Prisvärd laddningsregulator

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Finns det nå'n bra laddningsregulator som inte kostar 3 ksek?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns det nå'n bra laddningsregulator som inte kostar 3 ksek?
Kompisen köpte till sin Honda PC800 på ebay - tror den låg mycket rimligt i pris. Batteriet hade svällt så att han knappt fick ut det ur batterilådan - monterade dessutom en liten digital voltmeter för att ha koll på laddningen
Och detta är en PC800 :) 1715628704289.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har köpt
Backspeglar
Främre kåphållare
Kortare, MER LÄTTJUSTERADE , kopplings och bromshandtag
på Aliexpress
Jag kan inte garantera att den passar, priset är i varje fall rätt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag köpte en begagnad på bildelsbasen som suttit på en snöskoter, man får söka på laddning relä.

Här har du ett exempel

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om söker på Voltage Regulator på eBay, får man 790.000 träffar.
Det fungerar med vilken som helst som har 5 anslutningspunkter, samt att den klarar amperetalet.
Du får klippa kontaktstycket och löda in den, eller sätta ett annat kontaktsycke (om det inte passar).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är inte det där en shuntregulator?
Kan vara shuntregulator.
Vill man vara säker på att det inte är shuntregulator bygger man regulatorn själv.
Det behövs bara
1) 3-faslikriktare för få likström (Kan bli billigare med två st 1-faslikriktare kopplade som 3-fas)
2) Två triacar som bryter strömmen genom två av tre ledningar från generatorn senast när batteriet är uppe på 14,3 Volt
3) Kylfläns till ovanstående
4) Styrkrets
Exempel på en klumpig lösning:
 

Bifogat

  • 1-UnderSadelnVerktyg.JPG
    1-UnderSadelnVerktyg.JPG
    104.6 KB · Visningar: 14
  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 17
  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 16
  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 15
  • 6-KretskortetUndersida.jpg
    6-KretskortetUndersida.jpg
    243.4 KB · Visningar: 12

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
”Shindengen MOS-FET…”

Det påstås att Shindengen bara använder mosfetar i sina shuntregulatorer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur får du mer än 3 effektläge (pulsbreddsmodulering)?
Till det används 4 operationsförstärkare i det stora chipet til höger de bryter bort de fyra IL420 optokopplartriacarna, den ena efter de andra vid ca 14,0, 14,1, 14,2, och14,3 Volt. Varför 4 IL420? Jo för i serie med Optotriacutgången sitter en diod och dioderna är motriktade så först klipps en riktning av strömmen, sedan den andra. #
I Praktiken med hjälp av 4 lysdioder som styrs parallellt med de 4 IL420 optotriacarna så är normalt 2 IL420 aktiva vilket syns genom att lysdioderna blinkar i rasande fart.
# Operationsförstärkarna jämför batterispänningen med en justerbar spänningsreferens en TLC431 som syns nertill på foto 5 som toppen på en liten svart transistor med Grå potentiometer til höger för ställa in ca 14/2 = 7 Volt spänningsreferens.
Upptill en grå 20 varvs potentiometer för ställa in brytspänning genom mäta batterispänningen med en Multimeter. Halva Batterispänningen jämförs med Spänningsreferensen på ~7 Volt.
Varför klumpig: Efter byggt den här och sett funktionen har jag insett att det troligen räckt med en TLC431 som när batterispänning gått över inställd spänning strypt strömmen till två seriekopplade IL420, för dom är inte identiska, dvs först dör optotriacens ledningsförmåga i ena riktningen, sedan i den andra och två IL420 är inte heller identiska, deras ledningsförmåga upphör inte samtidigt. Det hade räckt med två Optokopplartriacar IL420 som styr styr de två Krafttriacarna, 2 st BTA25-600B med RD91 kapsling.
Varför IL420? För det var dom Optokopplaretriacar som jag hittade med lägst styrström, det behövs max 2mA för aktivera Triacutgången.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Kan till- och frånslag ske när som helst eller är de synkade med nollgenomgångarna?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan till- och frånslag ske när som helst eller är de synkade med nollgenomgångarna?
Kan ske när som helst. Så här efteråt är jag inte säker på att det hade fungerat ifall IL420 (utan nollgenomgångsstyrning) ersatts med Optokopplartriacar med nollgenomgångsstyrning.
Eller
hade det bara inneburit att Optokopplartriacar (med Nollgenomgångsstyrning) hade väntat till en nollgenomgång innan de slog till Krafttriacarna ? Vet ej.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med att välja Optokopplartriacar med Nollgenomgångsstyrning är att Motståndet mellan
Optokopplartriacarna IL420 och Krafttriacarna blir mer kritiskt. Tror jag.
Jag valde som jag minns 390 Ohm. Motståndets uppgift är att begränsa strömmen genom IL420. BTA25-600B - Triac, 600V, 25A, RD91 fodrar för att tända 50mA på ingången. Med 390 Ohm på ingången motsvarar det ett spänningsfall på 19,5 Volt. Med Gate Trigger Voltage 1,3 Volt och lika mycket 1,3 Volt i IL420 blir det 22,1 Volt med lite toleranser 25 Volt. Utan Nollgenomgångsstyrning inga problem med minst 25 Volt AC från generatorn men med Nollgenomgångsstyrning ska kanske motståndet ska minskas från 390 Ohm för att BTA25-600B ska få 50mA för att tända. Tror jag.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top