Privat avbetalningsplan?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Fick sålt min Corvette i lördags efter väldans många samtal och erbjudande om byte, och "ge mig bilen, så får du pengar när jag sålt den vidare", och "jag har en ett år gammal BMW alpina, jag vill bara ha 600.000:- emellan. Billigt kompis!". Blir man trött eller?

Det fick mig att fundera lite... Det verkar inte helt lätt att få sålt lite dyrare objekt i finanskrisens dagar när folk blir uppsagda och bankerna håller hårt i stålarna. Vi går i tankarna att sälja vår Audi A6, tre år gammal, men det känns som att man kan förvänta sig samma mail och samtal som vid försäljningen av Corvetten.

Hur ligger det då till med att ge en privat avbetalningsplan?

Kan man helt sonika skriva ett kontrakt att köparen förbinder sig att betala 300.000:- uppdelat på en femårsperiod (5.000:- i månaden rakt av) för en bil som jag tänkt att begära 200.000:- för? Borde väl motsvara cirka 6% i ränta i genomsnitt...

* Hur bindande är kontraktet när det är skrivet av en lekman?
* Hur kan jag som privatperson kontrollera kreditvärdigheten hos köparen?
* Vilka möjligheter och rättigheter har jag att driva in kostnaderna om han skiter i att betala?
* Hur går man till väga vid eventuell beslagtagning av bilen vid utebliven betalning?

Har väl ett gäng frågor till, men vi kan börja med dessa. Är det fler som har funderat på samma sak som jag när man märker att det är svårsålt?

Trevlig helg på er! :)

Personligen skulle jag aldrig göra en privat avbetalningsplan med en okänd person där det är tal om mycket pengar.

Kan inte en eventuell spekulant lösa finansieringen genom något av de finansieringsföretag som finns på marknaden varför skulle du som privatperson göra det?

Om du mot förmodan skulle gå med på någon form av finansiering åt köparen måste du se till att han har tillgångar som överstiger värdet på bilen samt att du ligger högt upp i prioriteringen. I annat fall kommer det att ta väldigt lång tid innan du ser pengarna igen.

Ta betalt för den faktiska risk du faktiskt tar. Jag vet inte vad som är skäligt, men finns det en chans att du aldrig ser pengarna igen och att värdet på det du säljer sjunker i värde skulle jag se till att ta ut en så hög ränta som möjligt går.

Det finns en anledning varför företagsobligationer ger hög ränta när marknaden ser ut som den gör. Den höga räntan man får är en kompensation för den risk man tar.

Mitt råd. Var försiktig. Kontakta en jurist och se till att skriva ett vattentätt avtal om du går vidare med dina planer.

Personligen skulle jag aldrig göra en privat avbetalningsplan med en okänd person där det är tal om mycket pengar.

Kan inte en eventuell spekulant lösa finansieringen genom något av de finansieringsföretag som finns på marknaden varför skulle du som privatperson göra det?

Om du mot förmodan skulle gå med på någon form av finansiering åt köparen måste du se till att han har tillgångar som överstiger värdet på bilen samt att du ligger högt upp i prioriteringen. I annat fall kommer det att ta väldigt lång tid innan du ser pengarna igen.

Ta betalt för den faktiska risk du faktiskt tar. Jag vet inte vad som är skäligt, men finns det en chans att du aldrig ser pengarna igen och att värdet på det du säljer sjunker i värde skulle jag se till att ta ut en så hög ränta som möjligt går.

Det finns en anledning varför företagsobligationer ger hög ränta när marknaden ser ut som den gör. Den höga räntan man får är en kompensation för den risk man tar.

Mitt råd. Var försiktig. Kontakta en jurist och se till att skriva ett vattentätt avtal om du går vidare med dina planer.

Det är just det jag undrar, hur JAG kan göra en kreditprövning av spekulanten?
Jag vet av erfarenhet att banker och finansieringsföretag har ibland ganska dålig koll hur det förhåller sig med ekonomin av sökanden och gör ingen större koll hur det ligger till.

Och är det så att man har någon rätt att ta tillbaka bilen, och kanske på något sätt räkna av värdet den tappat under tiden så kanske det är värt att chansa, fast med dina råd i åtanke, att ta ut en högre ränta.

Hoppet fanns ju att det skulle finnas några insatta på SH. :)

Man tack för råden!

Har fanstyget inte råd att få banklån med post/bankväxel alt billån som åxå går att ordna mellan privatpersoner så har han eller hon inte råd att betala direkt till dig heller jag skulle inte sälja iallafall :näsblod

Det är just det jag undrar, hur JAG kan göra en kreditprövning av spekulanten?
Jag vet av erfarenhet att banker och finansieringsföretag har ibland ganska dålig koll hur det förhåller sig med ekonomin av sökanden och gör ingen större koll hur det ligger till.

Och är det så att man har någon rätt att ta tillbaka bilen, och kanske på något sätt räkna av värdet den tappat under tiden så kanske det är värt att chansa, fast med dina råd i åtanke, att ta ut en högre ränta.

