Prins på is

Det är väl en av få gånger man har fått valuta för skattepengarna? Det där är ju lovande, om inte annat. :tummenupp

Såg förjädra roligt ut :)
Fast hade varit lite coolare om det vart en Porsche han åkt runt med :hihi

Lite OT kanske men jag har alltid undrat vad det där gnisslandet som rallybilar ger ifrån sig kommer ifrån:va Ljudet hörs tydligt i den här videon.

Tror förövrigt att CF höll på att lägga en liten prinskorv i byxorna vid 0:26:tungan

Lite OT kanske men jag har alltid undrat vad det där gnisslandet som rallybilar ger ifrån sig kommer ifrån:va Ljudet hörs tydligt i den här videon.

Tror förövrigt att CF höll på att lägga en liten prinskorv i byxorna vid 0:26:tungan

Antagligen menar du ljudet av dumpventilen som kommer sig av högt överflödigt "turbotryck" som måste ut fort när gasen släpps för att inte lagga ner turbon när den ska ladda nästa gång? Har inte ljud på den här datorn, men jag misstänker att du menar något sådant då överladdade rallybilar låter så.
Kvittrande dumpventil ska det vara, sånt blir man glad av :)

Och jag antar att du menar CP't och inte CF :D

Om det är vinandet du menar så är det de rakskurna dreven i lådan.
En rakskuren låda låter: "Neeeeeeij, neeeeeeeiij, neeeeeij". När man drar genom växlarna.

Antagligen menar du ljudet av dumpventilen som kommer sig av högt överflödigt "turbotryck" som måste ut fort när gasen släpps för att inte lagga ner turbon när den ska ladda nästa gång? Har inte ljud på den här datorn, men jag misstänker att du menar något sådant då överladdade rallybilar låter så.
Kvittrande dumpventil ska det vara, sånt blir man glad av :)

Och jag antar att du menar CP't och inte CF :D

Håller med om att ljudet från dumpventiler är härligt, men det ljudet är mer av pysande karaktär jämfört med det jag menade. Självklart menade jag CP:)

Om det är vinandet du menar så är det de rakskurna dreven i lådan.
En rakskuren låda låter: "Neeeeeeij, neeeeeeeiij, neeeeeij". När man drar genom växlarna.

Yes det var det ljudet jag menade.:tummenupp Fan vad du kan mycket Jörgen:krama

Det som kvittrar är luften som stutsar mellan impellern i turbon och spjällhuset. om dumpventilen är hårt ställd så öppnar den inte förens vid höga laddtryck och då kvittrar inte dumpen utan det blir bara ett dumpljud. Men på låga laddtryck så kvittrar det ur luftfiltret. Varför rallybilen kvittrar extremt mycket är att dom kör med hård dumpventil samt responssystem! Rallybilarnas turbo klarar av hårda tryckslag bättre än standardturbos.

på det klippet hör man tydligt luftfilterkvitter mot dumpventilen.
Ljudet som blir efter "donuten" tror många kommer från dumpen men icket =)
Det är som sagt luften som studsar mellan insug och impellern.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg