Prisläget för begagnade bilar?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Vad är det egentligen som har hänt med priserna för begagnade bilar?
Har min Saab 9000 A50 ute på annons för en relativt låg summa men det verkar totalt stendött.
Enda budet jag fått är på 7000:- vilket känns ganska lågt med tanke på att den är skattad, besiktad och har massa lull lull i utrustningsväg och går hur bra som helst..

Är det fler som märkt av att man lär skänka bort grejerna för att bli av med dem? eller råkar det bara vara Saab'ar som är så otroligt "heta" på dagens begagnat marknad?
Eller är det begagnat överlag som är dött, då det är så lätt att få lån idag att vem som helst kan gå och köpa valfritt fordon för 50-100k utan större problem?

SaaBar har väl aldrig vart lättsålt :va ... samt att dom tenderar oftast att vara overpriced
å nu e dom nog ganska stendöda med osäkerhet ang reservdelar och dylikt .....inte alla som vågar chansa på hur länge lagren räcker med reservdelar

SaaBar har väl aldrig vart lättsålt :va ... samt att dom tenderar oftast att vara overpriced
å nu e dom nog ganska stendöda med osäkerhet ang reservdelar och dylikt .....inte alla som vågar chansa på hur länge lagren räcker med reservdelar
Fast grejen med min bil är att den redan är såpass gammal är det inte ska vara några problem med reservdelar.. Nyare bilar har jag full förståelse för om man inte vågar köpa pga brist på reservdelar.

Vet inte om det är tillåtet att länka till en blocketannons här på sporthoj?
Vad borde en Saab 9000 A50 -98a med 2st ägare, 21700mil, skinnklädsel, fungerande ACC... Vara värd?

Tror nog tyvärr att folk av någon konstig anledning har fått saab skräck. De tror att bara för de går i konkurs så blir alla tidigare byggda bilar skräp o kommer rasa vilken dag som helst. Personligen tror jag inte heller delarna kommer försvinna inom en beskådlig framtid de flesta delar som säljs idag är väll endå pirat? Så med andra ord finns de en efterfrågan kommer de finnas någon som gör dem?

Vad borde en Saab 9000 A50 -98a med 2st ägare, 21700mil, skinnklädsel, fungerande ACC... Vara värd?

runt 10-15 om du vill bli av med den hyffsat snabbt ... även om A50 e lite special så e det fortfarande en gammal Saab :rolleyes: .... eller finns det andra A50 på blocket för massa mera i liknande skick , lägg dig nån femma under (mitt Blocketfilter vägrar låta mig söka på SaaB :hihi )

Jag tycker folk sätter helt buttfuckade priser på sin skit.

Kollat lite på BMW E36, 325/328 främst. Folk vill ha mellan 20-30 tusen för skit som gått nästan 30k mil och har automatlåda :7peta

När jag köpte min första, för 3 år sen så gav jag 16 tusen för en 325 coupe som gått 17k mil, med m-paket och hela skiten.

Något, har gått väldigt fel :brinnerup

runt 10-15 om du vill bli av med den hyffsat snabbt ... även om A50 e lite special så e det fortfarande en gammal Saab :rolleyes: .... eller finns det andra A50 på blocket för massa mera i liknande skick , lägg dig nån femma under (mitt Blocketfilter vägrar låta mig söka på SaaB :hihi )
Jo det är väl ungefär vad jag tänkt mig också. Jag har den ute för 16000:- just nu men eftersom det alltid ska prutas på blocket så har jag lagt den lite ovanför vad jag säljer den för. Men det är helt stendött, jag har fått mail från några som vill byta mot nån extremt gammal bil samt en som bjöd 7000:-.. 16k känns ändå inte som ett extremt överpris med tanke på vad man får för bil för pengarna..

I princip alla jag känner som har försökt sälja sina bilar på blocket sista året har i princip bara fått rena skambud som sedan visat sig vara oseriösa ifall intressenterna fått motbud i närheten av skambudet, samt inbytesförslag på bilar de själva inte kan bli av med. Vad drar man för slutsats av det? Att folk helt enkelt inte har pengar men vill ha nyhetens behag eller ett bättre objekt att försöka kränga vidare.

En bil i 15 000 kr klassen borde vara rätt så lätt att sälja. Om man sänker priset till 10 000 kr borde det ju dyka upp någon som har pengarna beredda. Vad jag märkt verkar många intressenter på blocket leta efter "fynd". Om det sedan är fynd eller ej kan man diskutera. Själv slängde jag ut ett par begagnade sommardäck med bra mönster som var jämt och fint slitna som jag bedömde var ej värdig att sitta på en prestandabil. Dagen efter annonsen sattes ut var de borta. Köparen ringde och kom på studs med pengarna i näven.

Det är inte bara bilar som går "trögt". Hojar, båtar, hus, hemelektronik.. Ja, all skit som inte är ren föda verkar vara rena stiltjen. Köparens marknad, sannerligen.

