?? pressa ur styrpinne ur gaffelkrona

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag skall byta styrpinne på nedre gaffelkronan. undrar bara, ifall vi har gaffel kronan i "stående" läge ,pinnen pekar uppåt, då skall pinnen pressas neråt eller??

tack rickard

Sitter en låsring runt stolpen innuti kronan. Pressar du denna fel väg kan du både slita sönder stolpen och kronan. Har provat. :)

Så ja - den ska pressas neråt.

Se dock till att kronan inte flexar på något sätt när du pressar för då riskerar du att du böjer den.

pressa den neråt :gnissla

jag värmde en riktigt jävlig en. sen akta gängen.

Som sagt, akta gängan...

ha gärna muttern på och så att den sitter kant i kant med toppen på styrstolpen, blir lite större yta att pressa på då och förhoppningsvis blir det lättare att pressa rakt.

okej:) tusen tack grabbar för era svar. tänk vad livet ofta blir lättare här på sporthoj.com

men upptäckte att den styrpinnen jag skulle använda,(montera ner gaffeln idag) var fastsvetsad i botten på kronan, i ett engelsk forum skulle det bara gå bra att pressa ur, men aja, inte på denna, vi får se hur jag löser det :tungan skam den som ger sig :)

Last edited:
Som sagt, akta gängan...

ha gärna muttern på och så att den sitter kant i kant med toppen på styrstolpen, blir lite större yta att pressa på då och förhoppningsvis blir det lättare att pressa rakt.

ha vad kul, jag skulle så snart det börja närma sig, beställa en krona från dig på blocket. men här är du i egen hög person. jag kommer nog att behöva en r1 2002/3 som dock kan behövas modifieras litet, med tanke på diameter på styrpinnen. antar att det blir lite extra. detta är inget jag bestämt mig för ännu, men passar på att fråga - kan du göra undre kronan också.?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back