Prestanda ducati?

Tiger-R

brum brum
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Luleå
Hoj
CBR 1000RR -08
Jag är ju rätt ny här, så slå mig nu inte om jag lagt detta i fel forum.?
Har sökt lite.. men inte hittat det jag söker..


Har funderat på att köpa en båge.. har tittat på många altenativ.
Men oftast så slutar allt i ekonomikatastrof när man väl tittat på försäkringen.

(20 åring utan mc kort som bor i stan = DYR försäkring) :död

Till min stora förvåning så var dock en ducati ss 900 -98 väldigt billig att försäkra, för den hade väldigt låg effekt orginal enligt bilregistret, vilket brukar ha rätt? dom pratade om typ 30-40kw? vilket ju inte blir speciellt många hästar alls.. typ 50-60hk?

Kan detta stämma? Låter ju väldigt ynkligt..

Kan någon reda ut det där åt mig? :kocko

Fårga nummer 2..
någon som har några ca uppgifter på 0-100km/h?
och topphastighet? är rätt nyfiken, det är väl mer en ban hojj än köra snabbt, men vore kul att ha ett hum om vad dom går för.

Fråga nummer 3..
vad bör man betala för en -98, med en ägare som gått 1840mil?
står iof i en butik, extra utr är kolfiberdämpare och kolfiber bak..sitts/del (ingen passagerare), men allt orginal följer med.


Någon som säljer en liknande ducce annars?
Är annars intresserad av en -98s kawa zxr 600? om det finns till rätt pris?

Tacksam för alla svar! :squid
 
effekt

Hallo!!!
Din tilltänkta hoj har ca 85 hk i verkligeffekt. 0-100 vet jag inte, men den toppar ca 230 km/h. priset är säkert högt, ducati har ett mycket bra anrahandsvärde.
en mycket kul hoj!!!!!!!!
 
Last edited:
Pris

Jag har för mig att både Bike och Hojtorget.nu (handlarnas egna hemsida) har värderingstabeller. utgå från dessa och pruta hårt. Ett alt. är att köpa något som vart i backen och köra halvförsäkrat.
 
Många hojar UPP TILL -98 har fel effekt på pappret. tex min FD R1-98 hade 55kw på pappret och var mycket billig att försäkra via ex. IF.

Vet att det är likadant med Duccarna, både supersport, monster samt superbike.

Så hitta du en fin 96-98a, kolla med IF, på med feta pipor och var glad.

PS. En lite test på 900ss hittar du här:

http://www.mcnews.com.au/Testing/Ducati/900SS/Page1.htm
 
Last edited:
Köp en SS! Du kommer inte bli besviken. Det är en jävligt kul hoj som är billig att försäkra. Min 750 kan kännas lite slö men jag kan garantera att 900:an räcker till ett tag.
 
Tackar

Tackar för alla svar!
Och jätte tack till er som skicka erbjudande, men jag kan säga att en cykel nyare än 00, passar inte riktigt en stackars fattig lumpare :gråta


Dock så funderar jag på om jag ska sattsa på en ducati eller en kawa.
Kawan är ju lite billigare i inköp? men har lite mer effekt och är ca 4tusen kr dyrare på 6månader. (pratar halv-försäkring).

Även jag inser att 230km/h faktiskt räcker, känns lite knas iof när bilen min gick lika fort men förhoppningsvis så är nog mc'n lite mer stabil, för bilen kändes som en smörklick i en varm stekpanna :tummenner

Kanske kan få upp den i lite mer om man köper helsystem eller trimpipor?

Känner mig ändå lite osäker på om prestandan på duccen är tillräcklig.. ingen så har någon ca uppgift på 0-100? 4-5-6s? mer?

Vill ju kunna leka lite oxo, testa göra någon wheelie i framtiden sånt måste ju cykeln oxo klara =)


Sökandet efter en hojj fortsätter... skicka gärna fler erbjudanden, svarar i alla fall på allt!

Mvh Anders
 
Kikade lite på nätet, fick ut siffrorna 3,5 sek 0-100km/h. Sen om det stämmer eller inte, kan jag inte lova ;)
 
3,5s låter ju väldigt bra, då är jag riktigt nöjd! Håller övrigt folk med om dom siffrorna eller? Kommentera!

Jo jag har faktiskt tittat på en monster, men jag är rädd att jag kommer göra en kullerbytta baklänges innan jag änns har hunnit köra upp med en sån hojj, är nog bäst att ha en som man ligger och pressar ner mot backen! Har lite dåliga erfarenheter av cross och för många hk.. man kan lyckas hamna på rygg väldigt fort :banana

Usch vad jag har blivit sugen på en ss900.. =)
Vill bara hitta en som jag har råd med nu.. ingen som har typ en -98/99 som dom vill bli av med? :7peta

/Anders
 
Tiger-R skrev:
... men jag är rädd att jag kommer göra en kullerbytta baklänges innan jag änns har hunnit köra upp med en sån hojj, är nog bäst att ha en som man ligger och pressar ner mot backen! Har lite dåliga erfarenheter av cross och för många hk.. man kan lyckas hamna på rygg väldigt fort :banana
Det är nog ingen större risk att du skulle göra en kullerbytta baklänges med en Ducce Monster, det är en cool hoj, men den har ju inte direkt 400 hk och turbo. Man får nog jobba ganska mycket för att slå runt, oavsett hoj (undantaget extrema turbohojar).
 
Det kan ju vara idé att provköra lite själv så du åtminstonde får ett humm om hur en hoj går, eftersom du helt saknar referenser själv.
 
Last edited:
Nån som VET vilken årsmodell effekten ändrades på 900ssie????
Har ringt IF och dom säger att 98 är billiga som fan att försäkra eftersom regeffekten är så låg, men jag vill gärna ha en så ny hoj som möjligt....

Letar alltså efter sista årsmodellen av 900ssie som har låg regeffekt. Är det 98an???
 
diesafe skrev:
Ja, det är 98an som är sista billiga modellen att försäkra.
Jaha, det var ju skit. Tack!
Men 98an är väl oxå ie ?? Alltså med insprutning?
Har det kommit andra förändringar på hojen sen dess?
 
Tiger-R skrev:
Jag är ju rätt ny här, så slå mig nu inte om jag lagt detta i fel forum.?
Har sökt lite.. men inte hittat det jag söker..


Har funderat på att köpa en båge.. har tittat på många altenativ.
Men oftast så slutar allt i ekonomikatastrof när man väl tittat på försäkringen.

(20 åring utan mc kort som bor i stan = DYR försäkring) :död

Till min stora förvåning så var dock en ducati ss 900 -98 väldigt billig att försäkra, för den hade väldigt låg effekt orginal enligt bilregistret, vilket brukar ha rätt? dom pratade om typ 30-40kw? vilket ju inte blir speciellt många hästar alls.. typ 50-60hk?

Kan detta stämma? Låter ju väldigt ynkligt..

Kan någon reda ut det där åt mig? :kocko

Fårga nummer 2..
någon som har några ca uppgifter på 0-100km/h?
och topphastighet? är rätt nyfiken, det är väl mer en ban hojj än köra snabbt, men vore kul att ha ett hum om vad dom går för.

Fråga nummer 3..
vad bör man betala för en -98, med en ägare som gått 1840mil?
står iof i en butik, extra utr är kolfiberdämpare och kolfiber bak..sitts/del (ingen passagerare), men allt orginal följer med.


Någon som säljer en liknande ducce annars?
Är annars intresserad av en -98s kawa zxr 600? om det finns till rätt pris?

Tacksam för alla svar! :squid

Har du kollat in Aprilia RSV Mille??

Jag tycker iallafall att det är ett jävligt bra alternativ till en Ducce, speciellt en 900ss som känns lite touring.

Men det är kanske inte en sporthoj du vill ha?
 
_basse_ skrev:
Har du kollat in Aprilia RSV Mille??

Jag tycker iallafall att det är ett jävligt bra alternativ till en Ducce, speciellt en 900ss som känns lite touring.

Men det är kanske inte en sporthoj du vill ha?



Haha, nu blir du hatad :näsblod
 
_basse_ skrev:
Oj då :confused:

Ska sanningen fram så skulle jag köpt en Ducce 916/996 om pengarna hade funnits......

lite avundsjuk (och ironisk) får man vara :rolleyes:


Nä alltså, det är inte jag som hatar, jag antar att en drös bankörande 900ss chafförer skriver och hävdar att deras hojar inte alls är touring...

Men visst, så jävla sportiga ser de ju inte ut . . . .
 
Tiger-R skrev:
3,5s låter ju väldigt bra, då är jag riktigt nöjd! Håller övrigt folk med om dom siffrorna eller? Kommentera!

Låter rimligt.

I princip alla 100+ hk sportmaskiner gör väl 0-100 på cirka 3 sekunder med gatdäck då man helt enkelt inte får ner mer effekt i marken utan att man antingen får spinn eller blir för lätt fram. 3.5 sekunder låter inte orimligt med en 85hästare, några tiondelar efter dom effektstarkare hojarna.

En gammal gpz550 ska göra det på ungefär 4 sekunder och då är väl den lika tung men saknar en 25 hästar på topp och än mer i låg och mellan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top