Hoppet fanns ju att det skulle finnas några insatta på SH. :)

Man tack för råden!

Jag förstod din fråga. Om du ska utföra en kreditprövning behöver du veta vilka tillgångar och skulder han har samt hur mycket han tjänar. Har han t ex skulder på sitt hus finns det prioriteringsordning. Där är det viktigt att du kollar lagfarten. Där finns sådant inskrivet. Utifrån det får du göra en bedömning om du vågar gå vidare eller inte. Glöm inte att det är skillnad mellan en privatperson och ett företag som sysslar med finansiering. De har färdigskrivna avtal vad som gäller vid tvister och har jurister i beredskap om något går fel. Kan kunden inte betala tillbaka skulden finns säkert möjligheter till avskrivningar på skulderna och riskerna är spridda mellan ett stort antal individer. Man är inte helt beroende på att en enda individ inte kan betala för sig. Jag tror att du riskerar att skaffa dig stora problem om allt skulle gå fel. Det är väldigt dyrt att driva processer och tar energi från dig som du kan lägga på annat. Vore jag dig skulle jag överlåta finansieringsproblemet på någon annan.

Ett annat alternativ är väl att du skriver en skuldsedel som du säljer vidare till ett kreditföretag ifall köparen börjar strula. Frågan är hur mycket kreditföretaget är beredd att betala för att ta över risken att driva in skulden.

Jag tycker det borde att få registrerat hos bilregistret att bilen är på kredit precis som om ett företag lånat ut pengarna. I praktiken vet jag dock inte om den möjligheten finns.

Last edited:
Ställ dig frågan varför han vill att du ska ta avbetalningen, när det finns massor av företag som erbjuder den tjänsten, med låg ränta nu dessutom. Det enda rimliga svaret är att de inte vill låna ut till honom, och eftersom de lever på att låna ut pengar är det en rätt allvarlig indikation. Och när de kreditföretag han har förfallna skulder till börjar vrida om tumskruvarna på honom så kommer inte du som privatperson att ligga först i kön att få pengar precis...

Aldrig någonsin under några omständigheter är mitt råd.

Och en liten rättelse:
5000 i månaden i fem år på en skuld 200000 motsvarar en ränta på ca 19%, inte 6%.

Men den räntan blir snabbt sämre om han slutar betala helt.

Last edited:
Ställ dig frågan varför han vill att du ska ta avbetalningen, när det finns massor av företag som erbjuder den tjänsten, med låg ränta nu dessutom. Det enda rimliga svaret är att de inte vill låna ut till honom, och eftersom de lever på att låna ut pengar är det en rätt allvarlig indikation. Och när de kreditföretag han har förfallna skulder till börjar vrida om tumskruvarna på honom så kommer inte du som privatperson att ligga först i kön att få pengar precis...

Aldrig någonsin under några omständigheter är mitt råd.

Och en liten rättelse:
5000 i månaden i fem år på en skuld 200000 motsvarar en ränta på ca 19%, inte 6%.

Men den räntan blir snabbt sämre om han slutar betala helt.

Helt rätt i alla avseenden. Även räntan. Missade att det var 5 år den skulle betalas på.

Men det där med kreditboagen är jag inte med på. De nekade mig att ta en soffa för 18.000:- på avbetalning för att jag hade många förfrågningar. Jag förklarade att jag hade många kreditförfrågningar på mig för att jag lagt om några lån och vände mig till olika banker, och att alla gjorde en upplysning. Det sket dem fullständigt i. Fick pröjsa cash och leva på nudlar i en månad.

Tack för alla synpunkter. Det känns som att jag lägger ner denna tanken nu.:)

De nekade mig att ta en soffa för 18.000:- på avbetalning för att jag hade många förfrågningar. Jag förklarade att jag hade många kreditförfrågningar på mig för att jag lagt om några lån och vände mig till olika banker, och att alla gjorde en upplysning. Det sket dem fullständigt i. Fick pröjsa cash och leva på nudlar i en månad.

Tack för alla synpunkter. Det känns som att jag lägger ner denna tanken nu.:)

Låter ju skitmärkligt att de skulle reagera på förfrågningar, det är ju vilka krediter du verkligen har som är intressant, inte hur många som undrar vilka krediter du har. :va

Låter ju skitmärkligt att de skulle reagera på förfrågningar, det är ju vilka krediter du verkligen har som är intressant, inte hur många som undrar vilka krediter du har. :va

Nja, det är inte så märkligt. Det finns rimligen ett samband mellan antal förfrågningar och kreditvärdighet. Sedan var det ju inte så i Släggans fall, men han föll utanför mallen.

Sitter man i ett företags styrelse så drar man även på sig ett antal kreditförfrågningar, eftersom alla förfrågningar på företaget landar även på firmatecknaren bl.a.

Men alldeles oavsett så tror jag Mort har rätt.
Vad händer om killen/tjejen drar från landet?

Finns ju många saker som kan gå snett

Back