Det mest ekonomiska man kan göra med en 10000krs bil är att behålla den och inte ersätta den förrän den ramlar isär av fartvinden.

Satte ut min Saab 9-5 2.2TiD för 38k idag.
Bilen har gått 34k mil men är i väldigt bra skick enligt mig och SBP.
Räknar inte på någon superstorm av mail direkt utan jag får se vad som händer.

3 timmar efter den varit ute så får jag ett mail av en som kallar sig Bezzervisser.

-Arc paketet såldes med ventilerade stolar :7peta

(Min är extrautrustad med Skinnstolar)
...

Går folk på Tjack eller vad är det frågan om :va

----

Jag fick mail förut som undrade om jag ville byta mot en BMW 525D 2008.
:D

Jag vågar inte fråga vad han vill ha emellan.

--------------------------------------------------------------------------------

Ts

Det finns sjukt många Saab 9000 på annons så det är inte konstigt att det är svårsålt.

För att sälja en vanlig bil så får man lura köparen att se på annonsen.

Låna polarens 17" fälgar.
Polera bilen som ett as och se till att ta en jävligt bra bild så ögonen lockas dit.

Last edited:
Satte ut min Saab 9-5 2.2TiD för 38k idag.
Bilen har gått 34k mil men är i väldigt bra skick enligt mig och SBP.
Räknar inte på någon superstorm av mail direkt utan jag får se vad som händer.

3 timmar efter den varit ute så får jag ett mail av en som kallar sig Bezzervisser.

-Arc paketet såldes med ventilerade stolar :7peta

(Min är extrautrustad med Skinnstolar)
...

Går folk på Tjack eller vad är det frågan om :va

----

Jag fick mail förut som undrade om jag ville byta mot en BMW 525D 2008.
:D

Jag vågar inte fråga vad han vill ha emellan.

--------------------------------------------------------------------------------

Ts

Det finns sjukt många Saab 9000 på annons så det är inte konstigt att det är svårsålt.

För att sälja en vanlig bil så får man lura köparen att se på annonsen.

Låna polarens 17" fälgar.
Polera bilen som ett as och se till att ta en jävligt bra bild så ögonen lockas dit.
Jo det har väl tyvärr alltid varit gott om folk som bara vill dryga sig på blocket..

Hittills så har jag fått ett bytesförslag mot en Amazon, en S70 Greyline som har gått 38k mil och budet på 7000:-..

Hade faktiskt en annons ute tidigare där det satt 17" hjul på bilen. Men jag är lite "allergisk" mot just det här "Inte fälgarna på bilden" eller "Inte min bil på bilden men likadan" så därför använde jag inte en bild när de satt på plats.

Det är inte bara bilar som går "trögt". Hojar, båtar, hus, hemelektronik.. Ja, all skit som inte är ren föda verkar vara rena stiltjen. Köparens marknad, sannerligen.

Det mest ekonomiska man kan göra med en 10000krs bil är att behålla den och inte ersätta den förrän den ramlar isär av fartvinden.
Det var ju roligt att höra att det inte bara är min bil som är osäljbar..

Jo tyvärr är det väl så. Funderar på att göra så faktiskt, den kommer garanterat gå igenom besiktningen de närmsta åren då det som brukar strula är fixat. Jag har en uppsjö av reservdelar liggande ifall något större skulle gå sönder också. Egentligen hjälper inte det då jag säljer bilen då jag bara använder den 1gång/vecka och det är när jag åker och handlar.. Känns inte riktigt värt att stå och betala skatt/försäkring/parkering på en bil som bara står.

Har försökt sälja morsans bil senaste månaderna, men det går fan inte att få ok peng för den.
Hade det varit ett halvår sen så hade den försvunnit snabbt, men nu vill det sig inte.
Den är inte överprisad och vi ha sänkt den en bra bit, men bara skambud.

Undrar om de glada dagarna för bil/mc-försäljningen är över nu?

I princip alla jag känner som har försökt sälja sina bilar på blocket sista året har i princip bara fått rena skambud som sedan visat sig vara oseriösa ifall intressenterna fått motbud i närheten av skambudet, samt inbytesförslag på bilar de själva inte kan bli av med. Vad drar man för slutsats av det? Att folk helt enkelt inte har pengar men vill ha nyhetens behag eller ett bättre objekt att försöka kränga vidare.

En bil i 15 000 kr klassen borde vara rätt så lätt att sälja. Om man sänker priset till 10 000 kr borde det ju dyka upp någon som har pengarna beredda. Vad jag märkt verkar många intressenter på blocket leta efter "fynd". Om det sedan är fynd eller ej kan man diskutera. Själv slängde jag ut ett par begagnade sommardäck med bra mönster som var jämt och fint slitna som jag bedömde var ej värdig att sitta på en prestandabil. Dagen efter annonsen sattes ut var de borta. Köparen ringde och kom på studs med pengarna i näven.
Jo visst är det så.

