Pris på skyddsutrustning till offroad

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Hej:)
Till och börja med så funderar jag bara på att börja med offroad/enduro/cross, antagligen gör jag det inte. Men jag har lite funderingar på vad det i sådana fall skulle kosta med utrustning, dvs alla crosskläder förutom hjälm. Räcker det med ryggskydd och hjälm och stövlar och handskar. Eller ska mer skydd till?

Lite knä-, armbågs-, axel-, bröstskydd är aldrig fel.
De kan skydda mot skador som inte läker ordentligt eller blir helt bra. (onödig invalitet med XXX%)

Njurbälte känns bra.

Ambition

Är det leka i grustag eller hobbykörning på crossbanor som gäller?

För ren lek kan du säkert köra med befintliga prylar (till att börja med), även om jag inte rekommenderar det. Ska du ut på crossbanan måste du ha grundläggande skydd och crossbyxor i alla fall.

För att få en startreferens hade jag köpt saker i följande ordning.

Ungefärlig ordning jag rekommenderar.
Crosshjälm/stövlar/ryggskydd
Byxor
Knäskydd/armbågsskydd
"Axelskydd"/Handskar
Crosströja

Skulle du köpa allt på biltema blir det ca. 3000:- Dessutom kan du hitta en hel del på t.ex blocket just nu (och då blir det givetvis prylar från "riktiga" märken) för ungefär samma prisbild.

Crosshjälm/stövlar/ryggskydd
Byxor
Knäskydd/armbågsskydd
"Axelskydd"/Handskar
Crosströja

Jag skulle inte sätta mig på en cross utan knäskydd och är iofs inskolad före någon använde ryggskydd så min lista ser lite annorlunda ut och jag ger även lite konstnärlig frihet ifall någon vill svettas i sin sporthojshjälm. Och som nybörjare duger ett par kraftiga kängor när man kör samt ett par arbetshandskar.

hjälm/knäskydd/grova skor/handskar
ryggskydd
axelskydd
byxor/tröja

Tack för all information. Prismässigt låter det rimligt i alla fall för min ekonomi. Dock inte i år utan tills nästa vår. Crossen lär ju kosta endel. Men en 125-CC cross för drygt 10 lax och utrustning för 3 - 4 lax (hjälm har jag redan). Allt för runt eller strax under 15.000 låter helt okey. Att sen komma till crossbanan, hmm, man får väll le hojen genom de centrala delarna av den här hålan och sen köra på landsvägen (eller man får ju inte, men det går).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park