Prestanda-gaffel med ekerhjul.

M.Daniels

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
Aprilia SXV 550, KTM990Adv, Honda XR600 Streettracker
Tjena, någon som vet om jag kan få tex, en r6-gaffel med ekerhjul eller
liknande och samtidigt få bromsar eller om det finns en prestanda-gaffel
som redan har vanliga ekerhjul.

Jag bygger en street-tracker av en gammal Honda XR men vill ha lite
bättre vägegenskaper. jag antar att allt går men vore ju najs om det
redan fanns.

de hojar jag sett med tex r6 gafflar har ju skippat bromsarna eftersom de
ändå bara kör på bana, men jag kommer ju köra till jobbet också så det
känns som jag vill ha dom kvar...

Mvh

Du tänkte så här?
ducati-sport-1000.jpg

Gäller bara att hitta/tillverka ett passande nav!
(Eller köpa komplett gaffel med hjul och bromsar.)

/e

Lekande lätt, du letar upp gaffel som du vill ha, om kronornas lager etc passar så du direkt kan montera den är den delen klar.

Annars får du tillverka nya kronor som passar din styrstolpe och ram alternativt ny styrstolpe till de andra kronorna.

Montera dit ekernav med önskad bredd på fälgbanan, montera sedan dit bromskivor med önskad diameter och offset så de passar i oken.

Om någon inte finns färdigt låter man tillverka.

Ett exempel på hjulnav som klarar dubbla bromskivor, i 7075T6 alujumjum (nästan i alla fall, nu är bilden på bakhjulsnavet med ryckutjämnare vi tillverkat men framnav har också gjorts och fungerar utmärkt)

Bifogat

• ekerhjulsnav bak.jpg
    ekerhjulsnav bak.jpg
    35.5 KB · Visningar: 93
Ett exempel på hjulnav som klarar dubbla bromskivor, i 7075T6 alujumjum (nästan i alla fall, nu är bilden på bakhjulsnavet med ryckutjämnare vi tillverkat men framnav har också gjorts och fungerar utmärkt)

Vad är det för mått på ryckutjämnarna i det där navet?
Mailade förvisso på din Infomail också men blev lite för nyfiken... :)

Lekande lätt, du letar upp gaffel som du vill ha, om kronornas lager etc passar så du direkt kan montera den är den delen klar.

Annars får du tillverka nya kronor som passar din styrstolpe och ram alternativt ny styrstolpe till de andra kronorna.

Montera dit ekernav med önskad bredd på fälgbanan, montera sedan dit bromskivor med önskad diameter och offset så de passar i oken.

Om någon inte finns färdigt låter man tillverka.

Grymt, vad är prislappen?
jag funderar på att sänka en supermotard-gaffel men frågan är hur bra det blir?

känns ju bättre att ta en r6-gaffel -01 43mm (passar i orginal-kronan)
och så får jag ett nav tillverkat efter den bredd jag har på kronan

köp valfri gaffel.. modda dit. köp sen ett framhjul, modda dit.
ta vad som helst. räcker om navet har bara för en bromskiva.
har du 320 skiva samt bra ok räcker de långt.
annars kolla skrotar mm för typ transalp el likn stora äventyrshojar som har 2 skivor.

Vad är det för mått på ryckutjämnarna i det där navet?
Mailade förvisso på din Infomail också men blev lite för nyfiken... :)

Uhhh, bra fråga. Tz250 -98 originaldimesion. Kanske finns någon som vet. Hojen står lastad i bussen på väg hem, otroligt svårt att komma åt verktygen för att sedan ha svårt att komma åt och montera bort hjulet. På tisdag eller onsdag har jag säkert glömt att kolla mått.

Man anpassar hjul med hjuldistanserna efter hur brett det är mellan gaffelbenen.

Last edited:
Uhhh, bra fråga. Tz250 -98 originaldimesion. Kanske finns någon som vet. Hojen står lastad i bussen på väg hem, otroligt svårt att komma åt verktygen för att sedan ha svårt att komma åt och montera bort hjulet. På tisdag eller onsdag har jag säkert glömt att kolla mått.

Jag har mailat de måtten jag har på mina om det är något du kan få fram.

Är du säker på att gaffeln passar? Måttet är ju på innerbenet, vanligen ligger ytterbenet där man klämmer fast i kronan på 50-60mm.

En motardgaffel skulle fungera utmärkt, då får du ekerhjul samt en fullt tillräcklig frambroms.

Är du säker på att gaffeln passar? Måttet är ju på innerbenet, vanligen ligger ytterbenet där man klämmer fast i kronan på 50-60mm.

En motardgaffel skulle fungera utmärkt, då får du ekerhjul samt en fullt tillräcklig frambroms.

jag är inte 100 men om man kollar i listor på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6

eller menar du att det är en upsidedown gaffel? för då fattar jag vad du menar, men tidiga r6 från 99-05 eller nått har ju vanlig gaffel.

fråga två är ju om man kan sänka en supermotard gaffel tillräckligt utan att den bottnar?

eller menar du att det är en upsidedown gaffel? för då fattar jag vad du menar, men tidiga r6 från 99-05 eller nått har ju vanlig gaffel.

fråga två är ju om man kan sänka en supermotard gaffel tillräckligt utan att den bottnar?
Han menar nog USD-gaffel. Men som du säger så har en R6 -01 konventionella gaffelben.

läste inte årsmodell utan förutsatte att du ville ha en usd. Ja sm gafflar går att korta, spana mot amerikanska dirttrack byggen på moderna crossmoppar

läste inte årsmodell utan förutsatte att du ville ha en usd. Ja sm gafflar går att korta, spana mot amerikanska dirttrack byggen på moderna crossmoppar

ja det är nog kanske det bästa, då jag bara behöver anpassa styrlager och kronan mot hojen istället för hjul, skivor, ok, hjulaxel osv.

tips på någon bra donator-hoj bäst för on-road konvertering tänker jag.
ktm 640 har ju fin broms på 320mm.

Har hittat en duke2 gaffel nu, men ser ut att vara helt omöjligt att hitta
en krockad KTM SM hoj, behöver ju ett löst nav.

kpl. motardhjul finns det ju massor av men vill inte lägga 6tusen för ett
nav å sen lika mkt för en fälg...

någon som har fler alternativ åt mig? fler modeller/märken som kan
passa eller någon som bygger / säljer.

Har frågat flera skrotar både i sverige och norge... ingen som har varken
till 625 640 eller 660

Man kan jöpa nav lösa från de flesta aftermarkettillverkare. Annars finns där oftast gott om buliga SM hjul man kan få för billig peng och slakta.

Man kan jöpa nav lösa från de flesta aftermarkettillverkare. Annars finns där oftast gott om buliga SM hjul man kan få för billig peng och slakta.

Ja, jag trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en trasig fälg.
Får leta vidare...

Back