Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

jag tror det därför har jag nu sålt min blade och köpt mig en xt660r istället

zhandra skrev:
2556138 Många här verkar inte läsa så mkt eller räkna så bra.
En typisk arbetare som röstat blått!!!!!!
Trafikförsäkringen är tänkt att bära sina egna kostnader istället för att
som nu låta samhället betala din förtidspension för att du slog över
på en wheelie med din tex gixxer1000 och behöver rehab resten av livet.Så långt ganska fair.
problemet är ju att det naturligtvis kommer att tjänas en massa pengar på det här så att inga mångmiljonärer ska behöva betala förmögenhetsskatt
och kunna ha billig hemhjälp osv,osv.

Så ni som tror ni ska få en tusenlapp över till hojen har jag bara några råd till.
Bli höginkomsttagare innan årsskiftet.
Gå ur facket,gå ur a-kassa,sälj bil/hoj.Bränsleskatten höjs oxå
Vaccinera dig mot allt.
Bråka aldrig med chefen.Se ovan varför.

Sosse-regeringen va inte mkt att ha men är du knegare lr medelsvensson
och gillar din bil/mc-hobby så är alliansen inget vidare alternativ hittils.
Tycker det börjar kännas lite arbeit macht frei över det här.
För er som inte vet vad det menades med det så är det ungefär
arbeta som fan för din frihet.De som inte kan eller vill får ingen!!!!
Håller med ovanstående skribent.Min tusenlapp är borta innan jag fått den.

Vissa andra som tydligen inte är så pålästa heller, A-kassan kommer vara obligatorik för alla arbetande.. :D

Har inte premien höjts med ganska många % per år de senaste åren också? Vad är skillnaden från nu?

Försäkringar för mc känns inte hållbart, vare sig blått eller rött styre.

Dessutom baserar alla sitt tycke från att ha läst sossetidningen aftonbladets skandalrubriker.

Lite ot men skönt att vara just höginkomsttagare med tjänstebil och fri soppa plus att man bor i en småstad...:D

[- sNaIjK -] skrev:
2556073 Du jobbade väl på LF också? Fördubbling är inga problem, däremot om det blir 2,3 ggr mot idag.

Jo det var det jag menade.. Kanske uttryckte mig lite oklart, ber om ursäkt för det. Vad jag menade var:

Som det låter just IDAG här i fikarummen, så ligger en fördubbling av prémien närmast tillhands. Alltså inga 3 dubbla eller värre.

Men som sagt, inte ens dom mest insatta försäkringsgubbarna kan inte annat än gissa just nu..

R1Monstret skrev:
2556394 Jo det var det jag menade.. Kanske uttryckte mig lite oklart, ber om ursäkt för det. Vad jag menade var:

Som det låter just IDAG här i fikarummen, så ligger en fördubbling av prémien närmast tillhands. Alltså inga 3 dubbla eller värre.

Men som sagt, inte ens dom mest insatta försäkringsgubbarna kan inte annat än gissa just nu..

Okidoki. Lär inte bli kul för Er att sitta och svara i telefon när premierna börja dimpa ner i brevlådorna, det är en sak som är säker :tungan

[- sNaIjK -] skrev:
2556481 Okidoki. Lär inte bli kul för Er att sitta och svara i telefon när premierna börja dimpa ner i brevlådorna, det är en sak som är säker :tungan

Ingen fara för mig.. Jag sitter på IT administration.. Pratar aldrig med kunder. :tummenupp

Gabor skrev:
2556267Faktum kvarstår,,kör man som vissa insuerar att dom kommer att göra så är det risk att den dagen det händer något och man själv står som ansvarig....kostar MYCKET

Saxat från TFF:

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

MAO kör du normalt och inte är vårdslös så var årets återkrav 3970kr, mindre än trafikförsäkringen på min gammal gixer, egentligen skulle de ha lönat sig att köra oförsäkrat i år, sjukt men sant!!!!

