Priser på ventilsjusteringar?

Plocka rent så firman bara kan sätta tänderna i justering,,,, ca: 1500,- att chimsa alla ventiler
 
Fick till svar att de tar ut ca 2h arbete för att justera ventilerna på en 954:a. Dvs som West nämner.. ca 1500:-

//KaliZ
 
Ja nu fick jag dommen.

Lingvalls: Stog och resonerade ett tag sen kom dom fram till att dom inte ville/kunde.

Motorcenter: Arbetstid 4 till 4 1/2 timme om jag tog bort kåporna själv 2400kr

Sulas: Arbetstid 4 till 4 1/2 timme om jag tog bort kåporna själv 2500kr

Lelles: Skruvar inte suzuki

Finns det några fler mc mek i närheten av gävle?
 
Last edited:
Betalade 2500 förra våren, med strippad hoj.
Definitivt en bra grej att göra själv, dels för att spara tid och dels för att jag intalar mig själv att jag tar mig tid att göra det försiktigare (läs: med mindre risk att repa nåt) än vad en stressad yrkesmekaniker gör. :tummenupp
 
Jag frågade den lokala firman vad det skulle kosta att kontrollera ventilerna om jag kom in med bara motorn. (Hojen var isärskruvad då det var mitt i vintern)

Han sa i samma andetag att det tog ca 20 minuter och att det kostade 800:- vilket rimmar lite illa i mina öron. Jag skulle gärna ha en egen firma om jag kunde ta ut 2400:- /h

Jag lämnade inte in motorn där.
 
Nä fan om man vågade sig på det själv eller fick tag i någon som kunnde göra det lite på sidan om.
 
Nä fan om man vågade sig på det själv eller fick tag i någon som kunnde göra det lite på sidan om.
Med en Haynesbok och grundläggande fingerfärdighet är det faktiskt inte ett dugg svårt, med skruvjusterade vippor. På hedersord, har gjort det på både hoj och bil (fast bil räknas inte, där kommer man ju åt allt).:tummenupp Däremot är det j-t mycket mer tidskrävande och omständligt för den som gör det 2-3 gånger i sitt liv än för den som gör det en gång i veckan...:tungan
 
Ja nu fick jag dommen.

Lingvalls: Stog och resonerade ett tag sen kom dom fram till att dom inte ville/kunde.

Motorcenter: Arbetstid 4 till 4 1/2 timme om jag tog bort kåporna själv 2400kr

Sulas: Arbetstid 4 till 4 1/2 timme om jag tog bort kåporna själv 2500kr

Lelles: Skruvar inte suzuki

Finns det några fler mc mek i närheten av gävle?

Mitt råd är att du faktiskt försöker själv. I af kontrollerar spelet. Det är faktiskt enklare än du tror. Och det är troligt att det inte behövs justeras alls. Är det en shimstopp, kommer inte ihåg vilka 2-3 årsmodeller som hade det, så är det lite pilligare bara. Skruv=inga problem alls. Men som sagt börja med att plocka bort det som sitter i vägen gör rent ordentligt innan du öppnar ventilkåpan. Ett tips är väl att du beställer en ny packning till do så du har den hemma innan du börjar. Det är inte säkert att du får bort kåpan med en hel packning.
Ladda ner servicemanualen om du inte har den redan. Finns säkert någon här som har eller kolla i tråden för ämnet här på SH.
Och efteråt så kommer du känna glädjen att du dels klarat det själv/lärt dig något nytt och på köpet sparat en hacka. Kolla runt lite efter packningen. Finns ofta billigare men lika bra/bättre pirat på marknaden. MotoSpeed kanske eller dylik firma.

/U
 
Med en Haynesbok och grundläggande fingerfärdighet är det faktiskt inte ett dugg svårt
exact, gör det själv, det är jätte-enkelt, alt man behöver är tålamod og en haynesbok.
 
S*t*n vilka sjyssta priser ni får då... :skrämd
Jag frågade på E&D MC i Solna och dom skulle ha mellan 4500 och 6000
om jag kom in med kåporna av!!
Fick bli Kamikaze kid här på SH som har Racerepairs.com som fick göra det..
Runda slängar 2500 för att göra det...
 
Nu har jag letat på haynes hemsida men det finns ju ingen bok till min -93 finns ju bara fram till -92:huvet
 
Jag frågade på E&D MC i Solna och dom skulle ha mellan 4500 och 6000 om jag kom in med kåporna av!!
Fick bli Kamikaze kid här på SH som har Racerepairs.com som fick göra det..
Runda slängar 2500 för att göra det...
Fast egentligen är det kanske inte så konstigt. Om mekaniker A har gjort samma jobb på samma motortyp femton gånger hittills i år och vet att det t.ex. tar 2,25 timmar på en naken hoj, varken mer eller mindre... ja, då kan han ge ett pris utifrån det. Om mekaniker B av en händelse aldrig skruvat med just den motorn och inser att han kommer att behöva litet längre tid på sig, och kanske kan behöva skaffa nåt specialverktyg (ja inte fasen vet jag) då ger han ett pris utifrån det. Hellre det, än att få överraskningen i efterhand, "det tog litet längre tid än beräknat..." :tungan

(Fast jag håller med om att dubbla kostnaden är en rätt överraskande skillnad... :rolleyes: )
 
Fast egentligen är det kanske inte så konstigt. Om mekaniker A har gjort samma jobb på samma motortyp femton gånger hittills i år och vet att det t.ex. tar 2,25 timmar på en naken hoj, varken mer eller mindre... ja, då kan han ge ett pris utifrån det. Om mekaniker B av en händelse aldrig skruvat med just den motorn och inser att han kommer att behöva litet längre tid på sig, och kanske kan behöva skaffa nåt specialverktyg (ja inte fasen vet jag) då ger han ett pris utifrån det. Hellre det, än att få överraskningen i efterhand, "det tog litet längre tid än beräknat..." :tungan

(Fast jag håller med om att dubbla kostnaden är en rätt överraskande skillnad... :rolleyes: )

Håller iofs med... Men det finns alltid ett men..
Dom är auktoriserade Sukka mekkar! Och så stor skillnad kan det ju inte
vara mellan olika motorer??
Man behöver inte plocka ur motorn eller nåt sånt..
 
Testa att höra med www.Racerepairs.se Dr.Bike är ju inblandad i den där firman så då kan du få en portning på köpet ;)

Fy fan vad du är seg då..
Kolla inlägg 32... :P

Seriöst dock så kan jag rekommendera Racerepairs...
Patrik/Kamikaze Kid är seriös och verkar ha bra priser!
 
S*t*n vilka sjyssta priser ni får då... :skrämd
Jag frågade på E&D MC i Solna och dom skulle ha mellan 4500 och 6000
om jag kom in med kåporna av!!
Fick bli Kamikaze kid här på SH som har Racerepairs.com som fick göra det..
Runda slängar 2500 för att göra det...

Same shit i Örebro på dom "större" MC butikerna/firmerna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top