Prisvärt regnställ

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Under vänern-runt turen förra året åkte jag i ett hällregn. Mitt regnställ, som är en overall, brukar tåla det här. Skillnaden idag är att jag kör en VFR med lite mer framåtlutad sittställning och det verkar leta sig in någonstans iom. sittpositionen.

Någon som har tips på ett bra regnställ? I Juni blir det Norge.

Tveksam på att ett regnställ kommer vara mer tätt än en overall. Jag kör ett från Biltema som inte säljs längre. Var letar sig regnet in?

Jag körde i hällregn i Norge förra året (också på en VFR) med Richa Gore-Tex ställ, det tog ett tag men till slut så letade vattnet sig in. Främst via handskarna upp via armen. 13 C i luften, blöt och helt genomfrusen, det var det värsta som jag varit med om. Så min lärdom var:
1. Handtagsvärmare är ett måste. Utan dom så hade fingrarna varit helt stela och om det hade blivit en paniksituation hade jag nog inte klarat av att reagera i tid / på rätt sätt.
2. Diskhandskar som går upp över armen på jackan är klart underskattat, även om det ser muppigt ut.
3. Regnställ är helt klart att vara en nödvändig del av packningen, så när vi var i Stockholm åkte jag inom Handelsboden och köpte ett regnställ. Har inte testat det ännu och hoppas slippa behöva göra det under årets Norge resa.

Har ett Gore-Tex ställ från Rukka, och dito handskar.
Körde en hel dag i spöregn ifol - snustorr.
Har också ett par Daytona stövlar med högt skaft, håller också tätt.
Så jag har skippat regnstället helt, sparar lite utrymme.
Men handtagsvärmare är min bästa vän, helt undebart, eftersom vattnet kyler bra fast det inte tränger in.

Tveksam på att ett regnställ kommer vara mer tätt än en overall. Jag kör ett från Biltema som inte säljs längre. Var letar sig regnet in?
Jag har kört Tracer 900 i 4 år och kört igenom många skurer utan att det letat sig in. Någon enstaka gång när jag varit slarvig med att dubbelvikningen vid den enda dragkedjan. Nu letade det sig in via bröstet någonstans och så fort jag kände det stannade vi, jag tog på mig overallen bakochfram men blev ändå plaskblöt. :confused:

om du blir blöt på bröstet med overallen bakfram undrar jag var vattnet kommer in, känns som halsen i så fall. Om man är mer framåtlutad på en viffer än en traces känns det sannolikt att det är ovanfrån.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back