Prisidé kopplingsbyte Yamaha XVS 250 -02

Spinnix

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Påväg!
Hej!

Skulle vilja ha en prisuppgift på vad detta skulle kosta? Hittade själva lamellerna och fjädrarna för 400kr. Någon som har koll på om en allmänhändig kan klara det själv eller man ska lämna in?

Tack

Jag lyckades byta lameller och stålskivor i min koppling OCH få dit en begagnad slirkoppling utan någon som helst form av installationsanvisning (gick inte ens att ta reda på vilken tillverkare det var). Och jag har aldrig meckat koppling innan.

Bara att vara noggrann och följa det som står i reparationshandboken.

Var inget som var svårt.

Hade jag gjort samma jobb på en lika gammal koppling tidigare hade jag nog varit smart och köpt med mig en burk CRC gasket remover eller liknande då det enda som var jobbigt var att få bort resterna av den 12 år gamla packningen.

En verkstad borde väl debitera någon timmes arbetstid gissar jag.

Lägg på pengar för en ny packning, på R1:an skall en låsbricka helst bytas också.

En vild gissning är att det inte är någon större utmaning att byta lameller på en Dragstar 250.

Behöver fjädrarna bytas?

Tänk på att låta de nya lamellerna bada i olja en stund innan du monterar de. Om en lamell av de gamla är lite olik de andra så kom ihåg vart den sitter så du monterar den nya likadant (t.ex. ytterst).

Om du inte byter stålskivorna så kan det vara bra att slipa de gamla innan du återmonterar de. Man lägger alltså ett mellangrovt sandpapper på en plan yta och gnuggar stålskivorna en i taget över det. Bara så att man ruggar upp ytan en aning.

CRC Gasket Remover som psxcare tipsar om är ganska bra. Men den är inget jag skulle använda i ett rum som inte är mycket välventilerat.

Det skadar inte att göra en liten service med byte av olja och filter samtidigt som du byter lamellerna.

Hur mycket en verkstad skulle ta är lite svårt att säga. Det beror på om de använder originaldelar eller piratdelar, exakt vad de anser ska vara nödvändigt att byta och hur många timmar de behöver på sig för att göra det. Cirka en timme om det är något som inte jävlas allt för mycket (på bilder ser det ut so att man nog måste bort med ena avgasröret och fotpinnen iaf). Timkostnaden ligger kanske på någonstans 700-1000kr. Så totalt för arbetskostnad plus delar landar kanske på 1500-2000kr.

Och glöm inte att justera kopplingsvajern när du har satt ihop hojen igen!

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”