Pris på däck

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Varför kostar ett bakdäck i Sverige lika mycket eller mer än vad en hel uppsättning kostar på vissa tyska sites. De (tyskarna) säljer ju knappast med förlust vilket innebär att inköpspris på en uppsättning ligger under 2000kr. En svensk handlare tar normalt runt 4000 eller mer, inte bjuder de på montering direkt ens. Är inköpskostnader högre, varför isf. Spontant känns det som det finns utrymme för hårdare konkurrens bland svenska däckkrängare..

Airborne skrev:
2426716Spontant känns det som det finns utrymme för hårdare konkurrens bland svenska däckkrängare..
Jag tror tyvärr att utrymmet prismässigt är rätt begränsat i återförsäljarledet. De största skillnaderna kommer sannolikt från bisarr regional prissättning från tillverkarna själva, det är åtminstone så jag uppfattat det när jag diskuterat med importörerna på mässor m.m.

Airborne skrev:
2426716 Varför kostar ett bakdäck i Sverige lika mycket eller mer än vad en hel uppsättning kostar på vissa tyska sites.

Du har helt rätt att det är väldigt dyrt. Jag måste byta bakdäck och undrar om det finns nåt bra ställe på nätet som säljer "billigare" bakdäck än handlarna. Ska dock komma ihåg att posten tar ut en slant också.

Tacksam för svar.

Du har helt rätt att det är väldigt dyrt. Jag måste byta bakdäck och undrar om det finns nåt bra ställe på nätet som säljer "billigare" bakdäck än handlarna. Ska dock komma ihåg att posten tar ut en slant också.
Tacksam för svar.

Tyska http://www.reifenversand.com/ har väldigt bra priser. Har dock inte beställt själv därifrån ännu, men jag har kompisar som har gjort och de har varit nöjda.

Knight skrev:
2426749
Airborne skrev:
2426716 Varför kostar ett bakdäck i Sverige lika mycket eller mer än vad en hel uppsättning kostar på vissa tyska sites.

Tacksam för svar.

Prova till exempel med www.dackonline.se
Finns flera andra alternativ men de är i alla fall leveranssäkra och hederliga.
Glöm sedan inte att du måste betala en extra slant hos däckskrängaren då han inte fått sälja däcket.

Airborne skrev:
2426716 Varför kostar ett bakdäck i Sverige lika mycket eller mer än vad en hel uppsättning kostar på vissa tyska sites. De (tyskarna) säljer ju knappast med förlust vilket innebär att inköpspris på en uppsättning ligger under 2000kr. En svensk handlare tar normalt runt 4000 eller mer, inte bjuder de på montering direkt ens. Är inköpskostnader högre, varför isf. Spontant känns det som det finns utrymme för hårdare konkurrens bland svenska däckkrängare..

Beställde en uppsättning Metzeler Sportec M1 från Reifenversand.com i söndags, leveransen kom i torsdags.
Kostade cirka hälften eller ännu mindre jmf med svenska priser.
Har köpt där flera gånger, kanonpriser och alltid snabb leverans direkt till dörren.
Lägger om dem i Järfälla för 150:- per däck.

69:an skrev:
2426724 Jag tror tyvärr att utrymmet prismässigt är rätt begränsat i återförsäljarledet. De största skillnaderna kommer sannolikt från bisarr regional prissättning från tillverkarna själva, det är åtminstone så jag uppfattat det när jag diskuterat med importörerna på mässor m.m.
Vad jag har hört så har däckimportörerna i Sverige väldigt bra marginaler vilket också märks när de kan erbjuda rabatter i storleksordningen 20-30% vid olika jippon.
Vore intressant att få veta vilka marginaler däcksverkstäderna kan tänkas ha.

Förhoppningsvis kommer parallellimporten att pressa de svenska priserna och kanske till och med ta bort onödiga mellanhänder.

EDIT: Att tyskarna har billigare däck är inte så konstigt då deras importörer köper ofantligt mycket större mängder och troligvis har lägre omkostnader på vägen till slutkunden (arbetsgivaravgifter, moms etc) än vad vi har i Sverige.

Lånar din tråd lite!

Behöver också köpa däck snart. I mitt regbevis står det att jag ska ha 180/55R17 bak och 120/70R17.
Hittar många som heter 180/55ZR17 spelar det där Z:at någon roll eller är det bara att köpa? :confused:

Tacksam för snabba svar!

Klabbe85 skrev:
2435447 Lånar din tråd lite!

Behöver också köpa däck snart. I mitt regbevis står det att jag ska ha 180/55R17 bak och 120/70R17.
Hittar många som heter 180/55ZR17 spelar det där Z:at någon roll eller är det bara att köpa? :confused:

Tacksam för snabba svar!
Går bra att köpa, det är en hastighetsbeteckning.

SvRider skrev:
2426780 Tyska http://www.reifenversand.com/ har väldigt bra priser. Har dock inte beställt själv därifrån ännu, men jag har kompisar som har gjort och de har varit nöjda.

Köpt två gånger nu med kanon service - kommer hem till trappan för billiga pengar eller så får man hämta ut om man inte är hemma. Dessutom kan du köpa högfarts däck som inte ex dackonline i Sverige har. Rekommenderas :tummenupp :yoparty snabba också.//R

vitas skrev:
2429313 Beställde en uppsättning Metzeler Sportec M1 från Reifenversand.com i söndags, leveransen kom i torsdags.
Kostade cirka hälften eller ännu mindre jmf med svenska priser.
Har köpt där flera gånger, kanonpriser och alltid snabb leverans direkt till dörren.
Lägger om dem i Järfälla för 150:- per däck.

Vem i Järfälla gör det åt dig? Antar att det är på lös fälg, men tänkte ringa o höra vad det kan tänkas kosta om man tar dit cyckeln.

Kankse en dum fråga. Men när jag ska knappa in betalning och ska betala med mitt visa står det att jag ska knappa in validation code! Hur vet man vilken den är? Står den på kortet eller?

Klabbe85 skrev:
2435480 Kankse en dum fråga. Men när jag ska knappa in betalning och ska betala med mitt visa står det att jag ska knappa in validation code! Hur vet man vilken den är? Står den på kortet eller?
Det brukar vara de tre sista siffrorna som står på baksidan bredvid namnteckningen.
(Heter egentligen CVC, CVN eller CVD beroende på kortutgivare)

kk_cvn.gif

sandstream skrev:
2435486 Det brukar vara de tre sista siffrorna som står på baksidan bredvid namnteckningen.

kk_cvn.gif

Det funkade. Tack!

Airborne skrev:
2435469 Vem i Järfälla gör det åt dig? Antar att det är på lös fälg, men tänkte ringa o höra vad det kan tänkas kosta om man tar dit cyckeln.

Det vill jag också veta...!

rocketer skrev:
2435460 Köpt två gånger nu med kanon service - kommer hem till trappan för billiga pengar eller så får man hämta ut om man inte är hemma. Dessutom kan du köpa högfarts däck som inte ex dackonline i Sverige har. Rekommenderas :tummenupp :yoparty snabba också.//R

dackonline är tyskt företag

sandstream skrev:
2435486 Det brukar vara de tre sista siffrorna som står på baksidan bredvid namnteckningen.

kk_cvn.gif

Kan du inte visa med en liknande bild vart på kortet man ser kortnumret? :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25