Pris kränga/balansera däck?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Då det är dags att kränga på nya svålar på hojen tänkte jag kolla vad som är normalpris för krängning och balansering?
Jag kommer med lösa hjul och däck köpta på nätet.
Hjulen är till en GSXR1000 K3.
 
Det brukar väl hamna nånstans i intervallet 200-500 riksdaler?
Dålig koll eftersom att jag kränger själv nuförtiden. :crash
 
Jag betala 200kr för att kränga på ett däck när jag själv tog av det från hojen. 400kr hjulet om det sitter på hojen vet jag att nån tagit, eller 700kr för båda.
 
Hittade dessa:

Michelin PILOT POWER 2CT Front 120/70 ZR17 TL (58W) M/C, Framhjul Michelin PILOT POWER 2CT Rear 180/55 ZR17 TL (73W) M/C, Bakhjul

Kostar 2017kr på däckonline.
Hos lokala däcknasaren (Euromaster) kostade likadana däck 3500kr monterat o klart, efter SMC's 28% rabatt
:näsblod
Borde inte kosta 1500kr att kränga på dom då.
 
På däckonlines webbsida fins det länkar till däckverkstäder som kränger på de däck man kommer med lösa. Ring de närmaste och fråga om de har mc-däckutrustning och vad de tar för att kränga på lösa hjul.
Borde inte vara mer än 150 kr/hjul.
 
Dom som finns här i stan har inte prylar för mc-hjul.
Får kolla om det finns någon annan i närheten.
 
Borde inte vara mer än 150 kr/hjul.

Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.
 
Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.

Du tycker alltså att en timdebitering på 200:- känns rimlig?
 
Dom som finns här i stan har inte prylar för mc-hjul.
Får kolla om det finns någon annan i närheten.

Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi
 
Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi

Tar du bort bromsskivorna då?

På mina maskiner har jag tillsatser som jag får montera på för att kränga MC-däck.

Jag har den här maskinen:
http://www.verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-256at


Men den här tillsatsen: http://www.verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/mc-adapter-4-st

Även till balanseringsmaskinen så behöver du utrustning. Du har liksom inte ett stort centrumhål i din MC-fälg så du bara kan smacka på den och balansera.

Jag har en tillsats som består av en smalare centrumbult, och en stor "klo" som håller däcket när jag balanserar.

http://www.verktygsboden.se/tillbeh...c-adapter-foer-daeckbalanserare-50.0.145773.1

Utan den här utrustningen hade det inte funkat, men ja. Du har rätt i att det är samma maskiner.

Jävulskt hyggligt av honom att kränga för 50 spänn per däck dock.
Ren förlust om man tänker på maskiner, vikter, ström, lokalhyra, timpenning, SKATT osv. :)

Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.

Företag har ju som regel omkostnader i form av dyra maskiner, lokaler, el, telefoner osv som du kanske inte har?

Dessutom så får dom skatta bort en hel del av den där hundringen. Ca hälften.

Tar ca 5-10 min att byta båda däcken med maskin så det ger ett timpris på 600-1200 kr/h för ett tämligen okvalificerat arbete... :fakta


:dummer
 
Last edited:
Tar ca 5-10 min att byta båda däcken med maskin så det ger ett timpris på 600-1200 kr/h för ett tämligen okvalificerat arbete... :fakta

Tja, fast om alla ska utföra arbete till självkostnadspris blir det snart inga firmor kvar.
Allt kan ju heller inte prissättas med tidsåtgång som bas, utan vissa priser måste vara enhetsbaserade. Ska företagen annars sänka priserna i takt med att de skaffar maskiner eller personal som klarar av att utföra jobbet snabbare?
Personligen tycker jag att ett pris på ca 300:- per hjul känns helt rimlig (nej, jag är inte i branschen själv).
 
Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi

Som Tommy.exe skrev, måste det till någon mojäng för att mc-hjulet, som inte har stort centrumhål, ska funka med maskinen för bilhjul.
Euromaster och dom andra däcknasarna har dom prylarna men blir mest griniga när man kommer med däck som man inte köpt av dom.
 
Jag ångrar inte att jag lärde mig kränga själv... Ni kan ni med, antingen är ni slapprövar och får pynta det handlaren väljer ta för jobbet, eller så tar ni tag i det.

