Prisvärd dator till normalt brukande? (byggsats)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Startade en liknande tråd för nåt halvår sen men hittar inte på den igen.

Nåväl, det blev aldrig något köp den gången pga. av lathet hos köparen (far).

Vad är det som gäller idag om man vill ha en hyfsat bra burk till vanligt användade?
Dvs, surfning, eventuellt lirande på enklare spel från en lillasyster, köra lite normalt krävande prog. osv?
Det kommer alltså inte köras COD, Photoshop och dylika, tunga prog.

Hittade på denna på komplett, verkar hyfsat prisvärt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Hur pass snabb är AMD:n i detta fallet?

Mammakortet har jag noll koll på, bra?

WD vet jag är bra grejer så det verkar bra.

Få höra lite åsikter nu. :)

Mvh Jonathan

Ditt första förslag slår Fujitsu datorn på alla områden och är enligt mig bra mycket mer prisvärd.
Processorn är ganska snabb och räcker gott och väl till normalt användande och även lite mer krävande spel och program.
Moderkortet är väldigt budget men fungerar som det ska.
Jag skulle satsat på ditt första förslag, känns prisvärt och klarar utan tvekan alla dina behov och klarar även nyare spel om det skulle bli aktuellt.

Ditt första förslag slår Fujitsu datorn på alla områden och är enligt mig bra mycket mer prisvärd.
Processorn är ganska snabb och räcker gott och väl till normalt användande och även lite mer krävande spel och program.
Moderkortet är väldigt budget men fungerar som det ska.
Jag skulle satsat på ditt första förslag, känns prisvärt och klarar utan tvekan alla dina behov och klarar även nyare spel om det skulle bli aktuellt.

Jo det var min känsla också. Och det är inte direkt några stora pengar det handlar om heller, och gubben har råd. :hihi

Ska skriva ut och visa honom och se vad han tycker.

Edit:

Vid recensionerna står det att den låter en aning. Får man för sig att byta CPU fläkten torde väl den här passa bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327440

En fråga till, det står att det har varit vissa problem med installationen av ljudkortet vid användade av XP. Vad kan det bero på?

Edit 2: Såhär ser det ut nu. Några konstigheter? Detta avser alltså AMD burken i översta inlägget

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328254

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351475

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326726

OS har jag redan skall tilläggas.

Last edited:
Om man jämför båda moderkortet från datorbutiken som jag länka och din första länk till kompletts med MSI moderkortet så är ju datorbutikens bättre. Asus är mer känt och det är ett vanligt ATX moderkort dvs har mer plats och 1 extra pci-slot. Det är bra om du ska stoppa in fler kort ex bättre ljudkort, trådlöst nätverkskort mm. m-ATX står för mini-ATX och det moderkortet är mindre och är gjord för mediacenter datorer som har mindre chassi och står i vardagsrummet för film- och musikbruk. Om du jämför priset mellan Asus och MSI moderkortet så kostar Asus 549 kr medan MSI kostar 375 kr. En hårddisk kostar inte mycket nuförtiden du kan köpa till en 250 Gb (7200 rpm) hårddisk för 389 kr så kommer du upp i samma pris som kompletts dator fast du har en Core2duo istället :D. PS jag såg nu att datorbutikens minne ligger på 800 Mhz medan kompletts ligger på 667 MHz vilket är långsammare samt att Asus moderkoret har en max busshastighet på 1333 Mhz och MSI har max 1000 Mhz. Om du vill uppgradera CPUn i framtiden så är det bättre med ett moderkort som stödjer högre busshastighet. Skulle jag köpt en dator idag skulle jag köpa datorbutikens utan tvekan. För samma pris får du bättre processor, moderkort och minne. De tre viktiga delarna i en dator som bestämmer prestandan. ;)

Last edited:
Den senaste komplett datorn mostvarar datorbutikens, skillnaden är att minnet är långsammare fortfarade 667 Mhz och lite sämre grafikkort. Fördelen är större hårddisk annars e allt samma.

Den senaste komplett datorn mostvarar datorbutikens, skillnaden är att minnet är långsammare fortfarade 667 Mhz och lite sämre grafikkort. Fördelen är större hårddisk annars e allt samma.

P35 moderkortet i komplett-datorn är väldigt mycket modernare (och överklockningsbar) än datorbutikens överblivna G945.

Stämmer nog det du säger men komplett har fortfarande sämre minne och graffekort. Så köparen får överväga lite. Hur som helst så har jag rekomenderat och det är upp till köparen att köpa.

Stämmer nog det du säger men komplett har fortfarande sämre minne och graffekort. Så köparen får överväga lite. Hur som helst så har jag rekomenderat och det är upp till köparen att köpa.

Köparen har köpt. :tungan

Uppdaterar här när jag mekat ihop burken och fått fart på den.

Hepp!

Ja sådär, då var allt up´n runnin´n.

Fick hem allt igår. Mekade ihop den utan några större problem och körde in XP Pro SP2 helt smärtfritt. Installerade Avast det första jag gjorde dessutom så inget skit letar sig in. Första intrycket av den korta sessionen igår var att den känns rätt snabb ändå, utan att ha testat några prog. iof.

