Prisvärd hjälm

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag letar efter lite tips på en prisvärd hjälm som är bra. Kanske också en lite vägledning hur mycket man måste lägga för att få något acceptabelt. Jag har kollat kläder och annan utrustning och konstaterar att om man ska ha det värsta av allt får man leta en stund för att hitta en MC som kostar mer än all utrustning.

Men finns det något för runt 1500 - 2500 som duger? Kriterierna är väl hyfsat synfält, bekväm och som dämpar fartvinden lite. Den måste också funka för en brillorm som jag.

Jag skulle uppskatta lite vägledning här. Jag kommer antagligen handla på Sulas om det har nån betydelse.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp den som passar bäst. Det slumpade sig som så att det var Handelsbodens billigaste korvätarhjälm som passade mig bäst. Då gick jag igenom allt från dyrast till billigast.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
LS2 gör helt ok budgethjälmar som jag kört en del med.

Fick köpa ett par lätt begagnade hjälmar av en kollega för något år sedan. En Shoei och en Schuberth. Efter det går jag inte tillbaka till budgethjälmar. Komforten och ljudvolumen är grymt bra, speciellt i Shoei. Jag brukar slita ut mina hjälmar på ett par år eftersom jag kör varje dag året runt så om något är det dags att byta igen och då blir det en ny Shoei. Korvätarhjälm är trevligt ibland men för det mesta tycker jag vanlig integral är bäst.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Skallen är ju en väsentlig del på kroppen att hålla skadefri så synd att spara på just hjälm vad det gäller kvalité. AGV tycker jag ligger bra i pris, passar min skalle. Ljudvolymen i hjälm som många tycker är viktigt, även jag tidigare, bryr jag mig inte så mycket om längre då jag alltid har proppar i öronen.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag kör med AGV men tycker de är hyfsat bullriga så det blir som inlägget ovan . I med proppar. Då är de bra för mig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Här kan du få lite hjälp.
https://sharp.dft.gov.uk/
Obs, det kommer en ny standard nu så hjälmar enl tidigare blir billigare men inte sämre än förra året.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Vanlig integral eller adv hjälm? Enbart för gatubruk eller på grus/i skog med?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Integralhjälm är tanken. Jag har en offroadhjälm med sån där "keps" uppepå.

Det var kanske lite dumt att skriva en summa. Hittar jag rätt hjälm så dubblar jag det där. Men jag är lite allergisk mot att betala för mycket i onödan, smålänning som jag är. Hehe
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vintern 2009-2010 köpte jag en V-Can V190 på vinterrea hos Jula för 289kr. Den var helt OK.
Måttligt med imma på visiret i regn och eller kallt väder (=strax över nollan.)
Och **** hos Sharp.
Stulen.
Efter det blev det en KBC VR2R. Var för smal så jag klarade max 2 timmar innan jag ville vara någonannan stans. Har rundskalle. De flesta europer är smalskalliga alternativt långskalliga.
Kostade ca 2000kr
Och ** hos Sharp. Och utan Pinlock (dubbelplast mot imma) immade den igen.
Sedan en X-Lite 601 på utförsäljningsrea 1000kr. Gjord för rundskalle som jag.
Funkade helt OK. Inga speciella problem med imma.
Och **** hos Sharp.
Efter kraschat med den. Och den tog smällarna i asfalten bra, ser ut som körd i en bandslip utom på hjässan. Min skalle klarade sig ! Så skulle jag självklart ha en ny X-Lite.
Det blev en X-Lite 802 R för 2500 på Lelles höstrea. En sk Racehjälm och i normala väg hastigheter så immade den igen så in i helvete vid minsta fuktighet eller kallt ute trots Pinlock.
Funkar säkert utmärkt om man når minst 200km/h ett par gånger i minuten.
Mer drag rensar imman.
Som synes inget samband mellan pris och funktion eller säkerhet.......
Vilket bekräftas av två tester,
ett test längre tillbaka i Bike där till "allmän förvåning" Biltemas och Lidls hjälmar fick bra resultat när det gällde skydd mot huvudskador
och ett nyare test där Biltemas hjälm Artnr 82991 fick bra resultat för skydd mot huvudskador. Bättre än tex Schubert Basic som var nästan 4 gånger så dyr.
Så det är bara ut och prova. Biltemas 82991 är för oval / smal / långskalliga.
Passar inte min rundskalle. Jag har provat.
Här om hur hjälmar är formade åt vänster ovala / smala / långskalliga Eller mer runda åt höger
Nolan och X-Lite samma fabrik med två varumärken på samma (?) hjälmar.
Har själv idag en X-Lite 803.
Betydligt bättre ventilation än X-Lite 802R och stabilare i högre fart.
Funkar sommartid utan Pin-Lock och en aning smalare är 802R. Tog några turer innan den slutade klämma på mitt huvud. X-Lite 803 kostade 5000kr hos Bröderna Nilsson MC i Helsingborg.
 
Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag köpte en öppningsbar MDS som första hjälm för 2300:-, fick byta efter ett halvår då kantlist lossnade av vinden, solvisiret ramlat bort och den stängdes skevt efter ett tapp i gräset så kunde inte reklamera. Polaren hade även han en MDS köpt för ungefär tusenlappen, visiret fick tejpas på plats, eventuellt hade han tappat den också någon gång.

Håller mig borta från detta märke nu.

Köpte sedan en Schubert C3 basic och är grymt nöjd. En hjälm får kosta lite bara den håller ett par år tänker jag. Haft denna 4 år nu.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag köpte en öppningsbar MDS som första hjälm för 2300:-, fick byta efter ett halvår då kantlist lossnade av vinden, solvisiret ramlat bort och den stängdes skevt efter ett tapp i gräset så kunde inte reklamera. Polaren hade även han en MDS köpt för ungefär tusenlappen, visiret fick tejpas på plats, eventuellt hade han tappat den också någon gång.

Håller mig borta från detta märke nu.

Köpte sedan en Schubert C3 basic och är grymt nöjd. En hjälm får kosta lite bara den håller ett par år tänker jag. Haft denna 4 år nu.
Delar också samma erfarenhet av öppningsbar MDS. Rent skräp. Tror det mesta som ens haft en teoretisk möjlighet att kunna komma loss till slut också lossnat. Ligger fortfarande och tar upp plats i garaget så bra påminnelse om att skicka till in till skrotning.

Instämmer också i att LS2 gör bra budgethjälmar. Generellt något smalare/ovala i passform och klarar sig ofta minst lika bra som något annat i SHARP-tester.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Integralhjälm är tanken. Jag har en offroadhjälm med sån där "keps" uppepå.

Det var kanske lite dumt att skriva en summa. Hittar jag rätt hjälm så dubblar jag det där. Men jag är lite allergisk mot att betala för mycket i onödan, smålänning som jag är. Hehe

Jag kör arai rebel som gathjälm! Funkar riktigt bra med glasögon med då den har kanaler för skalmarna. Köp kvalite så du kan ha den ett tag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte byta hjälm. Någon som har den här och kan ge ett omdöme?

View attachment 470769
Kan tycka att det är en lite onödigt dyr hjälm för vanlig bilåkning, särskilt med tanke att du behöver komplettera med ytterligare en hjälm för hojkörningen:

 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Bra sikt i den med ser det ut som måste va det minsta visir jag sett, ej lämpligt för hoj


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Miss av mig, såg den var för bil som påpekats. Men den här då jag blev tipsad om av "CFr", dessutom reas den ut ?View attachment 470779
Tyvärr, jag har provat Arai's MC-hjälmar, klämmer på båda sidorna av min överkäke framtill.
Jag har en X-Lite / Nolan / V-Can skalle, kort rundskalle, inte den i EU vanliga ovalskallen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top