Pris bänkning / mappning?

Det här med mappning är alltid ett intressant ämne när det kommer upp på forum. Alla brukar inte vara helt med på vad man faktiskt gör..

Att tänka på när man drar hem en "färdig mapp" som någon annan gjort till en helt annan hoj. Vad har dom kört på för bränsle? Vart i världen är hojen ifrån?

En bekant la in en mapp i PC5 som skulle passa för slipon och filtermod på den hojen, kändes bättre. Mappen låg på dynojets hemsida, gjord för någon kund i USA. Väl uppe i bänken igen var siffrorna sämre än när den hade bänkats standard! Den fick sedan en custom mapp gjord och en hel hög med effekt hittades. :D

Så räkna alltid med en mappning med Power commander, man har inte en aning om vad man gör när man lägger in en okänd mapp. Inte utan att göra en repa i bänk och logga lambda.

4500:- är ok pris som det sägs, en bromsbänk är inte gratis..

Kan bara instämma. Av de 16 mappar jag hittade hos PowerCommander.com till GSX1300R 2008 var 4 mappar för EU model och endast EN map av de 4 mapparna för EU model stämnde någorlunda med min hoj.

Därför vill jag naturligtvis ha hojen bänkad och mappad utgående från bänkningen, inte den varianten av mappning som en bekant med Ducce fick till sin hoj. På ett "Dynojet Center". Vilket jag beskrivet i # 10.

Eller den varianten jag läst om här på SH. På ett Dynojet Center.
Efter allt gjorts klart så startas motorn, rätt växel petas i (förmodar jag) och med kall motor dras motorn till varvstopp.
 
Vad jag förstår utifrån samtalet vill den här mannen inte bänka om det är under 7-8C i luften osv. Han verkar tänka på de mesta och inte bara dra på rullen sen är de bra :)
 
Vad jag förstår utifrån samtalet vill den här mannen inte bänka om det är under 7-8C i luften osv. Han verkar tänka på de mesta och inte bara dra på rullen sen är de bra :)

När jag bänkade min night train så tankade jag fullt och nollade trippen innan jag lämnade in den. När jag fick tillbaka den så hade han kört 22mil på rullen innan han var helt nöjd med den. Kommer inte ihåg exakt nu men har för mig jag betalde runt 4000kr för det. Värt varenda krona, blev en helt ny hoj att köra och mycket bättre bränsleekonomi.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:
Har han bänken utomhus ?

Jag jobbar inte med att bänka så jag ska inte svara på varför det inte ska/får vara under 7-8C när han kör. Jag upprepar bara vad han sa när jag prata med han (jag frågade om han bänkar året runt eller hur sent man kan boka tider. Svar, ”jag bänkar inga hojar när temperaturen går under 7-8C).. Jag nämnde de bara här för att poängtera att han verkar tänka på mer än att bara rulla upp den, vrida om handtaget och flina :)

Det är ”Osten” i härryda jag pratat med. Folk här kanske vet vem det är och har något att säga om denne man? :)
 
Last edited:
Tycker det låter dyrt, betalade 1600:- när jag justerade in turbomoppen i bänken. Blev rätt många dragningar och annat runtomkring men gjorde själva bestyckningen själv (förgasare). Då drog vi rätt många repor i bänken.... 235, 240,260, 265, 270, 288, 295bhp sen gav vi oss. Killen la säkert ner minst en halv dag med allt snack runtomkring.
 
4500 stämmer nog bra det ska ju betalas skatt,avgifter,utrustning och hyra mm .Och sen ska han ju tjäna på det med
 
Brock Davidson på brock's performance förklarar det här rätt bra på nedan länk
https://www.youtube.com/watch?v=NkNfmW44zuA

Jag såg filmen och vad Brocks förklarar är att motoreffekten på verkas av förhållandena runt bänken,
lufttemperatur
lufttryck
luftfuktighet
vem som tillverkat "bänken"
och vilka korrektioner man använder SAE, DIN osv.
Vilket betyder att när man bänkar en hoj två gånger som kommer motoreffekten aldrig bli densamma.
Om man inte är extremt noga med att det är samma förhållanden.
Vilket innebär att gör man förändringar i hojen och bara bänkar den för att se om det gjorde något på motoreffekten så kan en ökning i motoreffekt (bättre komponent i motorn) tas bort av ökad luftfuktighet så det ser ut som det var en dålig ändring / dålig komponent som i själva verket gjorde motorn sämre !

Ändras vädret från torrt till regn under bänkningen sjunker motoreffekten tex.
Men för mig som skiter i motoreffekten utan bara vill ha optimal bränsleinsprutning vid olika varvtal och gaspådrag.
Som jag ser det borde bänkning för optimal bränsleinsprutning för max effekt vid 75% och 100%=fullgas, lite lågt med bränsle vid övriga gaslägen (för ekonomi) vid vardagskörning men inte så lågt vid 25% och 50% gas att det finns någon som helst risk bränna avgasventilerna.....
INTE
vara lika känsligt för bänkförhållandena som när man försöker höja motoreffekten.....
och håller på och byter komponenter i motorn och försöker utvärdera effekten av bytena, BRA eller DÅLIGT !

Eller är bänkförhållandena lika känsligt när man bara vill optimera insprutningen av bränsle för/med befintliga komponenter ?

Någon som har en uppfattning om hur mycket motoreffekten på en Busa ökar vid byte från Suzukis Luftfilter till K&N luftfilter ?
Eller tvärtom minskar vid byte från K&N till ett nytt Suzuki luftfilter.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top