prisvärd momentnyckel

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ledsnat på att låna varje gång så tänkte köpa egen men hur billig vågar man köpa?
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Köpte min på Jula för en femhundring. Har gjort sitt jobb hittills iaf. Var bland dom billigare av 'klick'-varianterna då iaf...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hemligheten är väl att alltid ställa tillbaka momentnyckeln till 0-läget efter användning. Dvs. vrida ned den till 0 Nm.
Iofs ingen aning vart jag hört detta...
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har biltemas dyrare för mindre moment sen en billig från jula till kraftigare tag
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Polarn lyckades dra sönder en hel del innan han upptäckte att den "klicka" för sent så alla verkar inte va bra... Tror de va en ampro
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Biltema o julas funkar säker men det är stora skillnader mellan dom som ligger i butiken! Vilket gör att du inte vet om den är ok eller ej. Kan ju va rätt viktigt och rätt tråkigt om du drar sönder något för att det är fel på verktyget.
Tips är att åka till närmaste Autoexperten och köpa en av "Kamasa Tools" momentnycklar.
Bra kvalitet till rätt pris.

/Per
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nedoljade gängor som bakaxelmuttern (kedjeolja som stängt runt) drar jag inte med mer än 2/3 av angivet moment.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Köp biltemas eller annan billig sen kontrollkalibrerar Du. Min visade ganska exakt. Har både den stora och lilla från biltema. Ställ alltid tillbaka på 0 igen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biltemas 210Nm-nyckel är därtill identisk med Kamasas motsvarande. Denna nyckel tar även vänstergänga.
Undvik att använda en momentnyckel under säg 1/4 av dess momentvidd. Dvs för att dra en skruv med 40Nm, så använder man absolut inte en nyckel som har vidden 40-210 Nm. Det är som att väga sig på en bilvåg, dvs risk för dålig precision.
Man bör därför ofta ha flera momentnycklar för att täcka in en motorcykel.
Som många redan skrivit, så ska man inte förvara en momentnyckel åtdragen. Den ska vara obelastad när den förvaras längre tid.
 
Last edited:

Mussli

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Mönsterås
Hoj
BMW S1000R 2017
Har Biltemas 20-210Nm och Tengtools 5-25Nm. Funkar utmärkt.
Måste dock påpeka att Biltemas momentnyckel är riktigt "välbyggd". Jämför jag med Kamasan vi har på jobbet så är dom väldigt lika, skulle vilja säga identiska. Googlar man på dom båda så verkar det som att det enda som skiljer dom åt är angiven tolerans, +-3% mot Biltemas +-4%. Tengtools lilla är mest snygg att titta på:) Känns lite smäckig men den gör nog jobbet.
Så köp en Biltema är min rek. samt nolla den efter varje moment som grabbarna skriver här.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Japp, ibland anges det tom om det ska vara torr eller smord gänga eftersom det blir olika vridmoment vid samma presskraft i skruvförbandet så att säga.

Ja, men då följer du ju det rekommenderade momentet, du prutar inte generellt på den med motiveringen att gängan är smord.

Skulle ju t.ex bli en intressant ihopskruvad motor med den tankegången.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
tackar precis de sortens svar ja va ute efter!
Biltemas 210Nm-nyckel är därtill identisk med Kamasas motsvarande. Denna nyckel tar även vänstergänga.
Undvik att använda en momentnyckel under säg 1/4 av dess momentvidd. Dvs för att dra en skruv med 40Nm, så använder man absolut inte en nyckel som har vidden 40-210 Nm. Det är som att väga sig på en bilvåg, dvs risk för dålig precision.
Man bör därför ofta ha flera momentnycklar för att täcka in en motorcykel.
Som många redan skrivit, så ska man inte förvara en momentnyckel åtdragen. Den ska vara obelastad när den förvaras längre tid.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Köpte en liten 6-30 Nm på louis.de å en 40-210 Nm på Lidl båda funkar kanon.
Har kontrollerat Lidl-varianten och den var spot on å snorbillig 299:- har ja för mig.
Hade en gammal 20-210 Nm från jula(tror jag) som också var OK men den blev misshandlad av en "polare", låna inte ut verktyg.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top