Priserna i tyskland på hoj!

SFB skrev:
Jag tycker det verkar vara en mindre prisskillnad nu än vad det var förut. Jag kan ju minnas fel men det ser knappt ut att löna sig nu ju. Någon som har gjort ett kap nyligen? Jag bor i lund och hänger på en kille med skåpbil som själv köper flera hojar! Resan borde bli skapligt billig

Prisskillnaden kan vara duktigt bra forfarande MEN säg att jag hittar en vfr i sverige, en 1994 med nya faceliften, de begär ca 45 000 här, i Tyskland hittar du en för runt 30 000-35 000, men då skall du för det första finansiera resan, uppehälle,ev hyra av släp el buss, bränsle ner,hotel, avregistrering i tyskland etc, säg ca 6000 kr, sen tar det tid, sen skall du besiktiga=2020, 7020kr plus 30 000 då är vi uppe i 38 000 kr, den för 45 000 i sverige kanske det är prutmån 4000 kr, då är skillnaden 2000 kr, man måste även ta ledigt från jobb etc, så vinsten blir väldigt liten, tar man flera hojar blir det mer vinst då du får de fasta priserna till engångskostnad.

sporTlovEr skrev:
Prisskillnaden kan vara duktigt bra forfarande MEN säg att jag hittar en vfr i sverige, en 1994 med nya faceliften, de begär ca 45 000 här, i Tyskland hittar du en för runt 30 000-35 000, men då skall du för det första finansiera resan, uppehälle,ev hyra av släp el buss, bränsle ner,hotel, avregistrering i tyskland etc, säg ca 6000 kr, sen tar det tid, sen skall du besiktiga=2020, 7020kr plus 30 000 då är vi uppe i 38 000 kr, den för 45 000 i sverige kanske det är prutmån 4000 kr, då är skillnaden 2000 kr, man måste även ta ledigt från jobb etc, så vinsten blir väldigt liten, tar man flera hojar blir det mer vinst då du får de fasta priserna till engångskostnad.

Hotel? Skall du på semester eller? Ner o hämta sen hem direkt!
Avregistrering? Det skall man se till att privatpersonen/dealern fixar i förväg.
Resan för mig brukar inte gå på mer än 2000-3000 kr ner till Hannover som längst, med mc-släp. Öresundsbron - färja Rödby-Puttgarden sen Autobahn - hämta hojen sen direkt hem igen. Allt inom ett o samma dygn:)

Laban skrev:
Billigast är väl annars att köra hojen hem själv och inte sätta den på släp. Det drar mindre soppa, går fortare och kostar mindre på färjan. :)

SMC har mer info om avgifter å sånt:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/privatimport03.pdf

Nu i november? Yeah right!!:)

Då har du ändå problemet med att ta dig ner + att du måste ha nån trafikförsäkring på hojen = inget bra sätt att göra det på.

Laban skrev:
Billigast är väl annars att köra hojen hem själv och inte sätta den på släp. Det drar mindre soppa, går fortare och kostar mindre på färjan. :)

SMC har mer info om avgifter å sånt:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/privatimport03.pdf

köra hem, isåfall får man ta flyget ner till lybeck, på vår försommaren, enkel resa är billigt värre(ett par 100-ingar)sen kan man ta buss in till lybeck, alt kommunikation till hamburg som ligger nära, kanske finns hojfirmor i lybeck med.

sporTlovEr skrev:
köra hem, isåfall får man ta flyget ner till lybeck, på vår försommaren, enkel resa är billigt värre(ett par 100-ingar)sen kan man ta buss in till lybeck, alt kommunikation till hamburg som ligger nära, kanske finns hojfirmor i lybeck med.

Detta är rena rama fantasierna. Har ni nånsin varit i Tyskland och importerat hoj eller bil därifrån? Verkar inte så. Att hitta just den hojen man är ute efter i Lubeck e näst intill omöjligt. Finns alldeles för få hoj dealers där. Believe my I´ve tried :(
Man måste oftast ner till Hamburg regionen eller ännu längre söderut för att hitta hojar till rätt priser.

Last edited:
maxximus skrev:
Detta är rena rama fantasierna. Har ni nånsin varit i Tyskland och importerat hoj eller bil därifrån? Verkar inte så. Att hitta just den hojen man är ute efter i Lubeck e näst intill omöjligt. Finns alldeles för få hoj dealers där. Believe my I´ve tried :(
Man måste oftast ner till Hamburg regionen eller ännu längre söderut för att hitta hojar till rätt priser.

Föredrar du att handla av firmor? Är det möjligt att pruta i tyskland? Priserna har ju gått upp så lite prut sitter väl inte fel?

sporTlovEr skrev:

Jag åker med en som gör detta regelbundet. Han har släp och sånt. Jag bor i Lund och tänker då inte sova över i Tyskland! Tycker att det inte borde bli så dyrt. Fast jag vill gärna höra vad andra har att säga innan jag åker!

maxximus skrev:
Nu i november? Yeah right!!:) Då har du ändå problemet med att ta dig ner + att du måste ha nån trafikförsäkring på hojen = inget bra sätt att göra det på.

Njae... Gillar ju att provköra bågen innan köp i rätt arbetstemperatur och det är 5-10 grader i norra Tyskland nu med risk för frost på sina håll...så nej, jag hade inte tänkt åka ner nu i November. :D

Jag var nog mer inne på en resa efter vintern...lite varmare då + fler hojar som är till salu.

Tillfällig trafikförsäkring är annars nåt man fixar rätt enkelt. Finns mer info om det in texten från SMC.

Fast det är klart att har man redan släp och bil så är det ju ett billigt och bekvämt sätt att transportera hem hojen på.

SFB skrev:
Föredrar du att handla av firmor? Är det möjligt att pruta i tyskland? Priserna har ju gått upp så lite prut sitter väl inte fel?

Jag föredrar att handla av firmor= de "brukar" inte lura en eftersom de har lite mer att förlora än en privatperson, sin firmas rykte bl.a.

Det går alltid att pruta, ungefär en 100 euros= ca 1000 lapp, mer än så ska man nog inte förvänta sig.

Priserna har gått upp eftersom nypriserna på hojar har gått upp.

En annan anledning till att importera från Tyskland är om hojen ifråga ej saluförts ny i Sverige...

Last edited:
Elgasen skrev:
En annan anledning till att importera från Tyskland är om hojen ifråga ej saluförts ny i Sverige...

Japp, färgen jag vill ha finns ej i sverige normalt! Vad jag vet iaf!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8