Pressa ut styrstam från krona

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har gjort misstaget att trycka på ett nytt styrlager på styrstammen med fel damring under. Resultat: dammringens gummi har kilat fast lagret som nu inte kan röra sig alls.

Lagret ser inte ut att ha gått sönder, men jag kommer inte få av det utan att få bort sytrstammen från den undre kronan.

Hur får man lättast ut stolpen från kronan?

Åt vilket håll ska man pressa ut styrstammen?

Edit: gäller en crf 450 krona

Last edited:
Stången ska pressas ut nedåt, alltså när du har den rättvänd som den sitter på hojen.
Det KAN gå att knacka ut den med en kopparslägga, glöm då inte att montera muttern på gängan först.
En timme i ugnen på 200 grader brukar också underlätta demontering.
Ibland.

Last edited:
jag har demontera 2 st i press och de va ingen lek. där hade ingen kopparslägga i världen hjälpt men de går ju alltid att prova.
dra på nå bra smörja först. värme gör stor skillnad.
kolla under så den går att demontera då jag har sett på en hoj att den va svetsad under istället för låsbricka :näsblod

Har också kört i press och var ingen lek för mig heller.
Kopparsläggor hade inte hjälpt där heller.
Men press funkar i alla fall så ta och ta grejerna till en mekanisk verkstad eller nått stället med press så fixar dom det för nån hundring eller lite fikabröd.

Har också kört i press och var ingen lek för mig heller.
Kopparsläggor hade inte hjälpt där heller.
Men press funkar i alla fall så ta och ta grejerna till en mekanisk verkstad eller nått stället med press så fixar dom det för nån hundring eller lite fikabröd.

Misstänkte att det var mekanisk verkstad som är lösningen.

Jag är dock fortfarande osäker på vilket håll som gäller.

Bifogar en bild på en likadan krona

Bifogat

• krona.jpg
    krona.jpg
    55.3 KB · Visningar: 85
Just tillbaka från en bilverkstad med hydralpress. De var osäker på vilket håll den skulle pressas och vågade inte pressa mer än 3 ton åt vardera håll. Inget hände.

Någon som gjort detta tidigare eller har en sprängskiss på styrstam/krona?

Ska du pressa ut stolpen så spänner du upp den som den sitter på hojen, alltså med nedre gaffelkronan nedåt och styrstolpen pekande uppåt. Då pressar du styrstolpen ner genom undre gaffelkronan. För att stolpen ska börja röra sig får du nog räkna med att du i alla fall behöver pressa 7-8 ton.

Sen kan jag tycka att fick du dit lagret genom att värma så ska det gå att få bort genom att värma också.

Ska du pressa ut stolpen så spänner du upp den som den sitter på hojen, alltså med nedre gaffelkronan nedåt och styrstolpen pekande uppåt. Då pressar du styrstolpen ner genom undre gaffelkronan. För att stolpen ska börja röra sig får du nog räkna med att du i alla fall behöver pressa 7-8 ton.

Sen kan jag tycka att fick du dit lagret genom att värma så ska det gå att få bort genom att värma också.

Precis det svar jag hoppades på! Gubbarna på bilfirman var oroliga att att pressa för mycket med tanke på att det är aluminium.

Pratar du av egen erfarenhet när du säger 7-8 ton och pressning åt det håll du beskriver?

Precis det svar jag hoppades på! Gubbarna på bilfirman var oroliga att att pressa för mycket med tanke på att det är aluminium.

Pratar du av egen erfarenhet när du säger 7-8 ton och pressning åt det håll du beskriver?

jag har pressat mer än så en gång, iofs gammal press men skulle klara 13 ton.. lossna inte först jag börja värma kronan runt stolpen under tryck.

Tack för alla tips! Bilfirman med hydralpress fixade biffen. Styrstammen lossnade kring 5 ton. Lagret hade dessutom klarat sig!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!