Pris på motor

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Hej, undrar om någon här har en aning om vad en motor till en gsxr 1100, ca 4-5000 mil, ska kosta?
 
Beror på skick, skruvat/orginal men troligtvis ovanför 10k.
 
Endast motor, eller med förgaseri, kablar, elsystem o dyl ?

Årsmodell ?

Den har ju gått en bit så på en höft skulle jag säga mellan 7 o 10 tusen.
 
Är dom så dyra? En polare köpte en komplett r1-02 motor för 12k, och då var det med elsystem, intrumentering, avgas och insug... 2000 mil har jag för mig.
 
Kolla på www.ebay.de eller www.ebay.co.uk

2-6kkr är priser som stämmer bättre med verkligheten, det är ändå motorer som har ett antal år på nacken nu.

Behöver du tex bara en bottendel så hittar man oftast det också.

Frakten från tyskland / england är billig.
 
Priser!

Kolla på www.ebay.de eller www.ebay.co.uk

2-6kkr är priser som stämmer bättre med verkligheten, det är ändå motorer som har ett antal år på nacken nu.

Behöver du tex bara en bottendel så hittar man oftast det också.

Frakten från tyskland / england är billig.

Att frakten ifrån Tyskland är helt ok känner jag till:tummenupp. Men har alltid uppfattat frakten ifrån England som oskäligt dyr. Har frakt/porto priserna gått ner ifrån England? I så fall har ju en prylmarknad till blivit tillgänglig... va bra. Måste kolla detta! Toyman
 
För tre år sedan så köpte jag en motor till en zzr600a -92 (2000 mil) på skroten, kostade 6000 pix, en gsxr1100 motor torde kosta något mer om den är jämngammal med vad den var då (dvs -95 nu), säg 8000 pix. Då ingår inte förgasarbrygga, kylare och i vissa fall generator och startmotor.

Köper du privat bör det vara något billigare dock (+t.ex. generator och startmotor bör ingå). Och sen justeras priset för antal mil och ålder.
 
Att frakten ifrån Tyskland är helt ok känner jag till:tummenupp. Men har alltid uppfattat frakten ifrån England som oskäligt dyr. Har frakt/porto priserna gått ner ifrån England? I så fall har ju en prylmarknad till blivit tillgänglig... va bra. Måste kolla detta! Toyman

Dyra frakter från UK beror på att de delat in europa i olika områden där norden (borträknat danmark) ligger i ett dyrt område! Kan ha mkt att göra med att det inte finns en rimlig bilväg att tillgå!

Angående pris på motor så tycker jag att max 6kkr för en så gammal motor är rimligt! För 10kkr år man en k5 motor från usa på ebay.com
 
Grejen med gsxr 1100 motorer är väl att de är rätt poppis att bygga vidare på för tex turbobyggen och seven/eleven kittningar. Detta skulle jag säga vara anledningen att de tingar ett klart högre pris. Givetvis med reservation för årsmodellsskillnader.
 
Frågan känns lite odefinierad.

1100 rovorna kan ju delas upp i:

86-88 1052cc

89-92 1127cc varav 91-92 har annan topp m separata släpor
(1127cc F & bandit rova)

93-98 1074cc vattenkyld rova varav 93-94 har vissa delar som inte passar på de nyare efter 94:a.

Å vad som iaf "känns i knäna" e att de e 89-92 rovorna som e mest poppis att bygga på, finns massor med trim till dessa. Den äldsta 1052:an blir ofta nödalternativ om man inte hittar 1127:an... men de finns olika åsikter där oxå.

De e sällan man ser byggen på den vattenkylda modellen lite beroende på att de finns inte så mycke trimdelar till den, annat är turbo men då ere trångt om utrymme för IC/vattenkyl/höfläkt.

Å sedan är skicket enligt mig avgörande va man ska ge för en potentiell skrotklump som kanske kostar mer än en ny att fixa.


tillgång
Efterfrågan
Skick
är de viktigaste faktorerna som ger ett pris.
 
Frågan känns lite odefinierad.

1100 rovorna kan ju delas upp i:

86-88 1052cc

89-92 1127cc varav 91-92 har annan topp m separata släpor
(1127cc F & bandit rova)

93-98 1074cc vattenkyld rova varav 93-94 har vissa delar som inte passar på de nyare efter 94:a.

Å vad som iaf "känns i knäna" e att de e 89-92 rovorna som e mest poppis att bygga på, finns massor med trim till dessa. Den äldsta 1052:an blir ofta nödalternativ om man inte hittar 1127:an... men de finns olika åsikter där oxå.

De e sällan man ser byggen på den vattenkylda modellen lite beroende på att de finns inte så mycke trimdelar till den, annat är turbo men då ere trångt om utrymme för IC/vattenkyl/höfläkt.

Å sedan är skicket enligt mig avgörande va man ska ge för en potentiell skrotklump som kanske kostar mer än en ny att fixa.


tillgång
Efterfrågan
Skick
är de viktigaste faktorerna som ger ett pris.

Precis. Dom luftoljekylda 86-92:orna är att föredra. Dom motorerna ska även gå att få på plats i din -93:a med lite ny motorfästen, eller så passar den rakt av. Kommer inte ihåg exakt till vilken årsmodell motorn såg lika dan ut i. Bandit-motorerna ser ju än idag ut i princip likadana och går att få på plats utan större besvär också.

Priserna på dom motorerna får du räkna allt mellan en par tusenlappar upp emot 8000kr beroende på skick. På amerikanska eBay är dom ju avsevärt mycket billigare men då tillkommer ju det faktum att klumpen ska över Atlanten.

Motorer finns alltid, bara en frågan om skick och pris.
 
Ett alternativ är ju en renovering av en befintlig, jag ska lämna in minpå renovering i vinter. Priset landar under 10 000 SEK om det inte är nåt väldigt dyrt som är slut. Kanske låter som dyrt på min hoj, men jag vill ha den kvar, länge.

Det som ska bytas är kamkedja, spännare, glidbanorna för kedjan, genomgång av alla lager, toppen ska ses över, lådan ses över, kankse byte av kopplingskorg, mm.

Då vet man ju att allt är ok, köpa en beggad som man inte vet nåt om känns osäkrare.
 
Jag har en motor till en ZX9R -00, utan kablar och förgasare. Fick med den när jag köpte en hoj och vet egentligen inte så mycket om den... Vad kan man begära för en sådan?
 
Jag har en motor till en ZX9R -00, utan kablar och förgasare. Fick med den när jag köpte en hoj och vet egentligen inte så mycket om den... Vad kan man begära för en sådan?

Om motorn går som den ska kan du säkert få 5-15000kr för den. Beror lite på vem som köper.
 
Jag har en motor till en ZX9R -00, utan kablar och förgasare. Fick med den när jag köpte en hoj och vet egentligen inte så mycket om den... Vad kan man begära för en sådan?

Det har funnits några -98 - -01 på blocket de senaste månaderna och dom brukar ligga mellan 5-8000:- men då kompletta med el och förgasarbryggor.
Rimligt för din borde väl bli 3-6000:-. Det finns en mängd motorer till ZX9 E & C på ebay.de och ebay.co.uk till förmånliga priser. Då är dom dock utan förgasarbryggor o el som din.
 
Tack för alla svar, men jag ska sälja min motor som är planad och portad och jag tror det sitter värre kammar på. Förgasare följer inte med.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top