Det var ungefär vad jag trodde också, det handlar ju inte om direkt mycket pengar egentligen. Personligen så tycker jag att 15000:- för denna bil är otroligt mycket bil för pengarna. Men i 10-15k klassen så finns det nog en stor del skrotbilar samt några fynd. Men nu har jag inte fått någon som faktiskt är intresserad utan bara skambud eller dåliga byten

Har försökt sälja morsans bil senaste månaderna, men det går fan inte att få ok peng för den.
Hade det varit ett halvår sen så hade den försvunnit snabbt, men nu vill det sig inte.
Den är inte överprisad och vi ha sänkt den en bra bit, men bara skambud.

Undrar om de glada dagarna för bil/mc-försäljningen är över nu?

Vad är det för bil det gäller samt ungefär vad för pengar?

Hur går det med mc-försäljningen? Är det lika kört där också?

Mc upplever jag har varit lättsålt i år.
Fått iväg 2 st i år, och ska sälja pappas Mauruder nu i veckan.
(Gubben är 80år, blir retad av kompisarna att han kör japsare hehe. alla andra gubbar kör engelskt)

Bil däremot är STENDÖTT..

Har 2st Chrysler, en -01 Grand Voyager å en -02 300M
Båda i maskinellt kanonskick... nyskattade & nybesiktade.
300:an är riktigt fin med sina ärliga 15000mil & fullt utrustad.
Vi har haft båda bilarna i 5-6år & alltid servat och skött om dem.

Satte ut Voyagern för 15K & 300 för 29K... Får inte ens ett skambud..
Ev. byte sporthoj/Motard... har bara gett skitsvar där dom vill byta "jämt upp" mot ett sönderkört lik..

Så nu ska jag sänka prisen på 300 1k om dagen tills den är borta och kommer köra voyagern tills den dör.

Båda bilarna har rätt pris (möjligen 4-5000:- prutmån på 300:an) men det saknas bara köpare... Tror dem är bortskrämda av oseriösa säljare.

Fick ett förslag av en vän att sätta ut annonsen i Västmanland eller Gästrikland istället för Stockholm och kommer testa detta till helgen. Han hävdar det är för många oseriösa säljare i Stockholmsområdet och att vanligt folk ogärna köper bilar privat, i 10-30'000:- klassen

Att köpa billig bil i sthlm suger. Har försökt några gånger och det är så ofta man kommer ut till rent skit. Har därför lagt av att köpa billigt tar för mycket tid. Sen såg 300m fin ut synd att man har för många bilar.

För att heta Pär Algren var bilsäljaren misstänkt mycket zigenare som blir förbannad när jag säger att jag inte vill ha bilen och drar till med - kom igen 3lappar (bilen låg ute för 15000) mycket misstänkt stulen, usch vilka äckliga människor det finns. tur att en polare var med annars hade jag nog "köpt" bilen vare sig jag ville det eller inte.
en söndagseftermiddag i förstörd jävla människa

jag drar mig nog för att åka till sthlm för att kika bil i den billigare prisklassen igen

Det roliga är att folk förväntar sig en bil i nästan nyskick när den är 20 år gammal. Särskilt om ens bilder visar något annat och i texten upplyser om bilens skavanker.

Min gamla 740 såldes enkelt för 2000kr. Lös stötfångare sen en krock med vägräcke. Passade tydligen perfekt till som Ronny & Ragge-bil till ett par grabbars studentavslutning.

Fast första samtalet var ju helt otroligt. På finsk brytning kl 0500: "Har bilen dragkrok? Du får 500 spänn och jag hämtar den direkt, jag har en bil som stannat längs vägen"... :rofl

Byt bild det som syns bäst på din bild är plåtfäljarna inte snyggt. Lägg även upp en bild på inredningen. Ta inte bilden i motljus man ser inte lacken lika bra då. När du säljer en billig bil är bilden a och o. Jag skulle inte orka åka 10-12 mil för en bil jag inte kan skaffa mig en uppfattning av skicket på med hjälp av bilder. Du ligger även med ett normalpris i förhållande till utbud vilket kräver mer av annonsen.

Byt bild det som syns bäst på din bild är plåtfäljarna inte snyggt. Lägg även upp en bild på inredningen. Ta inte bilden i motljus man ser inte lacken lika bra då. När du säljer en billig bil är bilden a och o. Jag skulle inte orka åka 10-12 mil för en bil jag inte kan skaffa mig en uppfattning av skicket på med hjälp av bilder. Du ligger även med ett normalpris i förhållande till utbud vilket kräver mer av annonsen.

Jo det är väl tyvärr så. Får ta och lägga upp bilden jag hade med andra fälgarna, där ser den lite roligare ut iallafall :)

20120414_144635_1.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...