Det blev alltså Brinkens förslag skall tilläggas. Dock blev jag jäkligt besviken på den ruttna kvalitén på chassit.
Istället för att ha täckplåtar som är ditpressade för hand med en liten kant på så hade denna stansade plåtar, fast man hade lämnat en liten "sträng" uppe och nere på I/O plåten och likaså med plåtarna för ljudkort osv.
Då var det tänkt att man skulle vicka denna plåt tills den gick av i stansningen dom hade lämnat kvar.
Problemet var bara att det vart en rätt kraftig grad kvar så man fick naturligtvis inte dit I/O plåten utan att behöva fila ner graderna mekaniskt.
Men vad kan man vänta sig av ett chassi som inte ens kostar 300 :- ..

Jo justja, det tänkte jag inte på, men det finns ingen chassifläkt i dagsläget så det kanske vore läge att köpa en 80mm (minst?) fläkt iaf?

Tack för all hjälp! Ska rigga upp den där den ska stå när jag kommit hem idag.

Montera utblåsande chassifläkt utöver nätaggregatet behövs nog bara om du installerar ett annat mer effektkrävande grafikkort. CPU'ns originalfläkt är också bra så länge du inte klockar extremt eftersom dess design sprider kall luft över närliggande komponenter på moderkortet.

http://www.overclock.net/intel-motherboards/254734-gigabyte-ga-p35-ds3l-thread.html

Okej, jo det fanns en (rätt smäckig men ändå) digital display på fronten av chassit som visade tempen inuti burken så det är ju rätt enkelt att hålla koll på.

Jorå, den verkade rätt bra, lät dock aningen högt, men i det här fallet spelar det ingen roll egentligen.

Slänger in ett par frågor här istället för att starta en ny tråd.

Efter ha kommit igång lite med burken och installerat nödvändiga drivisar har jar stött på ett problem.
Drivrutinen till skärmen (LG 20") får jag tametusan inte in! Följde med en skiva, stoppar i den och den går igång.
Istället för att man får upp drivrutinen som "vanligt" är det endast en guide som visar hur man ska göra.
Då visar den på att man skall gå in i Properties (högerklick på skrivbord) -> Settings -> Advanced -> Monitor -> Properties och sedan därifrån peka på drivrutinen som ligger på skivan.
Problemet är dock att Properties under Monitor är helt nedgråad och går således inte att klicka på. Är det något jag har missat vid hårdvaruinstallationen?

Testade också att tanka ner drivisen direkt från LG´s hemsida men det är samma sak där, man måste in under Properties och visa vägen till den nedladdade drivrutinen.

Ett problem som förmodligen (?) har med ovan nämnda sak att göra är att vid scrollning och vid omkringflyttande av fönster så "hackar" sidan.
Eller beror det på något annat?

Tilläggas bör att OP´t som ligger inne nu ej är en köpeversion. Dock hade jag inga som helst problem när jag installerade drivisar till min LG skärm på samma operativ.

Justja, det här med Outlook är inte min grej riktigt då jag aldrig nånsin använt mig av det.

Jag lär konfigurera mailen på den nya burken såsom han har haft det på den gamla. Hur gör jag detta enklast?
Är det bara att kika på inställningarna på den gamla datorn och skriva in samma på den nya?

Tacksam för svar. /J

Justja, det här med Outlook är inte min grej riktigt då jag aldrig nånsin använt mig av det.

Jag lär konfigurera mailen på den nya burken såsom han har haft det på den gamla. Hur gör jag detta enklast?
Är det bara att kika på inställningarna på den gamla datorn och skriva in samma på den nya?

Tacksam för svar. /J

Vill du ha över alla mailen från outlook så sök på gamla datorn efter *.pst. Kopiera över denna och importera den på nya burken. där finns alla mail, kontakter e.t.c..
Inställningarna för mailkonto är bara att kika på inställningarna i den gamla burken om den fungerade OK :tummenupp

Att det hackar när du scrollar kan jag aldrig tänka mig att det har med skärmdrivisarna att göra. Snarare grafikdrivisar eller någon annan flaskhals i systemet. Vet egentligen inte varför man behöver drivisar till skärmar idag. Tycker plug´n pray funkar bra där.

Vill du ha över alla mailen från outlook så sök på gamla datorn efter *.pst. Kopiera över denna och importera den på nya burken. där finns alla mail, kontakter e.t.c..
Inställningarna för mailkonto är bara att kika på inställningarna i den gamla burken om den fungerade OK :tummenupp

Att det hackar när du scrollar kan jag aldrig tänka mig att det har med skärmdrivisarna att göra. Snarare grafikdrivisar eller någon annan flaskhals i systemet. Vet egentligen inte varför man behöver drivisar till skärmar idag. Tycker plug´n pray funkar bra där.

Ah, var det så enkelt!

Ja nej det låter rätt otroligt för mig med. Men drivrutinerna till graff. kortet har installerats med gott resultat, så där skall inga problem vara.

Nej inte jag heller, men det känns bäst då. :hihi

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back