RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
LLK är en av de komponenter, tillsammans med framförallt avgassamlaren, som jag själv skulle lägga i särklass mest krut på vid ett bygge.
En vattenkyld LLK har generellt sett en bättre verkningsgrad än en luft-luft. Det är ett resultat av att värmeövergångskoefficienten för vatten blir högre än för luft. Det finns en del andra parametrar som också spelar in, men om man jämför samma LLK kyld med vatten och med luft så kommer den kyld med vatten att sänka temperaturen bättre.
/J
En vattenkyld LLK har generellt sett en bättre verkningsgrad än en luft-luft. Det är ett resultat av att värmeövergångskoefficienten för vatten blir högre än för luft. Det finns en del andra parametrar som också spelar in, men om man jämför samma LLK kyld med vatten och med luft så kommer den kyld med vatten att sänka temperaturen bättre.
/J

, och 35 graders sänkning av inloppstempen =
Det jag däremot blir väldigt förvånad över är att du, Peter, inte mäter upp ngt tryckfall över LLK. Det är ju fysikaliskt omöjligt att inte ha ett tryckfall, då tempen sjunker med kanske 100 grader eller så i värsta driftsfallet. Det *ska* generera ett tryckfall, även om kylaren i sig har en flödeskapacitet som är vrålgrym. Vad har du använt för mätverktyg, och hur ser instrumenteringen ut? Det är en konst att mäta rätt, men det borde ändå bli utslag... Märkligt.
/EDIT
det pratades ju om Stoora K26-27 hybrider för ett tag sedan
Hur går det med den förresten?