:fakta
 
Jag ångrar inte att jag lärde mig kränga själv... Ni kan ni med, antingen är ni slapprövar och får pynta det handlaren väljer ta för jobbet, eller så tar ni tag i det.

:fakta

Ja, det är ju inte så att prylarna för att kränga själv är så värst dyra, dessutom vet man att det blir rätt gjort. Första gångerna är det rätt jobbigt bara. :gnissla
 
Som Tommy.exe skrev, måste det till någon mojäng för att mc-hjulet, som inte har stort centrumhål, ska funka med maskinen för bilhjul.
Euromaster och dom andra däcknasarna har dom prylarna men blir mest griniga när man kommer med däck som man inte köpt av dom.

Förstår inte riktigt vilken "mojäng" du pratar om men min däcknasare använder inga "mojänger", han nyper fast fälgen precis som han gör med en bilfälg, inga konstigheter alls, funkar hur bra som helst! Har även krängt crossdäck på samma sätt utan mojänger, kan ha med maskinernas utformning att göra!
 
Last edited:
Tar du bort bromsskivorna då?

På mina maskiner har jag tillsatser som jag får montera på för att kränga MC-däck.

Jag har den här maskinen:
http://www.verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-256at


Men den här tillsatsen: http://www.verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/mc-adapter-4-st

Även till balanseringsmaskinen så behöver du utrustning. Du har liksom inte ett stort centrumhål i din MC-fälg så du bara kan smacka på den och balansera.

Jag har en tillsats som består av en smalare centrumbult, och en stor "klo" som håller däcket när jag balanserar.

http://www.verktygsboden.se/tillbeh...c-adapter-foer-daeckbalanserare-50.0.145773.1

Utan den här utrustningen hade det inte funkat, men ja. Du har rätt i att det är samma maskiner.

Jävulskt hyggligt av honom att kränga för 50 spänn per däck dock.
Ren förlust om man tänker på maskiner, vikter, ström, lokalhyra, timpenning, SKATT osv. :)



Företag har ju som regel omkostnader i form av dyra maskiner, lokaler, el, telefoner osv som du kanske inte har?

Dessutom så får dom skatta bort en hel del av den där hundringen. Ca hälften.




:dummer


Nä! Vet inte vad han har för maskin men jag ska dit snart, ska köra en bandag till nu på onsdag på däcken jag har på sen är det dags för byte, ska filma min däcknasare när och hur han kränger mc-däck på sin maskin!
 
Last edited:
Nä! Vet inte vad han har för maskin men jag ska dit snart, ska köra en bandag till nu på onsdag på däcken jag har på sen är det dags för byte, ska filma min däcknasare när och hur han kränger mc-däck på sin maskin!

Ja tack, jag vill gärna se en bild på backarna. :)

Kanske har han några superdeluxegummiskydd för att inte repa sönder hela fälgen. :)
Varje dag man får lära sig något nytt är ju en bra dag.

Det är ju nämligen det som är hela poängen med mina tillsatser, dom inverterar greppet, så att du klämmer fälgen från utsidan istället för insidan.
 
Ja tack, jag vill gärna se en bild på backarna. :)

Kanske har han några superdeluxegummiskydd för att inte repa sönder hela fälgen. :)
Varje dag man får lära sig något nytt är ju en bra dag.

Det är ju nämligen det som är hela poängen med mina tillsatser, dom inverterar greppet, så att du klämmer fälgen från utsidan istället för insidan.

Mig veterligen har han hittills bara skickat på fälgen på maskinen, klämt åt skiten och krängt av det, han har inte hållt på med tillsatser/ombyggnationer, inget jag har sett honom göra när han krängt åt mig ivf! Sist åkte jag bort oannonserat lite på vinst och förlust (det är oftast så man får göra med honom men å andra sidan bor han i sin lilla däckverkstad) och jag hade tur. Han var i stort sett klar med en bil och hade tid över så han hjälpte mig omgående och jag såg som sagt inte att han gjorde ngt speciellt med sin däckmaskin utan hivade helt sonika på min bakfälg och satte igång typ!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top