Last edited:
T509 skrev:
2556547 Saxat från TFF:

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

MAO kör du normalt och inte är vårdslös så var årets återkrav 3970kr, mindre än trafikförsäkringen på min gammal gixer, egentligen skulle de ha lönat sig att köra oförsäkrat i år, sjukt men sant!!!!

Hahaha, där ser man :tummenupp

1999

Avgiftsgrupp Avgift per dag
Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 164,18 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 35,20 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 24,57 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 13,93 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 52,95 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 12,71 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 65,02 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 26,22 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 48,46 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 6,86 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 152,70 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 164,18 kr
Buss 177,25 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 18,15 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 106,42 kr
Moped, registreringspliktig 6,02 kr
Traktor 11,11 kr
Motorredskap 24,48 kr
Terrängfordon 7,52 kr

2006

Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 328,89 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 58,33 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 41,14 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 10,39 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 77,19 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 31,60 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 117,70 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 39,92 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 141,59 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 10,60 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 186,87 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 328,89 kr
Buss 510,71 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 28,07 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 195,85 kr
Moped, registreringspliktig 14,22 kr
Traktor 19,84 kr
Motorredskap 31,54 kr
Terrängfordon 14,28 kr

[- sNaIjK -] skrev:
2556481 Okidoki. Lär inte bli kul för Er att sitta och svara i telefon när premierna börja dimpa ner i brevlådorna, det är en sak som är säker :tungan

Det är väl bara att hänvisa till regeringen? :D

Sep skrev:
2556328 Vissa andra som tydligen inte är så pålästa heller, A-kassan kommer vara obligatorik för alla arbetande.. :D

Har inte premien höjts med ganska många % per år de senaste åren också? Vad är skillnaden från nu?

Försäkringar för mc känns inte hållbart, vare sig blått eller rött styre.

Dessutom baserar alla sitt tycke från att ha läst sossetidningen aftonbladets skandalrubriker.

Befogat att du högg på den.point taken.Man kan inte bli nog påläst
sägs det.Fast obligatorik,vad är det?:D
Har man inget val så är det ju ännu värre.Trodde de sneglade på staternas princip om mer frihet om vad du vill göra med dina pengar.Då blir ju den 200%iga a-kassehöjningen en ren straffskatt!! låter väldigt sosseaktigt!!!!Ang trafikförsäkringen och höjda skatter på bil/mc/transport (läs bränsle)så är det
faktiskt så att det visst är politiska beslut.Går inte att komma ifrån.
motormännen kommer väl försöka straffa den bräckliga alliansen
för sitt svek mot de bil/mc-burna som gav sin röst åt dom.
Jag tänker backa upp dem om så blir fallet.
Verkar som reinfeldt är lika pålitlig som sin företrädare.:)

Santo skrev:
2555464 Vad e en rookie? Jag närmar mig 30 och har haft kortet i 5 år. Är jag rookie? i vilket fall som helst fick jag 15k på trafik/helår :gnissla

d e svindyrt.. jag betalar nått liknande har precis tatt kort o e 23..... byt bolag....

T509 skrev:
2556586 1999

Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 164,18 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 35,20 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 24,57 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 13,93 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 52,95 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 12,71 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 65,02 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 26,22 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 48,46 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 6,86 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 152,70 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 164,18 kr
Buss 177,25 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 18,15 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 106,42 kr
Moped, registreringspliktig 6,02 kr
Traktor 11,11 kr
Motorredskap 24,48 kr
Terrängfordon 7,52 kr

2006

Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 328,89 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 58,33 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 41,14 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 10,39 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 77,19 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 31,60 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 117,70 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 39,92 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 141,59 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 10,60 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 186,87 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 328,89 kr
Buss 510,71 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 28,07 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 195,85 kr
Moped, registreringspliktig 14,22 kr
Traktor 19,84 kr
Motorredskap 31,54 kr
Terrängfordon 14,28 kr

sjukt.... att de har mage att höja mer....

Last edited:
T509 skrev:
2556547 Saxat från TFF:

Tackar...
tror att det var ungefär så jag beskrev det hela....:D

3940...plus trafikförsäkrings avgift, vad var det den kostade per dag om man glömer..:va .....att tex vid ägarbyte.. inte tar en försäkring som är obligatoriskt för påställt fordon.. klart kör man inte påställt så blir det billigt...

Men du har i princip rätt.

Ahh, du var snabbare, ok, 190:- per dag....nu är det billigt, dryga 6000:- per månad...

Last edited:
bmwjohan skrev:
2555453 jag kommer utan tvekan att köra avstäld hoj utan regskylt om det blir såna här fantasipriser på försäkringarna. chansen att man blir stoppad är ganska liten ändå.
Det är ju inte böterna du ska oroa dig för om du kör oförsäkrat. Om du orsakar en olycka o inte e försäkrad kan du få leva på existensminimum livet ut

tobbe1 skrev:
2556684 Det är ju inte böterna du ska oroa dig för om du kör oförsäkrat. Om du orsakar en olycka o inte e försäkrad kan du få leva på existensminimum livet ut

Han orsakar inga olyckor, han är alldeles för duktig på att köra hoj, helt enligt honom själv. Bara så du vet.:tummenupp

tobbe1 skrev:
2556684 Det är ju inte böterna du ska oroa dig för om du kör oförsäkrat. Om du orsakar en olycka o inte e försäkrad kan du få leva på existensminimum livet ut

Kolla inlägg #68

Inte livet ut om du kör normalt utan bara böter!!! Dryga böter men inget som man inte kan betala innom ett par månader eller år.

Inte säger jag att det är rätt att göra så men om försäkringen blir olösbar så kommer många att nytja TFF som försäkring. Man kan ej tvinga folk att sluta köra hoj genom att höja försäkringen, man gör dom forbannade istället!!!

Förresten så har försäkringen på TFF ökant nästan 100% från 1999 men mitt försäkringsbolag har ökat 250%, hmmmm undrar hur det går till, märk att jag ej har varit inblandad i olycka under dom här åren!!!

T509 skrev:
2556739 Kolla inlägg #68

Inte livet ut om du kör normalt utan bara böter!!! Dryga böter men inget som man inte kan betala innom ett par månader eller år.

Inte säger jag att det är rätt att göra så men om försäkringen blir olösbar så kommer många att nytja TFF som försäkring. Man kan ej tvinga folk att sluta köra hoj genom att höja försäkringen, man gör dom forbannade istället!!!

Förresten så har försäkringen på TFF ökant nästan 100% från 1999 men mitt försäkringsbolag har ökat 250%, hmmmm undrar hur det går till, märk att jag ej har varit inblandad i olycka under dom här åren!!!

Om TFF ska kräva en på avgift för ett fordon som inte är påställt, från vilket datum ska dom räkna ut en avgift egentligen, plus den obligatoriska 3940 per år...för hela tiden man ändå stått som ägare, eller för tiden när dom kommer på att man kört ???

Glömde tidigare att säga , ditt spondonbygge är inte helt fel..:tummenupp

Gabor skrev:
2556755 Om TFF ska kräva en på avgift för ett fordon som inte är påställt, från vilket datum ska dom räkna ut en avgift egentligen, plus den obligatoriska 3940 per år...för hela tiden man ändå stått som ägare, eller för tiden när dom kommer på att man kört ???

Glömde tidigare att säga , ditt spondonbygge är inte helt fel..:tummenupp

Det har jag inte blivit klok på heller, ringer dom på måndag o kollar!!!

Tackar, den som sa att det är "bara" att skruva ihop bitarna snackade skit. Massor av saker som jag måste tillverka själv, bla bakramen...

Santo skrev:
2555471 Vad blir påföljden av att åka oförsäkrat (rent lagmässigt)?

.

Om du skulel bli tagen av polisen är det nog ingen fara på taket merän att du får en ordentlig böter. Skulle du däremot vara orsak till en olycka phuuu då kan det bli fruktansvärt dyrt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT