Pris gentemot miltal

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Hur mycket dyrare tycker ni att en hoj (i detta fall en Ducati 900 SSie) från 98 som gått 400 mil och togs ut 2000, än en likadan som gått typ 2800 mil och togs ut redan 98 (om man antar att de båda är välskötta och inte räknar med eventuell extrautrustning) får vara?

Warburton skrev:
Hur mycket dyrare tycker ni att en hoj (i detta fall en Ducati 900 SSie) från 98 som gått 400 mil och togs ut 2000 får var, än en likadan som gått typ 2800 mil och togs ut redan 98 (om man antar att de båda är välskötta och inte räknar med eventuell extrautrustning)?
Hjälp! Behöver kvicka svar på detta!

En -98a (även om den togs ut -00) som bara har 400 mil på mätaren :va , det får allt finnas en mycket bra förklaring till så få mil på alla de åren.

Känns som att det låga miltalet lika väl kan vara en belastning för säljaren, hojen borde inte bli mycket dyrare än den med 2800 på mätaren. Men å andra sidan så kanske du hittat en riktig pärla, och då kan det naturligtvis vara värt några kronor extra.

Eftersom det endast är 400 mil på mätaren så antar jag att den är svensksåld så plocka fram besiktningspapperena och kolla hojen.

min monster 97a hade ju bara 1600 på mätaren, så jag kollade upp besiktingspapprerna för att se om det stämde

Få mil.

Min TL1000R hade gått 420 mil när jag köpte den i Maj -04.
Det är en 98års modell. Kollade papperna och allt verka stämma.
Skicket ska vi inte snacka om, det var som att hämta ut en helt ny hoj.
Priset däremot var i klass med de flesta annonser jag kollat.
Då miltal låg mellan 1200-2400mil.

Är för övrigt supernöjd med hojen! :)

Fredde83 skrev:
Min TL1000R hade gått 420 mil när jag köpte den i Maj -04.
Det är en 98års modell. Kollade papperna och allt verka stämma.
Skicket ska vi inte snacka om, det var som att hämta ut en helt ny hoj.
Priset däremot var i klass med de flesta annonser jag kollat.
Då miltal låg mellan 1200-2400mil.

Är för övrigt supernöjd med hojen! :)
Ibland har man tur helt enkelt :)
Generellt skulle jag dock inte säga att man ska hänga upp sig FÖR mycket på miltalet.
Har hellre en entusiastägd och välskött hoj som gått 2500 mil än en som gått 500 mil och i sin tur blivit missskött om ens skött alls.
Skicket på hojen > *

PenDragon skrev:
Ibland har man tur helt enkelt :)
Generellt skulle jag dock inte säga att man ska hänga upp sig FÖR mycket på miltalet.
Har hellre en entusiastägd och välskött hoj som gått 2500 mil än en som gått 500 mil och i sin tur blivit missskött om ens skött alls.
Skicket på hojen > *

Håller med...

Skicket avgör.
Hur vet man att milen stämmer? Enda sättet är att äga hojen sedan den är ny.

/ H

Skicket är ALLT!

Gjorde en sökning här på forumet på ordet cykeldator, 154 träffar och det säger ju en del...

DwD skrev:
min monster 97a hade ju bara 1600 på mätaren, så jag kollade upp besiktingspapprerna för att se om det stämde

Förlåt en dum (?) fråga, men vad får man ut av att kolla besiktningspapperna? Kör man 1000mil/år varav 500mil på cykeldator så syns väl knappast det i papperna...?

rookie skrev:
Förlåt en dum (?) fråga, men vad får man ut av att kolla besiktningspapperna? Kör man 1000mil/år varav 500mil på cykeldator så syns väl knappast det i papperna...?
nej visst, det är sant, men är skicket jävligt bra och mätaren visar låga mil så är det ju ett gott tecken,
men jag håller med dig, det är inget bevis.

Nu är båda hojarna synade av mig. Båda är i bra skick vad jag kan se. Ett par småskador på sving på högre-milaren bara...

Högre-milaren är ett par tusen billigare än lågmilaren, men å andra sidan är den utrustad med en massa saker som jag garanterat kommer vilja köpa till till lågmilaren (som är originalutrustad) nästan pronto och som totalt säkert blir en 12-13 tusen. Vilket gör att om man likställer utrustningsnivån är ju lågmilaren nästan 15000 dyrare...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025