med sjuttielva olika klasser. Fast Rolles idé om att uppmärksamma bästa uppklassade rookie under säsongen skulle nog vara ganska bra!

Fast Rolles idé om att uppmärksamma bästa uppklassade rookie under säsongen skulle nog vara ganska bra!

Jo, att uppmuntra till uppklassning vore bra! Lägre startavgifter första Elit-året?

Fast egentligen är det himla mysko att inte fler klassar upp sig, det är ju så KUL att köra elit!:fakta

Jo, att uppmuntra till uppklassning vore bra! Lägre startavgifter första Elit-året?

Fast egentligen är det himla mysko att inte fler klassar upp sig, det är ju så KUL att köra elit!:fakta
Ja, det är ju, som sagt, rätt många som kör rätt fort i rookieklasserna, övre halvan kör lika fort/fortare än nedre halvan i SST600/Superbike, det skrämmer nog bort många som vill testa rookie-racing :(

Ja, det är ju, som sagt, rätt många som kör rätt fort i rookieklasserna, övre halvan kör lika fort/fortare än nedre halvan i SST600/Superbike, det skrämmer nog bort många som vill testa rookie-racing :(

Jag tror inte någon blir skrämd faktiskt. När jag åkte Rookie 2008 och 2009 så var det nästan alltid fulla startfält och oftast var det utkvalning.
I år är dom sista startleden tomma, många färre startande än tidigare år.
Likaså är det i SST600, klassen har tidigare haft fullt startfält men i år ca 20 startande mest ofta.

Varför, är det en ekomisk svacka för många det här året?

Känns som att det kommer bli ännu glesare med tävlanden nästa år om dom som sagt det redan gör slag i saken med internationell satsning.

/Nitrous

Håller med Mossberg. Men går gärna några steg till.
Det ska vara betydligt billigare licenser och Tävlingsavgifter för Elit-licens.

Ska Sverige få fram bra förare så ska det löna sig att vara bra förare.
Som det är i dag så blir det bara dyrare och dyrare tills man är så snabb så man inte har råd att köra längre. Och då slutar man.

Nu är licens och avgifter bara en liten del av kostnaden. Men det är principen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien