Prestanda hos slitna däck?

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Det jag undrar är hur däckens grepp förändras när de börjar bli slitna. Bakdäcket har en liten bit kvar till markeringarna så däcket är ju inte helt slut än, men jag har fått känslan av att det lättare blir överhettat när jag kör på bana än vad det blev när det var nytt (det är ett gatdäck).

Någon som kan detta bra och kan skriva något?

Mvh
// Fredrik

Har en FZR1000 och den blir "hal" lr hasar med framhjulet när det blir slitet , märks mest i högfartböjar och det känns som man "tappar" hojen en bit in i bocken, detta fenomen/känsla kan komma ganska snabbt på kanske 30- 40 mil blir den "instabil" ( svårt och beskriva) men ett nytt framdäck så är allt :tummenupp igen!

Det borde väl vara tvärtom, mönstret ger upphov till värme (gummit rör sig mer ju mer mönster/mönsterdjup däcket har).

Dvs. slitna däck = sämre temp = svårt att komma upp i korrekt arbetstemp.

Sen finns det säkert fler aspekter som värmecykler, olika gummilager i däcket etc.

Det är nog ingen större skillnad på själva gummit längre in mot korden, dock är ju gummit äldre ju mer man kört på det och när däcket blir platt på sidorna så börjar det beté sig konstigt.

Nu har jag inte just nån erfarenhet av gatdäck. Men vad gäller racedäck så blir greppet sämre om det är slitet. Dock ska man köra riktigt fort för att kunna känna skillnaden. Jag skulle nog påstå att av dom som kör på bana med racehojar så är det absolut inte mer än 25% av dem som åker så pass att dom tycker att slitna däck har dåligt grepp. Det är min uppfattning iaf.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul