Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

steax900

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
R1-00
Vad tror ni? Blir det prisras efter juli -07 när nya försäkringarna träder i kraft? Priset på hojjarna styrs ju till stor del av utbudet och blir det rejält höjda premier så finns ju risken att många väljer att sälja? Vilket kan leda till låga priser på "vanliga" hojjar som tex r1, vad tror ni?

Läge att köpa hoj nu till höstpris eller vänta till efter premiehöjningen?

Ifall det nu blir en chockhöjning så kommer nog den sista luften gå ur sporthoj-marknaden.
Samma sak med dom lite roligare bilarna.

Kanske inte märks av direkt på dagen men efter några månader när folk får sina premier.

Som Wiseguy säger... blir det FÖR dyrt så minskar ju givetvis antalet köpare som har råd..

Är det sagt när den träder i kraft? Nästa år verkade väl ganska orealistiskt?

DaPirate skrev:
2555205 Hmm..Juli 2007 eller 2010..? Många rykten, nån som vet med säkerhet när höjningen sker?
Nästa fråga är om någon vet lite mer exakt vad höjningen blir?

Chockhöjning känns som en kvällstidningsrubrik.

BTW: Om det blir en rejäl höjning kanske det finns många fina billga objekt att byta upp sig till hösten 2007 :)

sandstream skrev:
2555209 Nästa fråga är om någon vet lite mer exakt vad höjningen blir?

Chockhöjning känns som en kvällstidningsrubrik.

BTW: Om det blir en rejäl höjning kanske det finns många fina billga objekt att byta upp sig till hösten 2007 :)

Läste att det kunde handla om upp till ca 10k/år för en sporthoj men kan inte lova att det stämmer..

Cervantes skrev:
2555225 Läste att det kunde handla om upp till ca 10k/år för en sporthoj men kan inte lova att det stämmer..

Som ryktena går här på jobbet just nu, med den information som vi har fått på LF, så ligger en fördubbling av prémien rätt nära.. :huvet

Som jag ser på det hela, är det inte någon mening med att spekulera i hur stor höjningen kommer att bli. Bara vänta och se.

Cervantes skrev:
2555225 Läste att det kunde handla om upp till ca 10k/år för en sporthoj men kan inte lova att det stämmer..

Jag vet inte vart du har hört/läst om den skräck höjningen.
Men det enda jag har läst och kommit över i info väg att det kan dubblas, men jag vet inte om det är någon rookie som sitter med en trafikf på 10k just nu. vissa har jag läst om att ha spekulerat i upp till 400% och det kan man gott säga att det är rena rama fantasit uppgång och kommer ALDRIG att kunna genom föras.

250% är mer närmare sanningen när det kalkulerats bland bolagen. Kan väl endast säga att i med att jag har mer att göra inom SMC att SMC jobbar rätt hårt på det här...

Det kan ju ändras till att sporthojar kommer i allt större utsträckning säljas för att endast köra på bana.

tror att det verkliga nya marknadsvärdet kommer förs ca ett år efter höjningen. Eftersom att många tecknar årsförsäkringar.

/Oskar

Gött med ett blått styre så man får en tusenlapp mer i månaden efter skatten sedan försvinner dom pengarna x2 eller 3 till högre försäkringar på bil hoj persson mm...... Verkligen skitbra för alla som inte har massvis med pengar.

Tror inte att sporthojar försvinner från marknaden men jag tror att det blir jävla massa som skiter i att försäkra hojarna, böter för oförsäkrat fordon är billigare än att försäkra!!!

T509 skrev:
2555358 Tror inte att sporthojar försvinner från marknaden men jag tror att det blir jävla massa som skiter i att försäkra hojarna, böter för oförsäkrat fordon är billigare än att försäkra!!!

jag kommer utan tvekan att köra avstäld hoj utan regskylt om det blir såna här fantasipriser på försäkringarna. chansen att man blir stoppad är ganska liten ändå.

bmwjohan skrev:
2555453 jag kommer utan tvekan att köra avstäld hoj utan regskylt om det blir såna här fantasipriser på försäkringarna. chansen att man blir stoppad är ganska liten ändå.

Du fick inget nobelpris i år heller va?

knutten10 skrev:
2555331 men jag vet inte om det är någon rookie som sitter med en trafikf på 10k just nu.

Vad e en rookie? Jag närmar mig 30 och har haft kortet i 5 år. Är jag rookie? i vilket fall som helst fick jag 15k på trafik/helår :gnissla

Blir iof billigare med SMC. :tummenupp

bmwjohan skrev:
2555453 jag kommer utan tvekan att köra avstäld hoj utan regskylt om det blir såna här fantasipriser på försäkringarna. chansen att man blir stoppad är ganska liten ändå.

Om nu det blir som dom blå lovar med 1000:- mer i månaden är det bara en prio. sak om man vill åka hoj eller inte. 12 000:- per år mer i plånboken och max 10 000:- mer i försäkring. Det kan jag iaf leva med..

T509 skrev:
2555358 Tror inte att sporthojar försvinner från marknaden men jag tror att det blir jävla massa som skiter i att försäkra hojarna, böter för oförsäkrat fordon är billigare än att försäkra!!!

Vad blir påföljden av att åka oförsäkrat (rent lagmässigt)?

Mares skrev:
2555467 12 000:- per år mer i plånboken och max 10 000:- mer i försäkring. Det kan jag iaf leva med..

Jag med, då kommer jag ite att klaga.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP