Prestanda: 250 aprilia rs ?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Löjlig fråga, men vad är (ursprungs)effekten på en aprilia 250 rs?

tacksam för svar // katanaman

På gatmodellen av Aprilia RS250 2001 är det 55 hästar @ 11000 rpm.

Aprilia RSW 250 ligger nog kring eller till och med över 100 hästar.

är det verkligen bara 55 trötta kusar i dom? :va

Tvåtaktspållar känns alltid hurtigare, men om det är 50-60 pållar i en tvåfemti, vad plågar dom ur 125'orna då?
Både gatskick och rejsklar för jämförelsens skull.

Jag har alltid gillat små och hårt trimmade motorer, därför tycker jag att det är lite synd att alla 125or ska strypas ner, IOFS är det ju bra ur trafiksäkerhetssynpunkt att våra 16åringar får åka strypt, men grejorna ska ju snurra på gränsen till självförstörelse om det ska vara kul...

GuW skrev:
2229594 Tvåtaktspållar känns alltid hurtigare, men om det är 50-60 pållar i en tvåfemti, vad plågar dom ur 125'orna då?

Jag har alltid gillat små och hårt trimmade motorer, därför tycker jag att det är lite synd att alla 125or ska strypas ner, IOFS är det ju bra ur trafiksäkerhetssynpunkt att våra 16åringar får åka strypt, men grejorna ska ju snurra på gränsen till självförstörelse om det ska vara kul...

Gatskick får du ut runt 30 häst på bakan. Tror det var DJM här på forumet som bänkade sin RS 125a.

GuW skrev:
2229594 Tvåtaktspållar känns alltid hurtigare, men om det är 50-60 pållar i en tvåfemti, vad plågar dom ur 125'orna då?
34 i gattrim har jag läst. Räkna med det dubbla i 125GP trim :)

60 hästar i en nätt tvåtaktar är inte "trött".
BrInK här på forumet gjorde 1.03 på en 250SP runt Knutstorp Ring
:3freak

Står det inte 46kw i reg-papprena på RS 250? Tror aprilia uppgav 67hk.

Axxexs skrev:
2229646 Står det inte 46kw i reg-papprena på RS 250? Tror aprilia uppgav 67hk.

hm viss skillnad på 55 å 67 hk.. och spec när hojen väger runt 140 kg..

ingen som kört sin i bänk?

kAtanAmAn skrev:
2230520 hm viss skillnad på 55 å 67 hk.. och spec när hojen väger runt 140 kg..

ingen som kört sin i bänk?
Alltså Aprilia anger inga bakhjulshästar. Det gör ingen annan tillverkare för den delen heller. Aprilias uppgifter avser motorhästar. Annars är det som Mattias skriver att vanligt förekommande uppgifter på antal bakhjulshästar ligger runt 55-58 hk för en frisk motor, transmission och drivlina. Allt över eller under det är att anse som extraordinärt.

Teddy skrev:
2230542 Alltså Aprilia anger inga bakhjulshästar. Det gör ingen annan tillverkare för den delen heller. Aprilias uppgifter avser motorhästar. Annars är det som Mattias skriver att vanligt förekommande uppgifter på antal bakhjulshästar ligger runt 55-58 hk för en frisk motor, transmission och drivlina. Allt över eller under det är att anse som extraordinärt.

jaha, sry såg ej på bakjhulet :huvet

Men tackar tackar då för svaren :tummenupp

Jag har sett bänkningar med original-maskiner som givit runt 54-55 bakhjulshästar. Ett par kitpipor och lite andra små modifikationer, så kan man plocka ut runt 60 hästar. Det finns förstås värre än så, med 316cc-kit, större fuggar, högre varvtalsbegränsning (via CDI:n) och andra toppar m.m. Men då minskar livslängden avsevärt och motorhaveriet ligger bara och väntar runt nästa kurva :) Diskussioner och bänkningar kan man hitta på bl.a. http://www.apriliaforum.com/forums/ under rs250-delen...

Det finns stunder då jag saknar min gamla rs250, men så kommer jag till sans igen och inser hur mycket lättare det är att köra diesel-knarr istället :D

Sen gäller det väl att tänka på att hojen måste vara optimerad och betyckad för gällande omständigheter (lufttemperatur, fuktighet osv) när man bänkar hojen? Jag har för mig att tvåtaktare är betydligt känsligare för ändrade förhållanden i omgivningen än fyrtaktare så att för att få ut de där sista hästkrafterna måste hojen vara optimerad för stunden.

min rgv har 71.4 hk på slangen, papper finns, det får du säkert i aprilian också :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back