Prisvärd 2-taktsolja?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Vart får man tag på bra 2-taktsolja till bra pris? Castrol TTS känns som klassikern men finns det billigare olja som är likvärdig? Har inte lust att betala 181 kr / l. :3freak Funderar på oljan som OKQ8 säljer... TT nånting kallar dom den. Ska ha oljan i min DT125.

Last edited:
Det mesta duger till din dt125. Biltemas 36-1549 för 60kr/l duger utmärkt. Annars säljs bra tvåtaktsolja till rimlig peng av närmsta crosshandlare.

Har själv funderat på att blanda ut Castrol R2-oljan jag köper med biltemas helsyntetiska.. Å ena sidan vill man ju inte lägga ut närmare 200kr/litern på olja men det känns ju dumt att byta kolv i onödan. :näsblod

På tiden då jag körde lätt motorcykel så köpte jag Statoils 2t-olja för 88 kr litern har jag för mig, fungerade utmärkt och inte mycket blårök heller :tummenupp Men i och för sig testade jag OKQ8:s olja också (som faktiskt var dyrare) men jag gillade inte deras flaska :hihi

Last edited:
jag har kört på OK's 2t olja för 75kr litern båda i min moppe och i min mc.. aldrig varit något problem med kolv eller nått.. kört säkert 1500 mil sammanlagt.. borde inte göra så stor skillnad..

Nog allt tror jag dom flesta oljor smörjer tillräckligt... det jag tänkte är att det kanske är skillnad på hur mkt dom sotar. Dels att det sotar en massa och att sotet dessutom kanske inte är så bra för YPVS:n. Har inte riktigt koll på hur en YPVS ser ut och fungerar eller har så bra kunskap om oljor så tänkte att det är bäst att fråga så man slipper onödigt strul. Men vill ju inte heller betala dyrpengon för reklam-oljor. Vet att YPVS kan ha en viss tendens att strula på dom flesta 2-taktare efter ett tag.

Om det inte är nån som har invändningar så handlar jag TT-olja från OKQ8 och fortsätter sprida blårök över stan. :yoparty

Det du mer ska ha i åtanke är att köra på 98-oktan eller V-power...
Hhmmm, är det så viktigt? Hojen är helt orörd förrutom "pluggen" i kröken och lite bestyckad. Tom. snorkeln i luftburken sitter kvar. :hihi. Den WR450 jag hade körde jag bara på 95 oktan. :tungan

Ja, detta enl. utsago från tvåtaktsteknologer på jobbet. I dag är tydligen all 95-oktan på marknaden blandad med 5-10% etanol. Etanolen är mycket oljelösande och den oljefilm som tvåtaktsoljan ger löses och tvättas bort.
Detta "upptäcktes" sedan ett större antal 2-taktsmaskiner skar i samband med normalt brukande på grund av oljefilmssläpp. Orsaken härleddes till etanol.
Om detta stämmer eller inte tar jag inte på mig. Till saken hör att det gjordes en i sammanhanget grundlig utredning på det hela. Var både skotrar och motorcyklar skar ihop. Energiinehållet i 95-okt är samtidigt en bit sämre tack vare etanoliblandningen. Dagens 95-oktan kan man lagra i högst 4mån (bra å veta för vinterförvaring).. Till skillnad från den fina röda 98-oktan vi hade innan som man lagrade i 10år.. Kvalität.. Man tar alltså bränsle från raffineringen med större spann, blandar i etanol och höjer då oktantalet till 95 (man UTGÅR alltså inte från 95okt ren bensin och fyller på med etanol) samt minskar utsläppen vid förbränning. Fiffigt, men framförallt tjänar bolagen en hacka på det.. (De finns de som säger att det är MAX 5% iblandning av etanol, men det är inte hela sanningen..)

jag kör med en super duper olja som jag köper på ett företag som heter Väghults mekaniska, kostar 23kr L å den har jag kört alla mina 2-takts maskiner på förutom min 2-takts Saab som förtjänar bättre. ända nackdelen med den oljan jag har märkt är att man kan få motorn att sota igen rätt lätt om man kör lungt.

i denna maskinen kör jag på den oljan http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=73480
det är ju en moppe so what, fast nog ingen olja att rekomendera till nya maskiner :yoparty.

men om du ska ha billig olja kan man ju köpa 25-50liters små fat istället för
dom dära fjuttiga 1liters förpackningarna, faten är inte farligt dyra. hör med någon cross/mc firma

3172958 jag kör med en super duper olja som jag köper på ett företag som heter Väghults mekaniska, kostar 23kr L å den har jag kört alla mina 2-takts maskiner på förutom min 2-takts Saab som förtjänar bättre. ända nackdelen med den oljan jag har märkt är att man kan få motorn att sota igen rätt lätt om man kör lungt.

i denna maskinen kör jag på den oljan http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=73480
det är ju en moppe so what, fast nog ingen olja att rekomendera till nya maskiner :yoparty.

men om du ska ha billig olja kan man ju köpa 25-50liters små fat istället för
dom dära fjuttiga 1liters förpackningarna, faten är inte farligt dyra. hör med någon cross/mc firma
Känns som att 50 liter 2-t olja tar en stund att förbruka... :näsblod

Själv kör jag med Castrol TTS, dyr som pocker och förmodligen hade det gått lika bra med något annat...

Hmm jag vill avråda folk från att köpa statoil olja. Har kört på deras och fy satan vad den sotar. :gnissla Blir massa klegg överallt, utblåset på ljuddämparen minskade med 4mm i diameter ungefär. :näsblod

Använde den ett tag då jag inte fick tag på Motul 800 som jag vanlöigtvis kör på och nu när jag fick den igen så börjar dne gå bättre och bättre.

Som nämnts så är 98 oktanig bra iom att den innehåller mindre/ingen etanol men att det ger mer effekt är mer eller mindre skitsnack. Märks kanske på trimmade maskiner men däremot så anser jag responsen blir mycket bättre.

Inga expertutlåtanden direkt men det är min erfarenhet iaf.

Castrol TTS kan du köpa i Ludvika för 75kr/litern på Wiklunds (BMW-reparatören bredvid ICA Marnäs) :tummenupp

Last edited:
ähh utan tvekan castrol, bara lukten från castrol är värt 181 kr! ;D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back